moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Varför jag hatar onödigt moraliserande

Kategori: Sån är jag

Vad blir konsekvenserna av onödigt moraliserande?
Människor döms ut. Hånas. Begränsas. 
 
Vad är onödigt moraliserande?
Onödigt moraliserande är min definition av att människor etablerar tankar om  fenomen som rätt eller fel - oavsett konsekvenserna av fenomenet. Det blir alltså inte situatuonsbundet eller varierande från individ till individ, utan dessa människor säger sig veta vad som är moraliskt rätt och fel oavsett.

Vanliga exempel på : Det är fel att ljuga. Det är fel stjäla. Det är fel att ha sex innan äktenskap. Det är fel att ha kepsen på i matsalen. Det är fel med stora åldersskillnader i förhållanden.
 
Problemet är ju att det inte går att säga att nåt alltid är rätt (bättre) eller alltid är fel (sämre). Ibland kan det ge mest bra konsekvenser att ljuga (för att inte vara elak kanske) och ibland kan det ge mest bra konsekvenser att stjäla (annars kanske någon dör typ). Det kan variera från situation till situation och se olika ut för olika individer. För en kvinna kan det va asnajs att ha sex med en ny kille varje dag, medan det för en annan skulle va fett obehagligt.
 
Varför i helvete kan inte ungarna få ha keps i matsalen? Who the fuck cares liksom? Bara för att du tycker det ser otrevligt ut så betyder det inte att det ÄR otrevligt. Jobba med dina egna fördomar istället för att döma andra.
 
Mitt motto:
Gör vad du vill så länge du inte skadar andra (eller dej själv i vissa fall).
 
För vem är jag att bestämma vad som är rätt eller fel för andra? Hur kan jag ha grundregler om vad som är rätt och fel, och försöka få andra att agera så? 
 
Nej jag tycker inte att det går att säga att nåt alltid är fel, inte ens mord. Det går inte att säga att det alltid är fel om en 15-åring är tillsammans med en 40-åring. Det går att resonera sig fram till att det lätt kan bli/vara fel (tex pga ojämna maktförhållanden) och komma fram till att jag tycker det är fel tillsist - men jag vill aldrig aldrig aldrig säga att något är fel utan att noggrant tänka över vad just den situationen kan innebära och vilka konsekvenser den kan få för människor. 
 

Kommentarer

  • arnold säger:

    Finns det något du kan säga är fel oavsett omständigheterna? Om inte mord... tortyr? Djurplågeri? Pedofili? Våldtäkt?

    Svar: Asså vissa saker blir ju typ alltid fel pga konsekvenserna av det blir typ alltid dåliga. Som våldtäkt, när skulle den kunna föra nåt gott med sig? Eller djurplågeri för den delen. Men jag vill inte påstå att det finns nåt allmängiltigt vad som är rätt eller vad som är fel, utan att konsekvenserna ska avgöra det.
    Mican

    2013-04-02 | 07:47:30
  • pelle pettersson säger:

    du är rätt förståndig (ibland)

    Svar: Jag är alltid förståndig ;)
    Mican

    2013-04-02 | 08:56:39
  • Sanji säger:

    "Finns det något du kan säga är fel oavsett omständigheterna?"

    Nej.

    2013-04-02 | 11:34:55
  • Gustav säger:

    Det är lite av en hårfin balans där.

    Droger är inte heller alltid fel, för de som brukar med måtta, men de är förbjudna för att samhället i stort får negativa biverkningar.

    Kanske lite ordvrängning på det du först skrev, men det hör till tycker jag.

    Däremot håller jag helt med om onödigt moraliserande. Däremot är det lättare för samhället att förstå vad man får och inte får göra, begreppen "rätt och fel" om det är svart och vitt, och inte en gråskala.

    Kepsen är dock ett utmärkt exempel :)

    Svar: Ja och i vissa fall så måste det såklart generaliseras till rätt och fel, för att det ska funka i praktiken. Som med droger, like you said. Visst behöver det inte va nåt problem för vissa personer att ta droger, men om samhället skulle visa en smått tillåtande attityd till droger "i vissa fall" så skulle även dom dåliga fallen öka. (Men som privatperson kan jag ju ändå tycka att det i vissa fall är "rätt" att ta droger, till exempel om det är det enda som gör att en för tillfället orkar leva vidare etc).
    Privatpersoner kan ju va mer gråskala tycker jag :)
    Mican

    2013-04-04 | 14:13:11

Kommentera inlägget här: