moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Okej du är värsta intersektionellt medvetna geniet, men hört talas om ödmjukhet?

Kategori: Feminism och genus

BEKÄNNELSE! 

Ibland (ofta) så tycker jag att jag är bättre än andra. Smartare. Snällare. Mindre förtryckande. Mer medveten. Och så blir jag sjukt irriterad när nån tycker fel, säger sexistiska och rasistiska saker eller andra ofräscheter. Då tänker jag att personen som gör denna ofräschet är lite dummare och elakare och mindre värd och får ofta lust att håna hen. Ni vet, himla med ögonen eller härskarteknika lite så hen trycks till och backar, håller käft. Jag tror att många feminister känner samma sak, för visst gör du? Om du ska vara helt ärlig tycker du ju att folk i allmänhet är idiotiska rövhattar?

Och asså den här överdrivet hatiska besserwissigra äckliga attityden kan vara jättebra ibland. Som försvarsmekanism mot någon som faktiskt är ute efter att skada dig (lite "muckar du, muckar jag tillbaka och vinner") är den oslagbar. Älskar't. 

Men jag ser väldigt ofta att den här attityden missbrukas något så enormt bland supermedvetna PK-feminister som kan rabbla upp all världens maktordningar och rannsaka every privilege there is, baklänges i sömnen (typ som jag dårå, om jag får överdriva mina kunskaper och analyser lite).

Det kan gå till såhär. En person skriver, säger eller gör något som reproducerar nåt förtryck. Typ något som är transfobiskt. Och hen fattar inte att detta är transfobiskt. Det som borde hända då, om allt vore perfekt, är att nån skulle förklara varför det är transfobiskt och så skulle personen fatta direkt och ba sooorry och alla blev nöjda och glada. Vad som ofta händer istället? Hen bemöts med korta svar, gliringar och förakt för att hen inte visste bättre redan från början. 

- Det där är extremt transfobiskt och det borde en feminist veta. Sluta reproducera sån skit.
- Nej jag menade det inte transfobiskt, på vilket sätt är det dåligt av mig?
- Om du inte fattar så googla, jag pallar inte förklara för dig.


Och jaaaaaaa jag förstår verkligen att den som drabbas av förtrycket inte orkar vara pedagogisk. Och det kan finnas en poäng i att sätta ner foten hårt för att få känna att en tar tillbaka sitt värde. Men det är liksom inte bara personer som får sig en törn själva som sätter hårdare mot hårt. Nej nej, varje supermedveten PK-feminst ska in och deklarera hur hemskt okunnig, förtryckande och äcklig personen är som inte fattar bättre (det kanske inte sägs rakt ut, men mellan raderna). Och personen som gjorde det dåliga hamnar ofta (förståeligt, men kanske inte försvarerligt) i en försvarsposition och vägrar då att faktiskt "rannsaka sina privilegier" och "läsa på". 
 
Det går inte att förvänta sig att alla kan allt det du kan. Absolut kan en förvänta sig att de som vill kalla sig feminister ska vara lite öppensinniga och försöka sluta upp med reproducering av skitigheter (sexism, rasism, tranfobi, ableism m.m) men helt ärligt - föddes du med en intersektionell analys eller? Vi är alla nybörjare i början och att bemötas med en shitstorm bara för att en inte kan alla begrepp eller fixar riktigt alla analyser är varken konstruktivt eller schysst. 

Med detta sagt vill jag ba förtydliga att jag tror att det kan vara jätteviktigt att "vara hård" typ när en skriver ett blogginlägg, demonstrerar eller nåt sånt. Det behövs rakt på sak och skärp er folk och alla vita förtrycker och ord och inga visor, så folk kan haja till lite. Men det är just i mötet människa-människa, oavsett om det är i en feministisk grupp på facebook eller på fest med dina polare, som det behövs en mer ödmjuk inställning.

Jag vill inte vara den där feministen som hatas av alla. Jag vill hatas av dom där extremt kvinnohatande antifeministerna som skiter fullkomligt i människors välmående, absolut. Men inte av den där 18-åriga killen som drar ett våldtäktsskämt. Eller av fotbollstjejerna i mitt lag som kanske inte har feminism som största intresse. Eller nynynya medlemmar i fb-gruppen "Varför apor aldrig bär rosa klänning" som tycker att det borde heta jämställdism istället för feminism.

Jag vill att de ska tänka "shit den där Mican, hon är jävligt schysst men har hon inte lite väl extrema åsikter kring jämställdhet" och sen ska jag gradvis locka in dem i Den Feta Feminismen (ni vet när allt en ser är maktordningar, privilegier, patriarkala yttringar osv) för de känner att jag lyssnar på dem och då vill de också lyssna på mig. 

Det är så jag tror att vi förändrar människors inställning. Först lyssnar vi på dem, sen lyssnar de på oss. Vill de inte lyssna på mig sen så fuck em men oftast funkar den här taktiken bättre än "NU LYSSNAR DU DITT FÖRTRYCKANDE AS DU ÄR SÄMST SKÄRP DIG".

Håller ni med mig om att det ofta blir för hård ton och ovälkomnande stämning bland feminister? Eller tycker ni jag har helt fel?

Kommentarer

  • Knullkampanjen säger:

    Jag kan tycka att det är för lite av den förlåtande varan. Det händer att folk hasplar ur sig jäkligt dumma grejer men som inte var meningen (ofta exkluderande grejer som att använda typ "fittbärare" synonymt med kvinnor) och sen fortsätter bli shameade även om de ber om ursäkt och rättar sig.

    Det är viktigt att feminismen säger ifrån, men det måste också vara okej att göra fel så länge en inser sitt fel och rättar sig. Det måste gå att bli förlåten!

    2015-01-13 | 14:59:36
    Bloggadress: http://knullkampanjen.wordpress.com
  • pelle pettersson säger:

    helt rätt om man vill att feminismen ska bli en politisk kraft som gör skillnad.

    2015-01-13 | 16:18:17
  • Hampa säger:

    Detta var ju jävligt illa skrivet, skärp till dej för fan. Nu sätter jag ner foten. Du kan ingenting. Sluta kalla dej feminist. Pallar inte förklara vad som är fel. Lägg bara ner.

    2015-01-13 | 23:02:30
  • Teresa säger:

    Sitter och "vaktar ett extraprov" läste rubriken och skrattade rakt ut. Eleverna undrar. Tack :)

    2015-01-14 | 15:34:39
  • Anna säger:

    På pricken! Tack ;)

    2015-01-14 | 17:02:41
  • Fridah säger:

    EXAKT så.

    2015-01-15 | 12:19:44
    Bloggadress: http://indiepopochskit.blogg.se
  • Anders säger:

    Exakt vad jag tänkt länge!

    2015-01-15 | 13:43:58
  • Ida säger:

    SÅ. BRA. SKRIVET. *klapp klapp klapp*

    Jag upplever ofta att det starka känslomässiga engagemanget hos många feminister gör att de inte har någon som helst nyfikenhet när det kommer till hur jag resonerar och varför (nyliberal humanist, hej hej). Istället är blir det ofta en one way show som slutar med att jag antingen blir ledsen på grund av att det blir en kamp för att "sätta dit mig" mer än en dialog som båda parter kan ha glädje av eller att jag inte orkar engagera mig. Att det inte finns en vilja att se till intentioner hos sin samtalspartner utan bara blir ett retoriskt krig.

    Så HURRA för dig och din inställning! Oavsett åsikt och ämne som diskuteras så skulle klimatet tjäna på att bli mjukare och mer vänligt inställt. Att kunna skilja på sak och person samt ta tre djupa andetag skulle tjäna debatten väl.

    Svar: Ja det slår liksom fel. Om jag nu tycker att det är idiotiskt med liberalfeminism och vill att du ska ändra dig så kommer du knappast välkomna mina synpunkter om jag samtidigt viftar bort dina som trams.
    Det blir svårt för en har ju egna fördomar om vad vissa saker innebär och om en bestämt sig för att alla nyliberalister är egoistiska rikemansungar som helt enkelt inte fattar grejen med feminism, då blir det svårt att föra en vettig dialog. Där får en liksom försöka, som du säger, ta tre djupa andetag.

    Som jag behövde göra nu när du villigt och öppet presenterade dig som nyliberal humanist i en radikalfeministisk blogg ;) Men jag blir mest nyfiken!
    Mican

    2015-01-15 | 14:40:56
  • Josefin säger:

    Väldigt mitt i prick faktiskt! Nu råkar jag vara lärare till yrket så det kanske skadat mig, men det här med att tro att alla redan borde veta allt och redan borde ha utvecklat alla sina tankegångar redan vid första försöket, det håller inte. Det här med att inte orka förklara och vifta bort någon som idiot, det har jag också svårt att köpa. Tack för ett bra inlägg!

    2015-01-16 | 06:37:52
  • Maria Johansson säger:

    Det var det bästa jag läst på länge. Så viktigt att tänka efter varför vi kämpar och hur vi vill vara och bemöta varandra och världen. Ibland känns det som att det inte finns någon skillnad på "förövare" och "utsatt". En ödmjuk inställning till varandra, utan att därmed ta skit, är väl ganska centralt kan jag tycka. I en annan del av mitt liv pluggade jag sociologi, bodde i storstäder och var mitt inne i diskussioner och analyser. Nu jobbar jag, är småbarnsmamma, bor i ett litet samhälle och trots FB och nätet så känner jag ibland att "shit, jag hänger inte med, vad pratar de om? Cis?" Men jag älskar ju att lära mig om nya saker, bli utmanad, inse att vi verkligen är olika, bli förvånad, bli upplyst- och sen bilda mig min egen uppfattning. Risk finns såklart att en håller tyst och inte vågar ge sig in i någon debatt om en får skit tillbaka. Jag vägrar tro också att det skulle finnas en sanning och att alla feminister måste lära sig den rätta vägen. Fram för att våga ta debatter med olika tankar i PK-Sverige! Återigen, bra skrivet!

    Svar: "En ödmjuk inställning till varandra, utan att därmed ta skit" PRECIS SÅ!
    Mican

    2015-01-16 | 17:50:43
  • Dante säger:

    Hejsan. Läst lite blogg inlägg som du har lagt upp några gånger. Detta var väldigt vettigt skrivet. Så jag tycker det ska gå till. En annan kallas att inte vara PK tillex och det tar jag som en komplimang och ja jag drar sexistiska skämt och kan spåra ibland. Men jag är inte en sämre människa som kan ändra mig eller be om ursäkt ifall det kommer ut fel.

    Vill Tack dig för ett bra och ögon öppnande inlägg. Man kommer långt med vänlighet och förståelse anser jag.

    Svar: Det viktiga är att våga ändra sig. Och våga fundera över sitt beteende. T.ex fundera över varför en är stolt över att dra sexistiska skämt, som ofta är sårande och skadliga.
    Mican

    2015-01-23 | 13:38:58

Kommentera inlägget här: