moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Blir en lyckligare av att känna sig snygg?

Kategori: Skönhetsideal och fulfobi

Snygga människor (asså folk som andra uppfattar som snygga, eller åtminstone inte fula) har lättare att få jobb, vänner och bemöts vänligare - det är ett faktum. Detta ger såklart bättre förutsättningar för att känna sig nöjd och tillfreds med livet. Men om vi struntar i den här aspekten och bara gottar in oss i individens egna upplevelse av sitt utseende - mår en bättre av att känna sig snygg?

Okej, jag utgår från mig själv nu: Nej, en blir inte lyckligare av att känna sig snygg. Och here's why:

För att kunna känna sig snygg så måste en värdera och lägga fokus på sitt utseende. Kanske nöjt kolla sig i spegeln och känna sig het, känna att andra kommer finna en attraktiv. Njuta av att piffa upp sig, njuta av att kolla på sig själv i spegeln, tycka det är kul att ta snygga selfies osv.

Och det är nu ni ba "men vafan är problemet det där låter ju fett soft?"

Jo såhär va. Om en kan känna sig snygg så kan en också känna sig ful. Det är två sidor av samma mynt som ställs emot varandra. Och den här glädjen över att vara snygg kan så snabbt övergå i ångest över att vara ful. Det blir som att en knyter sin lycka till något som är så förrädiskt föränderligt som utseende. Därför blir jag så jävla irriterad när folk dillar om att alla är vackra och hur viktigt det är att en upptäcker sin egen skönhet och jadajada.

Nej, du behöver inte känna dig snygg för att vara lycklig. Allra bäst chanser att må bra har du nog om du slutar fundera så mycket på utseende och lägger fokus på andra grejer (sen är det inte lätt eftersom det finns en skönhetshysteri så can´t blame those who can´t change liksom). Sluta tänka på om du har en ful eller snygg dag. Sluta kolla dig i spegeln. Sluta kolla på program som handlar om utseende. 

Skönaste känslan är att slippa oro sig över utseende, och vara helt likgiltig inför om andra tycker en är snygg eller ful. Ba utgå från att ni ska mötas som människor och inte att du är nåt jävla konstverk som ska hyllas. Den känslan slår "lyckan" i att känna sig snygg. Lovar.  

Kommentarer

  • Michis säger:

    Jag blir nog gladare om jag känner mig snygg, men känna sig snygg har ju mindre o göra med fakta än en känsla tycker jag. Har känt mig snygg hela mitt liv sen har inte folk alltid hållt med men det stör inte mig.

    Jag får dock väldigt mycket bekräftelse i vardagen på min snygghet och jag känner mig mer... självsäker på ett sätt när jag har snyggdagar.

    Å andra sidan känns d inte helt kul när håret är flottigt och en fläck är på byxan när jag är bland folk eller på jobbet.

    Jag led när jag enligt mig sj blev FÖR tjock. Jag känner mig gladare smalare... sen är jag inte smal direkt men enligt mig sj är jag det och det är det väsentliga hur JAG känner.

    Men jag tycker din fråga är svår... Jag vet bara hur det är att vara snygg så jag har ju inte så mycket att jämföra med..

    Svar: Jag undrar om det på nåt sätt kan va oproblematiskt att känna sig snygg, sträva efter det. Eller om det verkligen alltid kommer med en baksida att en blir deppig av ytligheten också. Är intressant att fundera på!
    Mican

    2015-01-30 | 22:33:50
  • Frida säger:

    Jag tycker det är viktigt att känna sig snygg vid speciella tillfällen, och ja, man blir gladare om man är nöjd över sig själv och känner sig attraktiv!

    2015-02-01 | 17:53:44
    Bloggadress: http://missfoxy.bloggplatsen.se/
  • Amadeus säger:

    Håller med!
    Att inte reflektera över sitt utseende är så mycket skönare än att "känna sig snygg" eftersom det lätt riskerar att tippa över. Sen är det förstås mer najs att ha en positiv grundsyn på sitt utseende än att tycka att man är skitful.

    2015-02-01 | 22:31:58
  • MärtaMaräng säger:

    Helt klart en knepig fråga. Jag ligger någonstans mitt emellan tror jag, har en positiv grundsyn till mitt utseende, men samtidigt är det ingenting jag bryr mig alltför mycket om (tills jag börjar jämföra mig med andra, men det händer sällan). Att jämföra sig med andra är ju helt klart en bov i dramat, och tänk bara på all energi folk lägger på sitt utseende. Jag känner mig snarare utanför när kompisar typ ska göra sig snygga inför en fest när jag är klar på ungefär två minuter medan de springer runt och sminkar och byter kläder och ojar sig om vartannat.

    Svar: Jag är nog lite samma. Men ibland kan jag också få lust att "klä upp mig" och det blir både på gott och ont. Mest ont eftersom jag då blir sårbar för om jag blev snygg eller inte, och det som skulle vara roligt att göra blir bara kul om jag känner mig snygg nog (detta blir dock mindre och mindre).
    Mican

    2015-02-03 | 08:29:30

Kommentera inlägget här: