moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Jag svär så jävla mycket inför ungarna

Kategori: Sån är jag

Fan va jag svär alltså. Var och varannan mening. Kryddar på språket lite. Både "fan det glömde jag" och "jävlar va bra du är!" och "men skärp dig nu förihelvete". Och så lite "fett" och "najs" och "sweet" på det bara för att dom orden är så roliga :)
 
Tidigare försökte jag censurera mig framför barn (och deras känsliga öron?) men inte nu längre. Nej, för jag tycker inte att svordomar är nåt fult. Jag har inget emot att barn svär heller. Så länge det inte är riktigt mot nån annan men då är det ju inte själva svordomen jag motsätter mig utan att hen är elak mot en annan människa.
 
Så då står jag där på knatteträningen och ba "fan va grymma ni är!". Ingen förälder har kommit fram och klagat hittils. Och om nån gör det tänker jag hålla en liten lektion för dom.
 
 
Brukar ni svära?

Kommentarer

  • Maria säger:

    Tack.... Och fan vad jag håller med! Jag trodde att jag per automatik skulle sluta svära när jag fick barn men icke. :) Vanliga hederliga svordomar gör ingen skada men precis som du säger så vill jag inte höra att de riktas mot en annan individ.

    2013-05-24 | 11:13:12
  • Maj säger:

    vet inte ja, tycker om vårdat språk.

    2013-05-24 | 13:39:32
  • Idun säger:

    Hehe, själv räknar jag knappt fan och djävlar som svordomar längre. De är bara vanliga ord som jätte och sjukt.
    Jag brukar dock behärska mig en aning när jag är bland mina släktingar och alla deras småbarn. I vanliga fall kan jag bygga meningar av bara svordomar och inget annat men bland barn brukar jag bara använda fan, djävlar och kanske helvete och Satan om jag blir upprörd.
    Vårdat språk kan de hålla sig till i någon djävla akademi någonstans :)

    2013-05-24 | 14:00:37
    Bloggadress: http://skuggornasdotter.wordpress.com/
  • Angelica säger:

    Det beror ju på vilka svordomar som används. Fan, helvete och satan tycker jag är väldigt lindriga ord, om man inte är kristen vill säga. Fitta och kuk känns grövre.

    När jag var liten sa min mamma att det bara var folk med dåligt ordförråd som svor så jag svor inte, för jag hade ju bra ordförråd. Nu är jag vuxen och har ännu bättre ordförråd men svär ganska mycket. Svordomar är för mig bara styrkeord och jag tycker inte ens att helvete låter fult.

    2013-05-24 | 14:30:00
    Bloggadress: http://www.whirlwind.nu
  • Michis säger:

    När jag gick i skolan tappade jag respekten för lärare som sa "håll käften" eller svor. Jag såg upp till lärarna som förebilder (och ja jag var ganska kristen av mig också men det hör knappt hit).

    Och jag tänker på det.. när jag varit lärare nu i en ny klass sen februari, det är inte förrän nu på sista veckan som jag glömt bort mig och råkat svära eller prata mer ungdomligt som jag gör hemma eller varsomhelst förutom på jobbet, och jag märker att eleverna inte har samma respekt för att de mer ser mig som kompis.

    Jag har inte svurit i hela mitt liv men tänkte jag skulle börja med det för nåt år sen.. det kändes ganska bra men tycker ändå det ligger nåt i ordförrådsargumentet. För istället för att säga: "ååh jag blir galen hatar när det händer" så sa jag mest "faan".

    Men men hursomhelst så stör jag mig aldrig direkt på när andra svär men själv vill jag inte göra det för att jag är van att inte göra det och för att jag tycker jag förlorar i anseende och respekt.

    2013-05-25 | 08:46:03
    Bloggadress: http://www.michaeala.blogg.se
  • Laks - den djurrättande feministen säger:

    Bara hela tiden.

    2013-05-25 | 09:52:57
    Bloggadress: http://laks.webblogg.se

Kommentera inlägget här: