moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Är du dryg och elitistisk?

Kategori: Sån är jag

Asså jag inser att bara genom att skriva det här inlägget så låter jag dryg och elitistisk i och med att jag kommer att snacka om hur jag har mer kunskap än andra, men så får det va. Hehe.
 
Såhär va. När det gäller frågor kring typ feminism och genus så anser jag mig ha mycket mer kunskap än dom flesta andra i min omgivning. Jag har intresserat mig mer för det, läst mer om det, tänkt mer på det. Dom argument som många har emot är saker jag funderat på massvis med gånger och kan bemöta. Det här gäller förstås inte dom som själva har engagerat sig lika mycket men helt enkelt inte håller med, men nån sån har jag ännu inte träffat. 
 
Mitt "övertag" är alltså att jag förstår hur dom tänker, men dom förstår inte hur jag tänker. Alla deras argument kan jag bemöta med vettigare argument, deras analyser kan jag vidareutveckla. Men jag kan inte få dom att förstå hur jag tänker bara genom att förklara en gång. För det tar tid att sätta sig in i, det kräver energi (och vilja) att lyckas tänka i termer av strukturer och makt och förtryck. Att sätta enskilda händelser i ett sammanhang, att kunna analysera på ett samhälleligt plan, det är inte helt lätt. 
 
Det tog lång tid för mig själv att förstå det som jag ser som självklart idag. Jag provocerades av Lady Dahmer och Arsinoe och andra feminister som var så extrema och radikala och herreguuud vad dom överdriver. För jag fattade verkligen inte vad dom pratade om - vilka jävla maktstrukturer? Alla är vi ju individer! 

Men jag fortsatte läsa och tog till mig av argument och idag förstår jag så mycket mer vad det handlar om. Det tog några år. Och nu är det nästan så att jag glömmer hur det var när jag inte förstod det, glömmer hur tankebanorna gick då. Och då blir det så lätt att fördöma dom människor som inte gjort samma resa som jag, som inte grottat ner sig i ämnet i flera år.
 
Att vara elitistisk och dryg, att håna istället för förklara. Jag vill inte det. Jag vill ge andra möjlighet att göra samma resa som jag gjorde. Så länge dom har vilja att försöka förstå, för annars går det ju inte - och då tar jag mig gärna rätten att håna. 

Jag tror att alla vi som ser oss som pålästa ibland måste tänka oss tillbaka till hur det var när vi själva inte fattade grejen. Att ha den känslan och erfarenheten i minnet när en argumenterar med någon som inte håller med. Att orka förklara en gång till, att tro på att människan framför oss faktiskt vill förstå men inte kan. Inte än. Att det ibland måste få ta tid att processa information som helt omkullkastar den egna världsbilden. 

Kommentarer

  • Linnéa säger:

    (Känner jag att typ spammar dit kommentarfält men så får det väl bli då).

    Jag håller med. Det är lätt att glömma bort hur det var innan man fick en viss kunskap, trots att man själv inte har kunskap om andra saker. Tyå som att jag är påläst om genus men om någon snackade bilar med mig skulle jag fatta noll och då vill jag ju inte bli dumförklarad. Då är det viktigt att påminna sig själv, som du säger.

    Har tänkt mycket på sista tiden att det är jävligt fult att vara elitistisk och verkligen mena på att "jag vet faktiskt mer än vad du gör så nu lyssnar du på mig". Och typ tycka att man är mer värd för att man vet mer. Har sett argumentet "Jag har gått på universitet. Kom tillbaka när du också har gjort det" fastän det inte ens är relevant. Det är sån äcklig och diskriminirande attityd.

    Svar: Jag gillar din spam! :)Ja jag vill inte vara så dryg, men samtidigt så tycker jag ju faktiskt att mina kunskaper är mer värda i det ämnet i och med att jag kan mer. På samma sätt som en bilmek:s åsikter om bilar är mer värda än mina åsikter än bilar. Och att andra ska va lite ödmjuka inför det - såhär tänker jag: http://moralfjant.blogg.se/2013/july/men-kan-du-helt-enkelt-fatta-att-jag-vet-mer-an-du.html




    Fast jag vill ju liksom inte håna folk bara för att dom inte "kan" lika mycket. Kan ju fortfarande lyssna och förklara osv.
    Mican

    2013-09-25 | 12:48:31
    Bloggadress: http://paettkvastskaft.wordpress.com/
  • Jessica säger:

    Jag tänker precis som du gjorde tidigare, att vi alla är individer. Jag kör mitt egna race, jag vägrar dansa efter mannens pipa. Säger saker som man som kvinna inte *bör* säga, gör saker som man som kvinna inte *bör* göra. Men jag ska fortsätta läsa din, Lady Dahmer o Fannys blogg, en vacker dag kanske femöringen trillar ner=)

    Svar: Eller så kommer du aldrig hålla med. Men alltid kul att utmana sin världsbild, visst? :)
    Mican

    2013-09-25 | 17:12:18
  • pelle pettersson säger:

    jomän lite dryg kanske

    2013-09-25 | 21:57:56
  • Jessica säger:

    Alltså ja! Exakt så. Jag har alltid haft mer eller mindre feministiska åsikter, men inte förrän jag började läsa på ordentligt, så förstod jag vad allt egentligen innebar. Jag vet fortfarande alldeles för lite, men suger åt mig all information jag kan!

    2013-09-26 | 14:33:45
    Bloggadress: http://dubbelespresso.blogspot.se
  • Maj säger:

    Jag gillar din blogg :)

    Svar: Va kul :D
    Mican

    2013-09-27 | 07:52:57

Kommentera inlägget här: