moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Somliga går i begagnade skor

Kategori: Sån är jag

Jag har en ny utmaning till mig själv, och det är att bara handla begagnade kläder. Second hand och vintage. Detta som en slags demonstration mot kapitalismen och konsumtionshetsen (och för att jag är snål...).
 
Jag tror att det kommer funka rätt bra faktiskt. Fast det finns vissa saker jag ändå kommer handla i vanliga butiker pga hygienaspekter eller för att det är typ omöjligt att hitta på second hand. Typ trosor, strumpor, strumpbyxor och skor.
 
Gillar ni att handla på second hand?

Kommentarer

  • Angelica säger:

    Handlar second hand då och då. Senast var i somras då jag hittade några tröjor och ett par helt oanvända skor på en jättelik second hand-marknad med hundratals bord i en sporthall. Är dock inte överdrivet förtjust i t.ex. Myrorna. Där får man betala nästan nypris för kläder som är uppenbart slitna. Köper enbart det som ser ut att vara i nyskick. Annars får det vara. Och nypris tänker jag inte betala för något som inte är nytt.

    2013-09-10 | 16:27:57
    Bloggadress: http://www.whirlwind.nu
  • ett ritstift i din rumpa säger:

    jag handlar allt second hand (förutom underkläder och strumpor) och har gjort det i ungefär 5-6 år. när jag är hemma hos föräldrarna och hälsar jag på brukar jag alltid passa på att köra via lopptorgen, eftersom det inte finns så många att hurra för i staden jag bor i... :P

    2013-09-10 | 19:28:08
    Bloggadress: http://yllestrumpa.wordpress.com
  • Katarina säger:

    Jag handlar second hand rätt ofta, men då mest film/musik/hushållsprylar. Kläder köper jag ibland. Jag önskar att jag gjorde det oftare, men har inte jättemycket tid eller ork för det. Det blir ju nästan ett dagsprojekt (leta reda på de olika butikerna, gå igenom allt för att hitta det där riktigt snygga och så). De bästa second hand-butikerna är ändå de där små dit ingen riktigt vill gå, de kan vara lite halvsunkiga eller ha dåligt läge.
    Mina bästa köp är 1) ett par gammalmodiga rullskridskor med fyra hjul, för en tia och 2) en beige (märkes)trenchcoat i nyskick för en 50-lapp.

    2013-09-10 | 19:33:26
  • Aida säger:

    Jag köper det om jag hittar något fint, som tidigare sa, det är så svårt att hitta på second hand, för mig handlar det mest om storlek. Men vissa saker på second hand är helt underbara! Jag vill med skriva mina bästa köp!

    1, Ett par levisshorts för 30spänn. I MIN STORLEK! Den finns inte ens i välsorterade butiker i stan.

    2, En skinnportfoljeväska (eh, är det ett ord ens). Skitsnygg och kostar egentligen 2000 nypris, fick den för en tia!

    3, en faktabokserie om Linköping om 5 böcker, 60:- Det bästa med den är att den är så fin, och att jag faktiskt fått användning av de.

    2013-09-10 | 20:23:38
    Bloggadress: http://www.aidalazarian.blogg.se
  • Fine säger:

    Jag handlar också väldigt ofta second hand och önskar att jag kunde göra det ännu mer. Hittar oftast de snyggaste, coolaste kläderna på så vis. Plus att det är ekonomiskt och miljövänligt! Win win!

    2013-09-10 | 20:44:42
    Bloggadress: http://libertine.blogg.se
  • Rocky säger:

    Älskar att shoppa second hand! Tycker dock det är rätt jobbigt, bor i en medelstor stad och här finns typ bara Myrorna och ett fåtal till så det är svårt att hitta grejer.

    Har tänkt länge att jag ska sätta mig prov ett par månader (är väl eg. inne på det nu) och bara handla begagnat, men så kommer H&M med ett fåtal kläder i min smak... Men som tur är passar de sällan/är bekväma så än har jag inte köpt nåt nytt :)

    Blir nog att åka in till storstan på secondhand-tripp snart... :P

    2013-09-11 | 01:18:53
  • Linnéa säger:

    Jag har också tänkt att jag borde handla mer second hand men när jag är på second hand affärer hittar jag ALDRIG något som jag tycker är snyggt på mig. Eller när jag väl gör det är det för stora storlekar :(

    2013-09-11 | 19:24:15
  • Tatiana säger:

    Jag ar inte sadar jattebra pa att kopa Second Hand, gillar att shoppa ibland maste jag erkanna.....men jag kopte ett par fina begagnade inlines for $ 35 en gang.
    En sak som jag vill gora mer av ar att fynda mobler och sen fixa till dom, mala om dom pa mitt eget satt.

    MEN.....nu har jag kommit tillbaka fran Burning Man och det var en av dom BASTA upplevelserna i mitt liv! Jag onskar att alla kunde vara dar minst en gang. Om du har lust, kolla min blogg, skriver om det hela varje dag och lagger upp bilder.
    Jag tror att du skulle uppskatta Burning Man och fa mycket ut av det Mican.
    : )

    2013-09-12 | 00:39:15
    Bloggadress: http://www.fargosisters.com/serendipity
  • Ingrid säger:

    Men skor är ju perfekt att handla second hand! Jag har hittat rätt många par på loppis. Till exempel skorna jag hade när jag tog studenten. 5 kronor. Visst, de där vardagsskorna man ständigt traskar runt i är nog svårt att hitta, men andra sorters skor köps bäst på loppis.

    Svar: Jag har typ bara vardagsskor :P
    Mican

    2013-09-12 | 21:31:30
  • Idun säger:

    Gillar att handla second-hand tyvärr har det blivit trendigt så för det mesta är det lika djävla dyrt som andra butiker. Loppisar brukar vara bättre dock. Jag som gillar att sy brukar dyka ner i loppisgardiner för typ 10kr styck haha

    2013-09-13 | 20:05:31
    Bloggadress: http://skuggornasdotter.wordpress.com/
  • ifrågasättaren säger:

    Jag har precis påbörjat detta projekt själv! Ska gå till Myrorna, Stadsmissionen osv. Ska bli asroligt :) när jag väl hittar någonting så kommer det dessutom (förhoppningsvis) vara unikt - och mycket billigare! HAHA :P

    2013-09-14 | 20:52:47
    Bloggadress: http://ifragasattaren.se

Kommentera inlägget här: