moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Dom slår männen med bambupinnar och jag hejar på

Kategori: Sån är jag

Ibland tror jag på våld. Att det behövs för att uppmärksamma ett problem. Att det behövs för att rädda liv. Jag hejar på Gulabi gang!
 
–Ingen annan bryr sig om kvinnornas problem så därför gör jag det.
Kvinnorna här är väldigt förtryckta, de trakasseras av såväl män och
svärföräldrar. De vet inte ens om sina rättigheter, säger Sampat Pal.
 
Om inget annat hjälper för att få bukt med män som slår eller poliser som nonchalerar kvinnors säkerhet samlar Sampat Pal ihop sitt gäng, Gulabi gang, och slår den skyldige med bambukäppar tills den lovar bättring.
 
– Vi tränar dem att slåss, men inte döda. Bara tillräckligt för att männen
ska lära sig en läxa och för att rädda kvinnors liv, förklarar Sampat Pal.
 
Vad tror ni, kan våld vara nödvändigt? Eller tror ni det är kontraproduktivt (att våld föder mer våld)?

Kommentarer

  • Ligneto säger:

    Läste någonstans att de ger sig på "misstänkta våldtäktsmän". Att hylla våld utifrån vilket kön som utövar det mot vem tycker jag är sexism. Är du av annan åsikt?

    Svar: Jag "hyllar" våld från den som slår från underläge, om inga andra metoder finns att tillgå. Oavsett kön. Sen att det ofta råkar vara så (i tex det här fallet, i det här landet) att kvinnorna är i underläge, jamen må så vara.
    Mican

    2013-03-10 | 12:11:04
  • young fire säger:

    Ligneto: Enligt mig är inte fallet så. Vad hon skriver är inte om att hylla våldet utifrån könet på förövaren, hon hyllar våld för att uppmärksamma ett problem. S

    För att svara på frågan: jag är lite kluven. Å ena sidan är det ju ganska naturligt att om någon använder våld mot en, försvarar man ju också sig med våld, och så blir det en ond cirkel. Fast jag tror inte riktigt alltid heller på att man kan lösa vissa saker på annat sätt. Däremot tycker jag alltid att man ska försöka lösa saker på annat sätt, innan man börjar använda våld, såklart.

    2013-03-10 | 12:44:18
    Bloggadress: http://youngfiredotnet.wordpress.com
  • Ligneto säger:

    Men i så fall bör man ju vara överlycklig över de nazistsidor som hänger ut folk för att vara pedofiler där dessa människor riskerar att råka ut för en lynchmobb - "det är lugnt - vi uppmärksammar bara att barn kan drabbas". Tycker inte att det argumentet håller.

    Svar: Fast då har ju inte barnen drabbats ännu? Och det är inte som att samhället inte bryr sig om att stoppa pedofiler? Förklara gärna hur du tycker att situationen (med kvinnor som blir slagna, samhället rycker inte in) borde hanteras istället.
    Mican

    2013-03-10 | 12:59:21
  • Dido säger:

    Jamen klart som fan gör de rätt.

    2013-03-10 | 18:42:21
    Bloggadress: http://lillakraka.se
  • Laks - den djurrättande feministen säger:

    Våld är ibland nödvändigt för att få folk att fatta just hur dumma i huvudet dem själva är.

    2013-03-10 | 18:53:23
    Bloggadress: http://laks.webblogg.se
  • Ligneto säger:

    Hur det borde hanteras istället? :O

    Med lagar och regler som upprätthålls av ett rättssystem kanske? Det som är en del av något som kallas demokrati?

    Och vadå "då har ju inte barnen drabbats ännu?". Det kan de ju ha gjort. Jag tycker ändå att sådant är ett problem eftersom jag tycker att demokrati är något eftersträvansvärt.

    Att ha ett system där människor tar lagen i egna händer är inget bra samhälle för någon.

    Svar: Men nu finns ju inte dom lagarna och reglerna? Så då är det bättre att kvinnorna bli slagna och männen inte straffade, än att privatpersoner straffar dom istället? Men visst, jag förstår vad du menar. Men jag tycker liksom inte att Robin Hood gjorde fel, ibland är systemet skevt och det tar för lång tid att förändra på demokratisk väg.Nej, jag tycker inte att det ska va juridiskt möjligt att ta lagen i egna händer. Men ibland tror jag att det behövs ändå. Ibland är det inte fel att bryta mot lagen, for the greater good liksom. Men det går heller inte att uppmana till det, för kan lätt missbrukas.
    Mican

    2013-03-10 | 21:46:34
  • pelle pettersson säger:

    att kvinnor som förnekas sin mänskliga rättigheter,vågar organisera motstånd är väl bara att glädjas över,och våldet verkar inte vara mer än nöden kräver

    Svar: Agree!
    Mican

    2013-03-12 | 11:31:24

Kommentera inlägget här: