moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Nej jag vill inte ha nåra jävla böneutrop

Kategori: Rasism och fascism

inom mitt hörhåll iallafall. Religionsfrihet innebär också frihet FRÅN religion, att slippa höra en gudsbön skrikas ut på morgonen. Det måste ju gå att fixa en radio m bönerop, eller?
 
Fast det har ingenting att göra med att "invandrare ska va tacksamma att dom ens får va här" eller "man får ta seden dit man kommer" eller nåt annat främlingsfientligt argument. Om en bor i Sverige och har uppehållstillstånd så är en svensk medborgare. Och alla svenska medborgare ska ha samma rätt att uttrycka önskemål och kämpa för att dom uppfylls. Spelar ingen roll om en är född i Stockholm eller Syrien liksom.
 
Blir inte rättvist om nåra inte ska få kämpa för typ moskébygge bara för att dom inte är födda i Sverige. Eller för att en moské inte är "i enlighet med den svenska kulturen". Nähä o vem fan bestämmer vad som är svensk kultur? Då kan vi ju stänga ner alla kebabhak också för det e ju inte svenskt från början. Nää mångkultur berikar och det är fan ingen skillnad på en kyrka eller moské, egentligen. Sen ere ju skillnad på att va emot böneutrop för att det inte är "tillräckligt svenskt" eller för att det inkränktar på andras frihet från religion. Jag är ju då av den senare kategorin.
 
Jag skulle förresten va lika mycket emot om kyrkan började varje morgonmässa med en präst som sjöng opera på Fader vår så det ekade i hela staden. Så ni vet.

Kommentarer

  • Okänd säger:

    Att säga: Dem ska va glada att dom får va här.
    Skulle inte jag säga var främlingsfientligt, utan bara en sak dessa människor skulle kunna tänka på. För jag vet att om jag skulle invandra till Turkiet för att Sverige låg i krig och det är livsfarligt att gå på gatorna. Så skulle jag vara evigt tacksam till att Turkiet skulle släppa in mig. Och hur arga skulle inte dem va om jag skulle komma som kristen och begära att massa kyrkor skulle sättas upp (i ett jätte muslimskt land)
    Jag har ingenting emot invandrarna, tvärt om jag är på deras sida. Men dem måste fatta att man inte kan komma till ett kristet land och förbjuda våran nationalsång och att man inte får vara pepparkakor på julafton och att man ska börja med böneutrop. Det är bara fel.

    Svar: Spelar ingen roll hur arga turkar skulle va om vi krävde nåt där, behöver inte sjunka ner till andra länders nivå utan utgå från oss själva. Skadar faktiskt inte nån att en moské byggs. Saker som kan skada (som könsuppdelad gymnastik) får vi ta en diskussion om, men inte andra grejer. Allt måste utgå från "skadas nån av det här-tänket?" snarare än "dom ska fan anpassa sig in i det sista bara för att-tänket" . Visst kan du va tacksam men du ska fan inte behöva leva i nån slags skuld resten av livet.
    Ingen har förbjudit nån nationalsång, då du vet ba. Och folk får käka pepparkakor på jul, va får du allt det ifrån? Och ärligt talat hur många svenskar skulle kalla sig kristna, egentligen?

    Fan du ska va glad att du föddes i Sverige, va tacksam själv!
    Mican

    2012-10-16 | 19:12:39

Kommentera inlägget här: