moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Min resa från politiskt inkorrekt till medlem i PK-maffian typ

Kategori: Sån är jag

Efter flaket, skitglad & politiskt inkorrekt Mican
 
Tänk att jag vid studenten blev utnämnd till klassens mest politiskt inkorrekta (mest pga väldigt grova skämt och allmän frispråkighet). Och se på mej nu, nu är jag en av dom som klagar på sexistiska skämt och andra "smågrejer". Hur fan gick det till?
 
Jag började tänka kritiskt. Universitetet hjälpte helt klart till, tjejjouren och en del normkritiska bloggar också. Jag började försöka sätta saker i ett sammanhang, och tänka i termer av normer och strukturer. Om jag tidigare skulle ha fnyst undan ett sexistiskt uttalande som ofarligt och roligt, började jag nu se det för vad det faktiskt var - en liten del som förstärkte en jävligt onajs struktur. 
 
 
Nämen okej jag kanske inte kan kvalificera mig i PK-maffian, är lite för frispråkig kanske. Eller jag vet väl inte hur reglerna för antagning ser ut ;)

Kommentarer

  • May (@May_32767) säger:

    Vad skiljer ditt struktur-tänk från exempelvis människor som ser världen utifrån Freudiansktperspektiv och kan förklara kvinnors alla beteenden genom penis-avund, eller rasister som tror judarna håller på att ta över världen och ser sådana strukturer överallt?

    Hur bedömer man vem som har rätt utifrån struktur-tänket?

    Svar: Kritiskt tänkande + välvilja gentemot människor, det är väl skillnaden I guess.
    Ja, hur bedömer en det? Beror väl på vem som bedömer I guess. Omöjligt att objektivt bestämma ett synsätt som är rätt och ett som är fel, eftersom det beror på vem som tolkar det.
    Mican

    2013-03-01 | 17:53:38
  • May (@May_32767) säger:

    Galet :)

    2013-03-01 | 23:07:11

Kommentera inlägget här: