moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Svar på frågestund - feministgrejs

Kategori: Sån är jag

Fråga 1:
När insåg du att du var feminist och hur blev du feminist?
 
Svar:
Började faktiskt inte kalla mej för feminist förrän för typ två, tre år sen tror jag. Såg liksom inte könsmaktsordningen så tydligt innan dess. När jag gick med i en tjejjour i Roks (feministisk förening) och började läsa om feminism på universitetet så fick jag en aha-upplevelse. Och genom att jag läste Lady Dahmers blogg :) 
 

Fråga 2
Vad tror du vi kan göra för att feminism ska bli mer accepterat i samhället, speciellt bland män?

Svar:
Den här va svår. Jag tror att det skulle va bra desto fler som kallar sig feminister, för att avladda ordet i sig. Sen tror jag det är jättebra att vi nu har en jämställdhetsminister som definierar sig som feminist. Men information redan på högstadiet/gymnasiet för att undvika mytbildning om att feminism går ut på att hata män, tror jag skulle va bra.

 

FORTSÄTT FÖR ALL DEL STÄLLA FRÅGOR FÖRRESTEN :)

Kommentarer

  • Ligneto säger:

    "Såg liksom inte könsmaktsordningen så tydligt innan dess."

    Utveckla gärna. Vad var det du såg/upptäckte?

    Svar: Att män generellt har mer ekonomisk/strukturell makt i samhället. Sök könsmaktsordning på wikipedia så har du det där.
    Mican

    2013-01-28 | 17:48:33
  • Ligneto säger:

    Jag vet vad det är. Det jag frågar är vad du såg som fick dig att anamma den bilden. Du säger att du inte såg den så tydligt först... vad var det som fick dig att se den tydligt?

    Svar: Åh svårt att veta exakt. Va nog kombination. När jag började läsa om feminism på universitetet, sen i bloggar och så i tjejjouren. Tror jag.
    Mican

    2013-01-28 | 18:14:49
  • Ligneto säger:

    Jag har aldrig sett någon könsmaktsordning så därför vore det intressant att höra vad det var du upptäckte som gjorde att du fick den världsbilden.

    Nu ljög jag lite iofs... Kallade mig feminist när jag var ca 14-15 år... Uppfattade mig nog som feminist tills dess jag började kika lite på de saker som feminismen står för (även om det aldrig är några feminister som står för det när man väl visar dom att dom har fel :P).

    Lite exempel: Våld i nära relationer, rösträtt, löneskillnader och makt som begrepp.

    Svar: Jag behövde kolla på historien, och se globalt, för att se det (alltså få en helhetsbild först). För i min vardag märker jag inte av nån maktskillnad mellan könen, eller jo men då ser jag att i vissa sammanhang har män mer inflytande och i vissa har kvinnor det. Så jag fattade inte grejen.
    Men nu ser jag att könsmaktsordningen lever kvar en del i Sverige genom att fler män t.ex besitter beslutande platser inom politik och företag. Tänkte inte så mycket på det förut. Och jag ser inte Sverige som en isolerad del heller utan som en del i ett globalt sammanhang. Så jag är feminist även för de orättvisor jag tycker drabbar kvinnor i övriga världen (för även du måste väl hålla med om att globalt sett har män mer makt än kvinnor?)

    Sen tänker jag inte gå in och försvara nåt som feminismen anses stå för (annat än grunddefinitionen) för det finns många olika tolkningar. Men jag håller ju ofta med "det feminismen står för" men ibland håller jag inte med.
    Mican

    2013-01-28 | 18:30:16
  • Ligneto säger:

    Mitt sista exempel handlade om "makt som begrepp". Ska vi ta ett random land och kika vilka som behöver offra sina liv i ett eventuellt krig? Är det förtryck mot kvinnor att män tvingas offra sina liv? Såg en referens någonstans att 99.9% av alla dödsoffer i krig är män och kollar man dessutom på civilbefolkningen så är den största delen offer män. Är det makt? Har jag makt för att en annan människa har makt? Kollar man på gruppen män har vi både de högsta och lägsta positionerna i samhället. Tex är 3/4 hemlösa män om jag inte missminner mig. Varför pratar man inte om den delen av den manliga befolkningen när man pratar om makt? 2/3 som begår självmord är män - kan det bero på deras privilegier?

    Och visst.. kollar man på resten av världen så skiljer den sig från Sverige på många plan. I många länder skulle det behövas engagerade människor som arbetade för alla människors rättigheter och lika värde. Men om man pratar om jämställdhet får man specificera vad man pratar om - Sverige eller nåt annat land. För pratar man om "männens privilegier" i Sverige får man faktiskt prata om det i den kontext det faktiskt är.


    Svar: Jag har aldrig sagt att alla män har mer makt än kvinnor. Eller att män inte far illa. Håller med om att krig är sjukt och att där är det männen som dör mest ja (eftersom de anses ansvara för att försvara familjen - i förlängningen landet).
    Men om vi skiter i krig så måste du ju hålla med om att män (överlag) har mer makt, tillgångar och rättigheter än kvinnor? Och att vi i Sverige en bit tillbaka i tiden också haft det på det sättet? För jag orkar inte ge förklaringar på varför det bara står om män i historieböckerna och lalala.

    Ja jag tror faktiskt att mäns självmord ofta beror på det du väljer att kalla privilegier. För det har en baksida att förväntas vara mer självständig, kompetent osv. Det har den baksidan att killar inte får lika mycket hjälp som tjejer - för dom förväntas kunna lösa situationen själva "som en riktig man". Vågar inte ta hjälp, eller får inte hjälp även om dom ber om det. Detta syns extra tydligt när det gäller vem som får försörjningsstöd av socialtjänsten.

    Så japp, alla skulle vinna på att vi började jobba bort könsrollerna och dom förväntningar som följer med dom, både kvinnor och män.

    Och du, makt är liksom inte ett enkelt tydligt spår. Bara för att jag säger att kvinnor i Sverige generellt har mindre ekonomisk makt än män så betyder det itne att alla kvinnor är underlägsna alla män i det avseendet. Det finns massor av andra variabler att kasta in, såsom till exempel klass och etnicitet. Feminismen är på inga sätt alls tillräcklig till att skapa rättvisa - men det är en viktig del. Som får kombineras med klasskamp m.m.
    Mican

    2013-01-29 | 09:33:28
  • Ligneto säger:

    Jag har aldrig påstått att du sagt det ^^.

    Makt: ge en definition av makt annars är det omöjligt att avgöra vem som har mest makt.. Sen om man ska vara helt stringent ska man ju dessutom fundera kring hur bra den definitionen är.. Vissa menar tex att "de som styr har makten" vilket i teorin skulle innebära att en extrem diktatur med en manlig ledare är ett patriarkat och en extrem diktatur med en kvinnlig ledare är ett matriarkat... Poängen: gör man en dålig definition av ett fenomen spelar det ingen roll vad man kommer fram till eftersom det ändå inte säger ett dyft :p.

    Tillgångar: Där menar du monetär makt antar jag och - Ja, kollar man på män och kvinnor så finns det en skillnad. Tycker dock att det är ganska ointressanta grupper att jämföra när 99% av världens tillgångar ägs av 1% av jordens befolkning. Det innebär att 99% av världens befolkning får kämpa om den resterande procenten oavsett om man är man eller kvinna. Jag är emot elitstrukturer oavsett hur könsfördelningen inom elitstrukturen ser ut. Det jag tycker är så fascinerande är att feministerna, som faktiskt säger att de vill att kön ska sakna betydelse, är så extremt fixerade vid vilket kön som har högst representativitet i en pyttepyttedel av befolkningen. Har faktiskt börjat fundera kring om det är de rika som får igång tjafset om kön för att folk ska sluta se de stora orättvisorna som finns kvar från feodal-samhället.

    Sist - Rättigheter: Nämn en rättighet som män har som inte kvinnor har (i Sverige). Det enda jag vet är att lagen gynnar kvinnor på vissa punkter men jag har inte hört talas om något liknande åt andra hållet.

    Svar: Nej feminismen är inte tillräcklg för attr göra världen rättvis. Läs inlägget i eftermiddag sen, tar upp mer om det då.
    Rättigheter- talade inte om sverige i nutid.
    Mican

    2013-01-29 | 10:51:59

Kommentera inlägget här: