moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Har du märkt att Sverige är rasistiskt?

Kategori: Rasism och fascism

Jag har inte personligen märkt av den utbredda rasismen i Sverige.Jag har aldrig blivit ifrågasatt utifrån min etnicitet eller min hudfärg, ingen har någonsin skämtat om mitt namn och inte vid ett enda tillfälle har någon bett mig att dra tillbaka dit jag kom från.

Jag hade aldrig upptäckt att Sverige var rasistiskt om inte andra människor hade påtalat det för mig. Om jag inte läst blogginlägg och artiklar, sett videoklipp (som Raskortet vilken Araia Ghirmai Sebhatu recenserat här) och diskuterat med bättre vetande. Jag svävade i total ovisshet kring hur rasism tar sig uttryck i vardagen tills jag hört det berättas av t.ex Falskheten, Rummet, Glitterblaster, Amrahamra och Vardagsrasismen.  

Vi som är vita kan kanske inte helt kan förstå vad rasism innebär och hur rasifierade kränks och förtrycks. Men vi ska fan försöka förstå. Genom att sluta tro att vi, som är vita, vet vad rasism innebär och istället lämna tolkningsföreträdet till dom som drabbas av den.

Snälla vitingar (mig själv inräknat), påstå aldrig att rasister bara är enskilda idioter. Rasism är ett strukturellt problem som genomsyrar hela samhället, och både du och jag är rasistiska.  Desto mer du försvarar dig emot påståendet att du är rasistisk, desto mer rasistisk är du – eftersom du då blundar för det och inte kan motarbeta dina vithetsprivilegier . Det går inte att lösa ett problem genom att låtsas att det är någon annan som är orsaken. Du är en del i problemet. Det kan du inte komma ifrån. Vad du kan göra åt det? Se till att vara en del av lösningen också.

Hur du kan vara en del av lösningen? Jag vet inte, för jag har nog inte riktigt förstått hur problemet tar sig uttryck och hur vi bäst bör bekämpa det. Leta efter svaret hos någon som vet istället, typ dom bloggare jag länkat till tidigare i inlägget. 

Kommentarer

  • pelle pettersson säger:

    att umgås med folk av alla sorter är ett bra sätt.jag träffade massor av trevligt folk på en AMU-utbildning i verkstadsarbete på 80.talet och har muslimska och latinamerikanska vänner sen dess,även om en inte släpper sina fördomar helt så ökar den ömsesidiga förståelsen för varandras kulturer

    2014-04-06 | 19:53:37
  • Anonym säger:

    Jo jag har märkt av det ända sedan jag var liten. Alla sjuka kommentarer som folk häver ur sig utan en tanke på vad de faktiskt säger. Vänner som inte får jobb trots hög utbildning och över 200 ansökningar till olika arbeten. Släktingar som skojar om olika invandrare och säger de mest skrämmande saker utan att blinka.
    Jag har märkt att ju färre rasifierade en umgås med desto mer rasistiska uttalanden kan en fälla. Det är bara mina egna upplevelser och det kan naturligtvis se annorlunda ut på andra ställen.
    Jag är även tacksam över att få ännu mer insikt i hur rasismen ser ut via de bloggar du nämnde. Det finns alltid något nytt att lära sig.

    Svar: Det finns verkligen alltid nåt perspektiv en missat. Skulle helst behöva få dropp med inlärning i.
    Mican

    2014-04-21 | 10:23:53

Kommentera inlägget här: