moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Tvåsamhetsnormen bäddar för kvinnomisshandel

Kategori: Feminism och genus

Ni vet ju redan att jag hatar den starka tvåsamhetsnormen i samhället. Ni vet, den här synen på att en ska ingå en kärlekrelation med max en annan person (helst av samma kön) och hållla sig till den så länge som bara den.
 
Till den här äckliga tvåsamhetsnormen hör också att värdera sin partner högre än andra saker i livet, som t.ex andra vänner eller fritidsintressen eller whatever. Är en i en parrelation så förväntas en vilja umgås med sin partner typ hela tiden. Särskilt om en är i början av förhållandet. Folk blir liksom helt paffa när jag inte vet vad min make gör en fredagskväll eller gärna åker iväg en vecka utan honom, för en förväntas liksom ha stenkoll på varann och vilja vara varandra ständigt nära. Och lite svartsjuka, att inte vilja att ens partner ska hänga så mycket med andra, ses bara som kärleksfullt. 
 
Och vet ni vad som slog mig häromdan när jag snackade med min frisörska? Tvåsamhetsnormen bäddar för kvinnomisshandel! Eller våld i nära relationer om en nu ska vara öppen för att även icke-kvinnor drabbas dårå. För vad kännetecknar en misshandelsrelation? Jo, att den utsatta blir "låst" kring partnern. Att en slutar träffa vänner, slutar med sina intressen, kanske skjutsas till jobbet eller börjar jobba mindre. Förövaren kontrollerar och begränsar hens livsutrymme. 
 
Och det begränsande av livsutrymme som förekommer i misshandelsrelationer är precis samma typ av begränsningar som par "frivilligt" underkastar sig i kärleksrelationer. Särskilt heterokvinnor förväntas ofta ge sig totalt hän sin pojkvän (medan pojkvännen ändå ska göra lite annat än vilja umgås med kärringen annars är han en toffel, en annan problematisk grej vi kan snacka om nån annan gång). 

Det här gör ju förstås att det blir svårare att tyda signaler för relationsvåld - är det så att han begränsar hennes livsutrymme för att han vill kontrollera henne, eller är hon bara kär och lycklig och vill vara med honom hela tiden?

Jag skulle önska att vi alla försökte ifrågasätta den här normen om att en ska umgås så himla mycket med sin partner. Att en som kompis ska pressa sin nyförälskade polare lite hårdare på att umgås. Att en i sin egen förälskelse ska försöka ta ett andetag ibland och våga vara ifrån sin partner, inte låsa sig och frivilligt begränsa sitt eget livsutrymme. När du har vart nykär i ett år och ignorerat dina vänner blir det svårare att våga söka hjälp av dem liksom. 

Eller vad tänker ni om det här?
 

Kommentarer

  • Michis säger:

    Detsamma i homosexuella relationer. Mitt ex var en tjej dårå och hon var extremt "tvåsamhetsmässig" och kontrollerande och sakta men säkert manipulerade hon så att jag tillslut hade noll vännner, noll umgänge med släkt och familj, och bara hade henne.

    Det var inte lätt att ta sig ur det...

    Men det finns säkert massa sämsta saker med icke-tvåsamhet också...

    Svartsjuka där med.. ojämlikhet.. att känna sig utanför...

    Svar: Ja absolut menade inte att det va specifikt för heterorelationer. Och folk tror att det "bara är att gå vid första slaget" som om det bara var fysisk misshandel som är problem. Och det börjar ju aldrig där, normaliseringsprocessen går ju till just på det sätt du beskriver med manipulering och isolering.
    Vad starkt av dig att kämpa dig ur det!
    Mican

    2015-01-30 | 22:37:57
  • breakuntil säger:

    Jag vill kunna ha en jämställd relation, men jag längtar så in i helvete av en riktigt uppslukande kärlek där man lever för varandra. Det är min enkla sanning, som jag sällan berättar om för nån. Hoppas att man kommer över det... Ligger nog inte i riskzonen för att hamna i en riktigt dålig relation dock (säger man sådär kaxigt).

    Svar: Asså jag får panik av tanken på att ha en såndär uppslukande relation. Missa allt annat gott i livet för att en bara ser en grej. Men jag tror dom allra flesta längtar efter en sån dramatiskt passionerad relation där en ska älska varann över allt annat, det är ju det vi lär oss att längta efter och får höra är det som gör oss lyckligare än allt annat. Men jag tror det är bullshit.
    Mican

    2015-02-01 | 09:45:12
  • sak säger:

    Jag håller helt med! Det är riktigt obehagligt hur pressande den här normen är. Jag, som alltid har varit väldigt social, fick stå på mig rätt hårt för att inte tryckas in i den här formen när jag var yngre. Då hade jag inte verktygen att förstå vad som hände - jag visste bara att jag inte hade nåt intresse av att vara bara en del av ett par. Jag ville vara en individ först och främst, jag ville ha mina egna vänner och mina egna intressen. Jag ville resa bort med vänner ibland och själv ibland.

    Nu är jag sjukt tacksam över att den drivkraften var såpass stor att jag lyckades motstå förväntningarna (både från andra och från min partner ibland) att jag alltid skulle sitta ihop med min partner. Särskilt eftersom vi träffades när vi var knappt 20 år och har varit tillsammans i snart 17 år. Jag kan inte ens föreställa mig hur isolerad jag hade hunnit bli på den tiden annars. Nu har jag istället ett väldigt rikt socialt liv och jag känner aldrig att jag är utlämnad till mitt förhållande och därmed inte heller att jag är fast i det - jag är här för att jag vill vara här.

    Jag tror också att du har helt rätt i att normen bereder vägen för misshandelsföhållanden. Jag har sett det hända en nära vän för inte alltför länge sen. Hon är tack och lov ur det nu.

    Svar: Jag tror att det allra viktigaste för att kunna ha ett bra förhållande (och bra liv, om en är i ett förhållande) under en längre tid är att en har egna intressen och gör saker på skilda håll. Vad händer annars om (när) förhållandet tar slut? Då står en där helt ensam liksom. Kul.
    Mican

    2015-02-02 | 10:40:05
  • pelle pettersson säger:

    en människa behöver många pålitliga relationer av olika slag,vi är liksom flockdjur.

    2015-02-02 | 20:30:47
  • MärtaMaräng säger:

    Jag håller med helt om hur pressad en lätt blir av omgivningen. Eller snarare så att förvåningen (hos vännerna) när jag typ aldrig bjuder med min pojkvän på klassfest, men jag menar, de är mina vänner och en behöver ju inte sitta ihop med sin partner?! Känner mig till och från skammad (inte av honom) för att jag inte vill göra allt med honom, för att jag vill vara en självständig individ också.. Det är knasigt.

    Svar: Men visst!!!
    Mican

    2015-02-03 | 08:23:50
  • Maj säger:

    Jag är så himla fast i den där tvåsamhetsnormen. Jag ogillar det som tusan, att jag känner ett behov att vara med min partner och att jag inte har lust att hänga med andra. Medan min partner är helt tvärtom, kan vara utan mig, saknar mig inte allt för mycket, umgås gärna med andra... gör saker på egen hand. Ja skulle kunna ge allt om ja också kunde känna så. För mig känns det som att min partner inte tycker lika mycket om mig som ja gör inför han osv. Önskar att ja kunde vara mer avslappnad i förhållanden. De är antingen, bara vara med min partner, eller singel och vara med alla...

    Svar: Asså det är ju inte så konstigt att fastna i det, vi lär oss ju att vilja ha såna relationer. En grej som jag tror kan hjälpa är att prata jättemycket med sin partner om sina känslor. Rent logiskt kan du säkert tänka att han visst kan tycka om dig även om han inte vill umgås dygnet runt, gäller då att våga lita på det i känslan också sen men det kan ta tid. Eller vad tror du? :)
    Mican

    2015-02-07 | 22:23:50

Kommentera inlägget här: