moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Mina tankar om veganism

Kategori: Whatever

Veganism är awesome. Världen vore en bättre plats om alla människor var veganer. Av alla skäl som finns, hälsa, miljö, etik, ekonomi. 

Det är extremt töntigt att argumentera emot veganism. Det finns ingen rimlig fakta som stöder att folk behöver äta kött. Bara massor av dravel som folk drar upp för att slippa tänka. Folk slår ifrån sig sin empati för djurens situation på dom sjukaste sätt. Typ genom att säga att det är helt lugnt att slakta (mörda) om djuret mått bra innan (jag antar att dom då själva inte har nåt emot att bli dödade i medelåldern efter en trevlig semester?) eller genom att börja attackera veganer med idiotiska påståenden om att växter också har känslor. 

Jag själv tycker inte att det är en bra grej att skada djur överhuvudtaget. Inte ens insekter liksom. Tycker heller inte det är en bra grej att döda djur för att äta dom när vi kan käka bättre grejer som inte skadar nån. Ändå är jag inte vegan. What the fuck tänker ni?

Men låt mig säga er ett sanningens ord: det är ett fett jävla privilegium att lyckas äta helt veganskt i ett köttnormativt samhälle.

Finns såååå många veganer som dillar om hur lätt det är att äta veganskt ochhur ond en är om en konsumerar nån animalisk produkt överhuvudtaget. Till er vill jag bara säga: shut the fuck up. Seriously. För vet ni vad ni inte fattat? Att köttätande är ett strukturellt problem, inte ett individuellt. Det är svårt (omöjligt) att som individ slå sig fri från de ramar som finns i samhället. Allt är anpassat efter att äta animaliskt. För att låta bli måste du inte bara ha en förstående omgivning, utan tid att lära dig vad vegansk kost innebär så du vet vad du kan äta. Och tid och ork att laga mat, eftersom det finns mycket färre veganska snabbalternativ än animaliska. Du ska inte heller ha något problem med ångest kring mat, för du kommer inte kunna äta vad som faller dig in utan måste ständigt vara på din vakt för vad allt innehåller. Det är ett jävla pyssel asså.

Jag vet vad ni tänker, militanta veganer: "MEN VAFAN EN FÅR VÄL LÄGGA LITE JÄVLA TID OCH TANKEKRAFT FÖR ATT RÄDDA LIIIIIIIIV DIN EMPATISTÖRDA ONDA MÄNNISKA SOM SÄTTER DIN EGEN BEKVÄMLIGHET HÖGRE ÄN INDIVIDERS LIV!"

Du som tänker så? Kliv av dina höga häst och sluta med moraliserandet. För vet du en sak? Du bidrar också till individers död och lidande. Dina bananer kostar livet på massor av människor. Din tröja är producerad i ett system där fattiga människor exploateras. Ditt val att färdas med motordrivna fordon bidrar till att människor och djur måste fly sina hemtrakter för att klimatet förändras. 

Vi alla har en gräns för hur mycket vi är beredda att begränsa våra liv för att inte på något vis bidra till andras lidande. Att kunna gå emot samhällets normer kostar mycket energi. Vi kan absolut uppmana människor att välja etiskt försvarbara grejer (typ att undvika kött eller bojkotta sexistiska filmer), men vi måste också ha förståelse för att det inte är helt lätt. Och såvida du inte själv bor under en gran i skogen och bara äter fallna blåbär så har du ingen rätt att kasta första stenen. Och bodde du där skulle du väl inte läsa det här ändå.
 
Sådärja, nu har jag mitt inlägg att slänga i ansiktet på nästa person som absolut måste gå in och demonisera den som inte äter helt animaliefritt. Så slipper jag upprepa det forever and ever.

P.S. Detta inlägg ska inte tolkas till militanta köttätares fördel. Ni är för fan ännu värre. Bara erkänn att vegansk kost är bättre och sluta larva er. 

 


 

Kommentarer

  • Dessi säger:

    Alltså åh, känner exakt likadant. Men som arbetande låginkomsttagare ORKAR jag bara inte, jobbar redan mer än heltid, hur fan ska man orka? Vet ju hur bra det är för ALLA (även mig själv) men det går bara inte. Mer energi på det och jag bryter ihop

    Svar: Men eller hur! En orkar inte bära all världens bördor på sina axlar liksom
    Mican

    2015-09-08 | 09:39:57
  • Anonym säger:

    Hahahaha! Åhh, vad jag känner mig träffad..! ❤ Jag är själv en timarbetande människa som gärna tänker: "Kan en arbetarklass-människa som jag kan alla, jävla ursäkter bara!" Men det är sant. Det kräver jättemycket arbete. Det ÄR jobbigt. Men det fungerar för mig! Och jag blir glad när jag hör att det fungerar för andra.

    Svar: Ja det är awesome att se när det lyckas :) och jag hoppas det snart ska bli lättare för fler att klara av det.
    Mican

    2015-09-11 | 15:37:39
  • Laks.webblogg.se säger:

    Jag upplevde det inte som speciellt svårt att börja äta veganskt, finns motivationen är det liksom inget problem oftast. Jag har alltid haft svårt med mat, och jag kan erkänna att jo, det blir jobbigare att få tag på mat när man är ute men det är värt det. Jag kan aldrig acceptera dödande och då är valet lätt för mig.

    Visst förstår jag att alla inte har samma motivation som jag, och för er finns det en bra lösning: ät så mycket veganskt som möjligt (det är t.ex. väldigt lätt att välja vegomjölk istället för komjölk), och med tiden som konsumtionen av vegansk mat ökar kommer även utbudet göra det. Det är trots allt inte bara veganer som är med och konsumerar all vegomat!

    2015-10-18 | 11:12:58
    Bloggadress: http://laks.webblogg.se

Kommentera inlägget här: