moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Om jag hatar alla genusmotståndare och icke-feminister?

Kategori: Sån är jag

Kort svar:
NEEEEEEEEJ!
 
Långt svar:
Alltså, om jag skulle avsky alla människor som inte delade mina åsikter så skulle jag vara rätt ensam. Och rätt så dum. 
 
Jag har vänner som sprider träningshets, säger rasistiska saker mest hela tiden, ställer sig helt oförstående till det här med genus och feminism och som jag helt enkelt tycker har idiotiska åsikter. Ändå så fortsätter jag umgås med dom. Varför?
 
För att jag älskar dom! Inte för deras idiotier, utan för att dom är fina människor i övrigt, empatiska, roliga, pålitliga, lojala. Underbara. Ni vet, det går att vara idiotisk men ändå en jävligt trevlig människa. Faktum är att jag tycker om dom flesta människor i min omgivning fastän jag tycker deras värderingar är skadliga och fel. 
 
Huruvida jag tycker om en människa sitter inte i ifall hen intresserar sig för sociala frågor eller kallar sig feminist (även om det underlättar såklart) utan hur vår relation ser ut och hur personen bemöter mig. Sen kanske jag inte skulle kunna umgås med nån som typ promotar ett nytt folkmord, det finns gränser liksom, men lite rasistiska, sexistiska och i övrigt normföljande skeva värderingar väljer jag att stå ut med. 
 
Dudå, har du några sexistiska polare?

Kommentarer

  • pelle pettersson säger:

    tycker som du,mican. det är dessutom lärorikt och ger perspektiv att umgås med oliktänkande

    2013-10-06 | 10:27:07
  • Torkel säger:

    Tja, umgås ju mest med killar och dom flesta (inklusive jag själv) säger väl en del sexistiska saker ibland utan att tänka på det själva. Vad som skiljer mig som feminist från vissa av de jag umgås med som inte är feminister är medvetenheten, och att jag ständigt reflekterar över vad jag säger och hur jag beter mig för att motarbeta eventuell sexism i det jag säger och gör.


    Svar: Det sitter ju så inpräntat i oss! Kommer på mig själv hela tiden med att tänka (och ibland säga) sexistiska och rasistiska saker.
    Mican

    2013-10-08 | 09:41:16
  • Torkel säger:

    Sen finns det ju en del vloggare på youtube jag följer som säger vettiga saker om allt möjligt utom just feminism, det har de fortfarande inte greppat. Sen kanske det bara är för att dom är amerikaner och därför har en annan vardag och kanske skulle kallat sig feminister om de var från Sverige, har hört en del spekulationer om det men jag vet inte

    2013-10-08 | 18:01:36

Kommentera inlägget här: