moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Sluta uppmana kvinnor att slå tillbaka

Kategori: Feminism och genus

Det här är en grej som jag stört mig på så jävla länge. Det händer såval i feministkretsar som typ alla andra kretsar. Fan överallt. Och ingen fattar vad som är problemet med det.

Det börjar nästan alltid med att en kvinna berättar om att hon blivit trakasserad av en man. Tafsad på, nedvärderad eller whatever. Såhär skulle konversationen kunna se ut:
 
Kvinnan som trakasserats:
- Nyss kom en man fram till mig (på nattklubb) och nöp mig i bröstvårtan och frågade "Got milk?" och skrattade. Så jävla obehaglig.
 
Vanlig respons från andra:
- Men guud vilket slemmo! Vad gjorde du då?
- Sparka sönder hans pung! 
- Du borde krossa drinkglaset i hans öga!
- Shit han förtjänar att straffas! Pepparspraya honom i ögonen!
- Asså omg du borde hyra in en lönnmördare/torterare som kan få honom att ångra den dagen han föddes [haha okej kanske inte denna kommentar då men typ såna]
 
Gemensamt för all denna respons är att den lägger ansvar på kvinnan att hämnas, att inte låta sig utsättas ostraffat. Och vad är felet med det, tänker ni kanske? Två grejer va: 

1. Kvinnor som inte "slår tillbaka" skuldbeläggs genom denna approach. Istället för att bekräfta att hon blivit offer för ett övergrepp och låta det vara en sån jobbig grej som det ofta är så ska folk direkt uppmana henne att hämnas. Att hon MÅSTE visa förövaren att han gjort fel (som om det vore den utsattas ansvar och skuld). Det är fel på samma sätt som det är fel att fråga en kvinna som utsätts för våld av sin partner "Varför går du inte bara?".

2. Det blir ofta värre av att slå tillbaka. Och nej jag tänker inte komma med nåt "våld är alltid fel"-trams för det är liksom helt okej att slå tillbaka HÅRT mot den som trakasserar en. MEN! Att svara något spydigt, kasta en drink, utdela en pungspark - allt det försätter troligtis henne i en ännu farligare situation eftersom mannen då kan slå tillbaka. Och han är (oftast) starkare. En bättre strategi kan vara att le osäkert och backa undan steg för steg, som om en träffat på en rabiessmittad björn i skogen. 
 
Attackera eller backa undan?
 
 
Har du någon gång berättat om ett övergrepp och blivit bemött med hämnduppmaningar? Hur kändes det?
 
P.S. Missförstå mig inte nu. Jag tycker inte att det är fel av kvinnor att hämnas på sin förövare. Jag tycker helt enkelt att det är fel av andra att kräva det av henne. 
 

Kommentarer

  • pelle pettersson säger:

    3.och om kvinnan verkligen har förmåga att knocka slemmot ,så kan det bli åtal för misshandel

    Svar: Sant. Sjukt men sant.
    Mican

    2015-02-04 | 10:56:30
  • Jitah säger:

    Slåss/våld känns alltid så onödigt :/ nog har man stött på folk som slagit en ett flertal gånger, det är som bättre att bara ge sig iväg! Åkte på riktigt med stryk av en okänd kvinna utanför krogen en gång, hon ville ta samma taxi med mig och följa med hem! Kände inte den här personen så fick svara nej kanske en tre gånger innan hon gav mig en höger, sen flög på mig och slog på varenda öm punkt hon hittade! Mitt framför en poliskonstapel som tittade på! Ut från krogen kommer två äldre individer och hugger tag i tjejen och drar bort henne därifrån, varpå polisen kommer fram och frågar "jaha vad har du gjort för att förtjäna det där då?"

    Känns ju fel att säga att jag idag skrattar åt minnet men situationen då var så surrealistisk och sjuk'

    Nej våld! Usch! Orsakat av alkohol? Sluta drick liksom!

    Svar: Men vafan. Det där "takes two to tango" är så himla knäppt argument. Men allt våld behöver ju inte vara av ondo. Hade du knuffat bort henne hade det ju inte varit onödigt direkt, utan viktigt för att skydda dig själv. På samma sätt kan våld (även när det inte är att skydda sig själv fysiskt) behövas för att upprätta självkänslan igen, eller hjälpa till med det. Behöver inte vara fysiskt våld mot en person men att t.ex repa lacken på förövarens bil kan va asnice och viktig grej att göra.
    Mican

    2015-02-06 | 13:00:04
  • Lo säger:

    Jag är också förbannad när det förväntas att (Åh) tjejer (vi) måste höja (våra) röster för att höras. Som vi ju ska sjunga den 8:e mars varje år.

    2015-04-19 | 16:01:25

Kommentera inlägget här: