moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Men bara inse faktum

Kategori: Rasism och fascism

Bara inse att det är bättre att äta vegetariskt. För djuren. För miljön. För hälsan. Bara inse att rekommendationen är att äta typ 15 kg kött per år, och genomsnittssvensken äter 75 kg. Bara inse att vi lever i ett starkt köttnorms-samhälle som egentligen inte är bra för nån inblandad. Bara inse det, och sen kan du fortsätta gnaga på ditt revbensspjäll. 

Jag blir inte arg på folk som vill äta kött, egentligen. Eller dom som röker. Äter onyttigt. Amen ni fattar. Det jag blir arg på är dom som vägrar erkänna att det är bättre att äta vegetariskt. Som ska försöka bortförklara och ifrågasätta vegetarianer, för att dom inte kan ta in att deras matvanor är dåliga. Det stör mej som fan.

Japp, jag äter själv kött nån enstaka gång, så äter jag fisk och mjölkprodukter och massa annan skit. Men jag vet att det är dåligt, och behöver inte gå in i nån löjlig försvarsposition gentemot dom som äter bättre.

Kika gärna in hos den djurrättande feministen, hon skriver mycket som tvingar en att ifrågasätta sig själv. I like that!



Kommentarer

  • Angelica säger:

    Men människan har faktiskt ätit kött ända sedan stenåldern och grönsaker har ju också känslor!

    Nej men allvarligt talat, håller med. Många köttätare har ett extremt behov av att försvara sina matvanor. Det är på gränsen till absurt hur de vägrar ta in fakta. Istället ifrågasätter de icke-köttätarna och försöker på alla sätt och vis "vinna" över oss och få oss att verka sämre. När militanta köttätare till exempel får reda på att jag äter fisk börjar de genast påtala att det ju är hyckleri och stackars fiskarna då oj oj oj hur kan jag äta dem. Utan att jag sagt ett ord om deras matvanor. Min teori är att de innerst inne inte direkt kan försvara köttätandet och därför slår ifrån sig fakta och istället försöker vinkla debatten mot att icke-köttätarna gör nåt fel.

    Svar: Absolut, jag tror också det.
    Mican

    2013-03-03 | 12:55:58
    Bloggadress: http://www.whirlwind.nu
  • Lisa - MondoCane säger:

    Klart det är bättre.

    2013-03-03 | 17:48:18
    Bloggadress: http://mondokanel.wordpress.com
  • Lisa - MondoCane säger:

    (Säger jag för övrigt som lätt köttätare, alltså fisk och fågel. Att hålla på och låtsas som något annat är fjanteri, i mina ögon.)

    Svar: Agree!
    Mican

    2013-03-03 | 18:19:17
    Bloggadress: http://mondokanel.wordpress.com
  • Emelie säger:

    Det jag försvarar mig med som är köttätare är att det är så jäkla gott så skulle inte kunna bli vegetarian...

    Svar: Det är ju iaf ärligt ;) Och jag kan hålla med! Därför jag äter fisk, kan inte motstå lax och sushi liksom. Och mjölk, pallar inte engagera mej helt (än).
    Mican

    2013-03-04 | 07:33:23
    Bloggadress: http://emeliejuliusson.blogg.se

Kommentera inlägget här: