moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Hur privilegierad är du?

Kategori: Feminism och genus

 EDIT: Även transmän kan ha manligt privilegium i vissa fall,
handlar ju om att en uppfattas som man av andra.

Förtydligande: Det är alltså inte frågan om lagstadgade exklusiva rättigheter för dessa privilegierade personer, utan snarare kan det ses som en slags ”osynlig” makthierarki i samhället vi lever i. I alla samhällen premieras vissa egenskaper högre än andra, det kan se lite olika ut på olika platser. Listan jag gjort kan ses som en grov förenkling av makthierarkin i Sverige.

Så alltså, ju fler ikryssade rutor – desto mer privilegierad är du. Att vara privilegierad behöver dock inte betyda att ditt liv uteslutande är en dans på rosor. Precis som alla andra kan du ha otur i livet -  vara olyckligt kär, drabbas av sjukdom, ditt barn dör, du blir av med jobbet eller whatever.

Det kan såklart dessutom vara så att du är privilegierad i en bemärkelse (t.ex. vit) men inte i en annan (t.ex. du kanske är trans*) vilket ju krånglar till det hela. Det går därför inte att säga att alla vita individer har mer makt än alla icke-vita, och det finns heller ingen poäng i att dra ner resonemanget på individnivå. Det är en strukturell förståelsemodell av samhället som visserligen är övergripande men som också kan skifta i individuella fall och specifika sammanhang. T.ex. kan en rasifierad transkvinna med ADHD ha mer makt över en vit cisman i ett visst sammanhang, typ om hon ska besluta om han ska få försörjningsstöd. Dessa individuella avvikelser är dock skitsamma, eftersom JAG PRATAR OM ÖVERGRIPANDE STRUKTURER.

Du som privilegierad har rådande maktstrukturer i samhället på din sida. Jag som vit, heterosexuell cisperson, utan funktionsnedsättning och vid god psykisk hälsa (and the list goes on…) slipper möta på mycket av den skit som andra gör. Jag har exempelvis privilegiet att få se min hudfärg och sexuella läggning som det ”normala”, att slippa bli ifrågasatt för min könsidentitet och att kunna röra mig fritt i samhället även där det saknas t.ex anpassning för döva, rullstolsburna eller autistiska personer.

Nej, du bör inte skämmas över dina privilegier, men det är fan så viktigt att du är medveten om dom. För om du inte är medveten om dom så kan du inte motarbeta dom, och du är då delaktig i att förtrycket upprätthålls

P.S. Det är mycket möjligt att jag missat att lyfta fram något privilegium. Isåfall kan detta tas som bevis på att privilegierade personer ofta har svårt att se utanför sin egen privilegierade lilla bubbla ;)

Kommentarer

  • Aida säger:

    Hm, jag skulle nästan vilja ha med "i förhållande" i den listan.

    Och "yrke" och "högskoleutbildning".

    Svar: Sant! Monogama, hyfsat stabila, förhållanden är ju sjukt stark norm. Så även att ha barn.
    Med yrke menar du alltså att en ej är arbetslös?
    Mican

    2014-01-20 | 15:52:51
    Bloggadress: http://www.aidalazarian.blogg.se
  • Torkel säger:

    Troende eller icke-troende beror väl lite på vad man är troende i?

    I'm a lucky guy, alla utom två ikryssade. Lär väl få fan för det senare antar jag :P

    Svar: Jo absolut finns ju nyanser i det, är mer premierat att vara kristen än muslim typ.
    Haha jag är också "lucky" kan fylla i dom flesta rutor.
    Mican

    2014-01-20 | 15:56:13
  • Alma (Kultureliten) säger:

    Sen är det alltid betydligt mer komplicerat i verkligheten då vissa delar kan väga tyngre eller lättare lite beroende på situation, utsträckning och kontext. Men som en förenklad förklaring av privilegier är det absolut bra!

    Svar: Absolut, det här är verkligen en sjukt grov förenkling.
    Mican

    2014-01-20 | 16:01:57
    Bloggadress: http://kultureliten.nu/
  • pelle pettersson säger:

    4 rätt ,är det bra?

    Svar: Finns inget bra eller dåligt på det sättet, är så himla förenklad modell.
    Mican

    2014-01-20 | 17:02:31
  • Aida säger:

    Ja precis, att inte vara arbetslös. Men sen så finns de ju vissa yrken som anses bättre än andra. Är inte riktigt säker på att det kan räknas in i denna lista dock. Vad tycker du?

    Svar: True. Känns dock svårt att få in i just denna grova förenkling. Men absolut en aspekt värd att lyfta.
    Mican

    2014-01-20 | 18:29:38
    Bloggadress: http://www.aidalazarian.blogg.se
  • Stefan säger:

    Alla rutor ikryssade. Ändå mår jag inte bra.
    Så om just jag är privilegierad eller inte kan jag inte svara på.

    Svar: Som sagt, att vara privilegierad betyder inte att en mår bra. Du kan ha alla privilegium o ändå må skit av andra anledningar.
    Mican

    2014-01-21 | 08:32:35
  • Johan Palme säger:

    Bra! Men saknar nåt om klassbakgrund, det är en väldigt avgörande faktor för mycket i samhället. Att vara priviligerad på grund av att jag vuxit upp med ett visst språk, ett visst tilltal, ett visst förhållningssätt till vad jag "förtjänar", med föräldrar som har slussat in mig i "rätt" kulturellt och socialt kapital, är för mig ett minst lika stort privilegium som någonsin kön och vithet.

    Svar: Jo den aspekten saknas
    Mican

    2014-01-21 | 22:59:01
  • Maria säger:

    Jag förstår dock inte resonemanget med att vara "icke-troende" då jag har väldigt svårt att se det som norm. Kanske för att jag, trots att jag är rätt ung och trots att jag växt upp i en större stad i Sverige, ändå hela tiden har varit i absolut minoritet som icke-troende under min skolgång och gång på gång råkat ut för problem på grund av det. Jag har ännu svårare att greppa det när man hamnar längst ner på privilegestegen, då muslimer/hinduer/etc i många skolor anses ha tillräckliga skäl för att ej behöva närvara under kristna cermonier, men en ateist inte har det. Kanske är det väldigt geografiskt beroende? Vad vet jag... Men på många sätten är kristendomen, och då framför allt Svenska kyrkan, den absoluta normen...

    Kanske handlar det istället om att inte ha något klar och tydlig livsåskådningspreferens?

    Svar: Fler som sagt det faktiskt! Kanske är som du säger, olika i olika delar av landet.
    Mican

    2014-01-22 | 17:19:59
  • Anders säger:

    Jag fick sex rätt (är en vit, hetereosexuell*, icke-troende man (ci) som uppfattas som smal fastän jag äter hur mycket skräpmat som helst). Dock känner jag mig inte ett dugg privilegierad och framförallt inte när jag försöker debattera med feminister då det motståndet man möter handlar endast om att jag ska hålla käften då jag har fel kön och hudfärg för att påpeka när jag tycker att feminister har fel.

    * Viss modifikation krävs, känner extrem attraktion till fiktiva (tecknade) kvinnliga mangakaraktärer och nästan ingen till faktiska människor. Det är inget jag skäms över eller känner att jag behöver dölja.

    Svar: Du kanske va respektlös och typ försökte tala om för kvinnor på vilket sätt dom är förtryckta. Isåfall är håll käften en rätt rimlig reaktion. Ditt kön och din hudfärg påverkar dina erfarenheter av världen (och vilken plats du bör ta i vissa kamper) vare sig du själv fattar det eller inte. Sök på privilegier här i bloggen eller google, för jag pallante förklara igen. Infon finns.
    Nä, varför skämmas över det. Alla får la tända på vad dom vill sålänge det inte skadar nån.
    Mican

    2014-01-29 | 13:28:02
  • Carin säger:

    Hej. Jag funderar över det här med "snygg". Kanske är jag privilegierad, ty jag har ofta ansetts som just snygg. Själv är min upplevelse att det hade varit mycket bättre för mig att ha ett mer alldagligt utseende. Jag har blivit utseendehetsad sedan jag var liten, ständigt fått höra hur "söööööt" jag är och hur "snygg" jag är. Män har inte varit intresserade av min personlighet. Jag har enbart mått dåligt av att ses för mitt jävla ansiktes skull... Så, jag tror att FÖR mig hade det varit så mycket lättare i samhället och livet om jag hade varit "normalattraktiv". Bara mitt perspektiv...

    Svar: Jovisst, är skillnad på strukturnivå och individnivå.
    Mican

    2014-04-16 | 11:54:11
  • Lovisa säger:

    Har fyra missade rutor, kunde ha varit värre antar jag

    2014-05-13 | 22:09:34

Kommentera inlägget här: