moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Jaså, det var visst väldigt intressant med djurrättsfrågor?

Kategori: Rasism och fascism

Många kommentarer på det förra inlägget, mycket argumenterande mellan meningsmotståndare. Askul ju!

Till vissa av de som provocerades av bilden vill säga en sak. Ofta kan en ju bli provocerad i försvarssyfte, då en inte vill inse att en har en roll i ett förtryck genom sina handlingar. Jag tycker att det är asprovocerande när djurrättare hävdar att djur är lika mycket värda som människor och att det är fel att äta animaliska produkter för det blir så jobbigt för mig själv att inse att jag är en del i förtrycket.
 
På samma sätt är det skitprovocerande att läsa om hur jag, i egenskap av vit medelklass, upprtthåller en rasistisk struktur på olika sätt.

Eller så håller ni ba inte med. Men det kan va värt att tänka på.

P.S. Är i London, kommer inte kunna skriva nåt mer förrän på söndag typ. Ha de gott tills dess!

Kommentarer

  • Istiny säger:

    Fullt medveten om min roll i förtrycket, ser fortfarande bilden som idiotisk, kommer alltid fortsätta äta djur. Tack för mig.

    2013-06-14 | 12:09:32
    Bloggadress: http://istiny.blogg.se
  • Idun säger:

    Ironin är att jag själv blev vegan för ett tag sedan + har varit vegetarian i över 6 år. Som sagt, det är inte kampen eller syftet som provocerar mig utan tillvägagångssättet. Veganer får gärna jämföra människor med djur men det stör mig att de vägrar reflektera över eller ifrågasätta det faktum att deras favoritexempel är svarta och judar (och då talar jag om den enorma mängder av bilder på detta tema jag har sett, inte bara den du la upp).

    Svar: Nä asså det fattade jag. Tycker det är en super-relevant grej att reflektera över.
    Mican

    2013-06-14 | 18:19:34
    Bloggadress: http://skuggornasdotter.wordpress.com/
  • Angelika säger:

    Jag tror det med judar och svarta har sin grund i att svarta ansågs som slavar för 100 år sedan och hur judar behandlades under andra världskriget. Däremot borde dom ta saker som baseras på dagens läge, lättare att förstå då det är i princip ingen idag som har erfarenhet av det andra.

    2013-06-14 | 19:19:20
  • V säger:


    Jag är vegetarian och anser mig ej vara en speciesist längre et cetera, och jag håller med Laks och andra veganer i allt de säger (objektivt gör jag det, det känslomässiga är lite svårare ibland pga hjärntvätt av ett djurförtryckande samhälle)

    ... MEN, en stor sak jag tycket att många "radikalveganer" (eller vafan en säger) glömmer bort är att det finns en anledning varför alla inte kan vara veganer.
    Det handlar om klass. Tror de att en förälder med tre barn och ett heltidjobb har tid och ork att värna om djur och häla? Eller att en studerade med ett deltidjobb + skitig lön kan det? Nä det kan de ej.

    Alla är ej medelklass. Alla har ej tid, råd eller ork. Att kunna VÄLJA BORT animalier är ett PRIVILEGIUM.

    Många, många människor i världen är nästan helt vegetarianer, för att kött är dyrt, mycket dyrare än grönsaker och andra vegetabilier. De äter inte (ofta iaf) kött för de kan ej. Veganer/vegetarianer äter ej kött för att de har det privilegiet att de kan välja bort det till något bättre.

    Ur min synvinkel så känner jag att de som har möjligheten att ändra livsstil BÖR fundera på det. Andra som ej kan det; jag förstår, jag fattar. Det är lugnt liksom.

    Svar: Absolut, bra tillägg!
    Mican

    2013-06-26 | 22:39:13

Kommentera inlägget här: