moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Grammatikälskare är bara ett flådigare ord för arrogant besserwisser

Kategori: Whatever

Vet ni vad jag stör mig på? Folk som upprörs över andra människor stavning. Språknördar som flaxar omkring på höga vingbeklädda hästar och sen dyker ner med en stålpinne så fort nån uttrycker sig på ett icke-bajsnödigt sätt. "De misshandlar språket!" är deras främsta och enda argument i kampen mot grammatikmissar. 
 
 
Det allra värsta är dom grammatikjunkies som inte kan ta till sig nåns åsikt om den inte presenteras grammatiskt korrekt. Ni vet, dom som hånar meningsmotståndare genom att angripa deras stavning? Och tror att haha nu fick jag hen allt, hen stavade mansrättsrörelse fel och jag påpekade så nu har jag vunnit den här diskussionen! 

Så, vad gör då detta språkkåta beteende så problematisk? Förutom att det är töntigt i sig, menar jag. 

Alla har inte samma möjlighet att kunna mysknulla med grammatiken. Jättekul för den boktokiga akademikern som kan slänga sig med fancy ord och rabbla upp alla tempusformer baklänges men liksom hört talas om, typ dyslexi? Eller folk som kommer från andra länder och inte kan svenska fläckfritt? Eller helt enkelt folk som har bättre och roligare saker för sig än att nörda ner sig grammatik?
 
SLUTA FÖRIHELVETE UPP MED ATT RÄTTA FOLKS STAVNING I TID OCH OTID!

Det spelar ingen roll hur nån uttrycker sig i en fb-status. Det är helt okej att bli irriterad när du hittar betydande stavfel i publicerade böcker o sånt men att förvänta sig att varenda individ ska uttrycka sig graciöst är helt enkelt idiotiskt. Rent av klassföraktande, skulle jag vilja säga. 

Kommentarer

  • Fanny säger:

    Asså ja!! Och det bästa: dessa språknördar/grammatikpoliser har för det mesta fel. Jag är nu inne på min andra termin på universitetet och pluggar svenska och den hållning som de flesta forskare och föreläsare har idag är att språket är flexibelt och föränderligt och att egentligen finns inget "rätt" eller "fel". Väldigt skön hållning och väldigt härligt att tänka på när en ser folk som ska hålla på att jiddra.

    kram /språknörd

    Svar: Jamen visst! Det viktigaste är ju att en bli förstådd!
    Mican

    2015-01-20 | 10:57:42
  • Sandra säger:

    Instämmer med Fanny att de språknördar/grammatikälskare som på riktigt tycker om språk och kanske har pluggat det på uni har en mer liberal inställning till stavfel osv., man är mer intresserad av hur språk används än hur någonting stavas enligt SAOL. Som språknörd så stör jag mig inte alls (eller ibland pyttelite, fast i hemlighet) på privatpersoners stavfel och skulle aldrig i livet kommentera på det om det inte hörde till saken. Det som irriterar är istället texter där betydelsen går förlorad, till exempel i stram och högtravande myndighetssvenska. Det spelar ingen roll hur rättstavad en text är om den är obegriplig.

    Tror mest att så kallade "grammatikälskare" som du pratar om egentligen är paragrafryttare som vill visa sig överlägsna sin meningsmotståndare och att de inte har ett genuint intresse av språk. Och jag hatar denna typ av människor, jag med.

    Svar: Ja, det är nog sant.
    Mican

    2015-01-20 | 12:33:59
  • Tatiana säger:

    he he....haller med. kanner till ett par sana besserwissar.
    jag menar, varfor orka om det inte ar sa viktigt......?

    2015-01-22 | 09:27:14
    Bloggadress: http://www.fargosisters.com

Kommentera inlägget här: