moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Svartvitt tänkande och moralfjanteri

Kategori: Whatever

"Det är alltid fel att stjäla, även om man är fattig!"

Håller du med?
 
Det är en spännande sak att filosofera kring, det här med etik och moral. Vad är rätt och vad är fel? Och varför? 

På något sätt måste vi ju acceptera ett slags grundmål som vi alla kan säga är rätt. Något som vi kan värdera andra handlingar emot, för att avgöra om dom är bra eller dåliga. Ett sådant grundmål skulle kunna vara "Vi ska sträva efter att människor ska må bra". Det tror jag alla håller med om är en bra grej, att göra sånt som skapar välmående hos människor. Visst?

Det är på ett sånt här sätt som jag utformar min egen moraliska kompass. Jag tänker i grundmålet "människor ska må bra" och bedömer grejer utifrån detta. 

Men det verkar fett populärt att kopiera sin moral direkt från nån gammal skrift, må det så vara lagboken eller bibeln. "Att stjäla är alltid fel" eller "Det är aldrig rätt att använda våld" är vanliga grejer folk hasplar ur sig, helt utan att värdera den specifika situationen. Ett otroligt nyanslöst, svartvitt tänkande som inte tar nån som helst hänsyn till omständigheter omkring ett specifikt handlande. Moralfjanteri. 

Klart att det inte är moraliskt fel att stjäla, om du gör det för att du annars inte kan äta den dagen. Att tycka något annat är ju att vara otroligt empatistörd. 
 
Varför är folk så låsta i sitt tänk? Varför baserar så många sina åsikter på tomma floskler istället för att tänka själva? Lär vi oss det redan från tidig ålder med alla uppmaningar, shit vad det haglar "man får inte slåss", "man får inte ta andras saker", "man får inte sitta med fötterna på bordet" osv osv osv och barnen bjuds inte alls in till att reflektera kring varför det är fel att ta nåns skor och gömma dom. Eller är det nåt annat? Vad tror ni?
 

Kommentarer

  • Annika säger:

    Finns ju de där moraliskt dilemma frågorna som skall visa ens personliga utveckling eller något, där problemet är att en nära vän eller släkting är dödssjuk och medicinen kostar en förmögenhet. Kan du tänka dig stjäla medicinen? För mig har det alltid varit ett självklart JA!

    Däremot att bli bestulen, om någon bryter sig in i mitt hem eller tar min plånbok skulle jag bli väldigt ledsen och tycka att det var extremt obehagligt. Skulle inte göra mig mycket gladare att den som stjäl från mig är fattig. Är liksom inte så många som stjäl för skojs skull men att vara offret är skitjobbigt. Stor anledning till varför det är fel att stjäla, då den som blir bestulen mår dåligt. Det sårar och skadar en annan människa.

    Svar: Absolut, men det är ju också skillnad att bryta sig in i någons hem för att stjäla och att t.ex ta något ur en affär eller fiska upp en mobil ur en väska.
    Håller dock med dig om att offer-perspektivet är viktigt!
    Mican

    2015-05-22 | 08:07:13
  • Märta säger:

    Jag som studerar filosofi märker direkt att du är konsekvensetiker. Det finns två huvudsätt att se på etik, konsekvensetik och pliktetik. Är man konsekvensetiker så tycker man att en handling är rätt eller fel beroende på konsekvenserna den får, är man pliktetiker tycker man att något är rätt eller fel beroende på själva handlingens moraliska värde, oavsett konsekvenserna.

    Själv bekänner jag mig oftast till det sistnämnda... Utan att göra en alldeles för lång utläggning kan jag säga att jag tror att Gud utfärdat absoluta förbud mot vissa handlingar, och då är det omoraliskt att utföra dem oavsett vad konsekvensen blir. Fast det kanske inte låter så logiskt för icke-troende...

    Ang. att stjäla så vill jag bara säga att grejen med pliktetiker är att de tror på att absoluta förbud existerar. Det innebär inte att alla handlingar antingen är absolut förbjudna eller påbjudna, utan många saker är just gråskalor. Man kan tycka att det finns ett absolut förbud mot mord utan att tycka att det för den delen finns det mot stöld.

    Svar: Japp jag känner till konsekvensetik och pliktetik. Och jag tycker pliketik är otroligt tramsigt, bara ett sätt att frånsäga sig ansvar att reflektera. Jag är troende, men har svårt för tanken att följa det som sägs vara"Guds lagar" eftersom dessa (van)tolkats genom människor.
    Mican

    2015-05-24 | 08:03:35
  • Torkel säger:

    Ska man kopiera sin moral från bibeln i detta sammanhang vill jag gärna se den personen ge bort det mesta hen äger för att hjälpa fattiga, det finns också i bibeln.

    2015-06-28 | 10:31:45

Kommentera inlägget här: