moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Rik på vadå?

Kategori: Rasism och fascism

 
Jag hatar att allt typ alltid ska mätas i pengar. Även om det inte uttalas så ligger det där underförstått, att en av dom viktigaste delarna i livet är att samla ihop massa pengar så en kan köpa en massa (ofta onödiga) grejer. 

Och jag fattar att jaaaa pengar höjer livskvalitén för det är jävligt jobbigt att va fattig, behöva snåla på käk och gå i trasiga skor etc. Men fan, det kan ju inte vara jobbigt att inte va rik. Varför vill alla vara rika? Skulle verkligen vilja ha ett samhälle med minimala (obefintliga) löneklyftor. Att alla va lika rika på pengar. Att det va mer fokus på umgänge och gemenskap, än på konsumtion. Att mörda kapitalismen.

Därför vill jag ha skyhöga skatter (ta från dom rika och ge till dom fattiga), tror det behövs för att utjämna skillnaderna. Och nej, folk ger inte frivilligt, så det behöver va tvång. Jag skulle själv behöva tvingas att ge (typ betala massa skatt) för har jag väl pengarna i handen så blir jag lockad att konsumera.

Kommentarer

  • Schniffen | neurotisk supernörd säger:

    Håller helt med! Skatt är den allra enklaste formen av allmänförsäkring med allt vad den ger; Sjukvård, skola, infrastruktur... Självklart är en stabil ekonomi en trygghet i sig, men vad är då en stabil ekonomi?Jag lever på 75 % studiemedel och bostadsbidrag, har ganska hög hyra och dyrt busskort, ändå går jag plus varje månad. Jag har utan problem råd med spontana restaurang- och biobesök, bara de inte är alldeles för frekventa. Kan i och för sig bero på att jag är så förbannat snål, samt har obefintlig kött- och alkoholkonsumtion, så utgifterna är minimala utan att jag för den sakens skull lider av det.

    Nej, jag tror inte heller att lycka enbart kan mätas i pengar. Verkligen inte.

    2013-02-21 | 15:03:42
    Bloggadress: http://schniffen.blogg.se
  • Michis säger:

    Jag har alltid varit fattig i hela mitt snart 31-åriga liv, så jag längtar extremt mycket efter att ha en normal lön på en ca 17.500:- efter skatt. Det är rikedom enligt mig. Så mycket pengar jag knappt kan drömma om. Skulle kunna dra en lång historia om mitt fattiga liv men besparar dig, ta mig på orden istället. Det finns fattigdom i detta land! Däremot har jag känt mig rätt välbärgad på studielånet på 8 000 jag hade förut och även som socfall ett tag kände jag mig rik, men inte nu sen jag fått unge.

    Men det är väl bevisat att pengar upp till en viss nivå faktiskt ger lycka. Men då handlar det inte om 50 miljarder spänn i månaden.

    Svar: Ja absolut vet jag att det finns fattigdom i Sverige (vilket jag tror beror på att vi lever i ett kapitalistiskt samhälle) och då betyder pengar såklart mycket.
    Men om vi levde i ett annat typ av samhälle skulle det inte göra det.
    Mican

    2013-02-21 | 23:18:34
    Bloggadress: http://michaeala.blogg.se

Kommentera inlägget här: