moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Efteråt kände jag mig skamsen, smutsig, skyldig

Kategori: Våldtäkt, sex och sånt

Jag hoppas att min framtida dotter har camsex, tittar på naket och visar naket. Att hon får vara nyfiken, ha kul och känna den där härliga pirriga känslan. Utan att må dåligt, utan att känna skam. 

Jag minns när jag 13 år gammal satt i min kompis lilla stuga, framför datorn. På skärmen var ett chattfönster öppet, och den lilla cam-rutan visade en 25-årig snubbe som runkade sin kuk.  Han ville att vi skulle visa brösten för honom. En annan gång ringde vi tre fnittriga 13-åringar in till nån "heta linjen" och hade telefonsex med en betydligt äldre man.

Det var spännande, läskigt och lustfyllt på samma gång. Vi hade jätteroligt. Men efteråt fick jag extrem ångest och kände mig skyldig, smutsig. Som att jag gjort något förbjudet. Något jag borde straffas för.
 
Egentligen är det lite konstigt att jag kände så. Jag hade ju inte gjort nåt fel, jag var bara nyfiken på sex. Och killar. Jag undrar om jag hade känt mig lite skamsen om jag varit en kille som gjort allt det där. Jag tror inte det. Fortfarande ses det som mer okej att killar är kåta, är nyfikna på sex. Tjejers sexualitet hyssjas och förminskas.
 
Jag tror det är farligt att uppmana tjejer att INTE utforska sin sexualitet på nätet. Det kan finnas så mycket positivt i nyfikenheten, det kan vara så roligt. Det behöver inte vara förknippat med massa risker. Problemet ligger inte i att tonåringar vill sexchatta, inte ens med dom som är mycket äldre. Problem uppstår när ett rövhål försöker utnyttja dom osäkra sexnyfikna ungdomarna. Så låt oss ge ungdomarna kunskap om risker, istället för att förbjuda eller banna.
 
Jag tror att den skamkänsla som förknippas med att aktivt söka upp sexsituationer, gör att många tjejer inte vågar anmäla när något rövhål utnyttjar situationen. För det hade hon ju fått lära sig, att om hon beter sig såhär kommer fula gubbar garanterat att dyka upp. Då är det ju hennes eget fel att det hände.
 
Vad tänker ni? Bra eller dåligt att tonåriga tjejer lägger upp "utmanande" bilder på nätet, har camsex och ringer in till heta linjen?
 
 

 
Inlägg jag skrivit tidigare om ämnet:
 
 

Kommentarer

  • Angelika säger:

    Jag tycker precis som du säger att det är viktigt att dom får utforska, man kan varna om risker men inte förbjuda. Jag växte upp med en mamma som hade alla möjliga regler utan att egentligen förklara varför. Visst hon är ingen dålig mamma men hade hon förklarat varför så hade jag mått mycket bättre. Det ledde till att när jag började söka efter porr så skämdes jag väldigt mycket, trots att det egentligen är helt normalt som 14åring. Visst tycker jag att föräldrar ska ha lite kontroll, till exempel följa med första gången sitt barn ska träffa någon dom chattat med på nätet, men att förbjuda det helt innebär bara att man gör det ändå, och mår dåligt för det i stället.

    Svar: Håller helt med dej! Min mamma och pappa var dock väldigt bra på det sättet genom att inte fördöma, men kände ändå skam. Så allt kommer inte från föräldrarna I guess.
    Mican

    2013-01-23 | 18:47:50
  • elin stridh säger:

    Vill du göra ett bloglovinbyte? :)

    Svar: Nope tyvärr gör jag inte sånt sådär random, länkar till bloggar bara om jag tycker dom för nåt vettigt resonemang som hör ihop med det jag skriver om.
    Tack för frågan dock!
    Mican

    2013-01-23 | 23:12:42
    Bloggadress: http://elincecilia.com/
  • elin stridh säger:

    to bad ;)

    2013-01-24 | 20:06:06
    Bloggadress: http://elincecilia.com/

Kommentera inlägget här: