moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Sluta håna troende!

Kategori: Sån är jag

Typ alla jag känner är ateister. Jag är inte det. Därför blir jag så jävla irriterad när folk ska håna troende, sätta upp knasiga tankefäller om tekoppar runt mars, löjliga tävlingar och jadajada. Typ som bilden nedan, som florerat på facebook.  
 
  
Way to go att håna en grupp människor som är i minoritet (nu pratar vi Sverige)! Jättekul hahaha jag döööör av skratt! Nej ba skoja. Det är fett tråkigt. Rätt oschysst också. Finns liksom inget gott som kan komma av att håna gudstro här, det är bara äcklig översittarattityd. Ateistisk fundamentalism.
 
Nej, nu snackar jag inte om kritisera religion och dess uttryck för det är en annan grej. Klart som fan det är okej (och bra!) att ifrågasätta regler folk lever efter om dessa regler är skadliga. Jättebra att ifrågasätta skevheter i bibeln och svenska kyrkan osv. Men det är inte enbart sån kritik som dessa ateistiska fundamentalister framför. Dom kan helt enkelt inte acceptera att människor har en tro som skiljer sig från deras, även om den tron inte för med sig några negativa konsekvenser, och ser troende som hjärntvättade praktpuckon som inte kan tänka kritiskt. Lägre stående varelser som måste upplysas, för sitt eget bästa.
 
Men vettni det funkar skitbra att vara troende och tänka kritiskt. Jag är helt jävla övertygad om att jag har större förmåga till kritiskt tänkande än typ alla ateister jag känner. Jo, jag lovar. 
 
Jag är så jävla trött på att inte våga erkänna att jag är troende pga den här mobbarattityden många ateister visar. Skärp er för fan. Sluta försöka övertyga mig att jag har fel och sluta sucka åt mig för att jag vägrar tro på att slumpen skapat världen. Vi kommer aldrig få veta vem som har "rätt" och jag är inte ett dugg intresserad av att bevisa nåt för er. Ni kommer inte få mig att ändra mig för allt ni säger har jag hört förut. 
 
Jag är troende och det finns inte ett piss ni kan göra för att ändra det. Det enda ni kan göra är att bestämma er för vilket förhållningssätt ni ska ha till mig (och andra som inte tror på samma sak som ni). Om ni ska håna och förlöjliga och provocera ba för att, eller om ni ska öppna era sinnen lite och inse att det inte är så jävla farligt att somliga tror på Gud eller sånt. Vem fan är du att ha svaret på allt?
 

Kommentarer

  • Hmm säger:

    Har inte tänkt på det från den sidan men däremot blivit oerhört provocerad av dem som hånar mig och säger att jag kommer till helvetet mm och är stensäkra på sin tro att de har rätt och jag fel. Och just för att jag blir så provocerad av dem och deras bensäkerhet så kallar jag mig inte för ateist utan för agnostiker.

    Svar: Oj, händer det att folk gör så i Sverige? (inte menat som att jag inte tror dig utan bara nyfiken på vad jag kan ha missat).
    Mican

    2014-04-16 | 21:33:27
  • pelle pettersson säger:

    att tro är personligt och inget nån annan ska kritisera. religioner däremot är normsystem som det finns goda skäl att ifrågasätta

    Svar: Håller helt med!
    Mican

    2014-04-16 | 21:42:26
  • Hmm säger:

    Förtydligande.
    För lika lite som att de kan veta till skillnad från tro på gud så kan jag veta att gud inte finns. Ingen av oss kan empiriskt bevisa vår ståndpunkt.

    Tilläggas bör dock att man kan i sort sett aldrig bevisa något som inte finns.

    Svar: Jamen eller hur! Stör mig som fan på människor som tror sig veta allt om denna fråga o predikar för andra som inte håller med.
    Mican

    2014-04-16 | 21:46:11
  • Gabriella säger:

    Vill bara säga, från ett brittiskt perspektiv, där många fler fortfarande är troende i jämförelse med Sverige, att argumentet fungerar precis lika bra åt andra hållet (vilket definitivt inte förminskar din upplevelse, men normen är liiite annorlunda här, så jag själv hamnar i underläge..). Tex. fick jag veta häromdagen att jag är den som inte förstår, kommer att mogna och inse att jag har DEFINITIVT fel och kommer bli förlåten ändå, samt att jag inte borde fira jul eller påsk (like irrelevanta argument som ateisternas "tester"). Så därför håller jag definitvt med om att det inte är så kul att bli ifrågasatt ang sin tro/icke tro.

    Det är dock svårt att separera tro och religion. Om alla trodde på ett individuellt personligt plan, så skulle nog många ateister inte bry sig särskilt mycket. Men tro kommer i de flesta fall i samband med religion, vilket är skadligt när det förtrycker de som är av annan tro/icketro. Tror, som sagt, att få ateister behöver "öppna sina sinnen" för den enskilda individens tro, för om det bara var det det handlade om och inte strukturer, så hade problement varit betydligt mindre. If that makes sense...

    Bra tankeställare oavsett.

    Svar: Ja asså det jag skriver är bara utifrån Sverige, globalt sett är det ju ateister som hånas. Jag stör mig som fan på människor som tror sig sitta inne på den absoluta sanningen gällande jordens uppkomst/döden/sånt och försöker predika, oavsett troende eller ateist - för vi kan inte veta!
    Tyvärr så har jag märkt flera ateister som har svårt att acceptera individuell tro också, dom "gömmer" det bakom religionskritik men hånar troendet i sig.
    Mican

    2014-04-16 | 22:16:16
  • Roger säger:

    Hej. Håller med om att det är onödigt att ge sig på de få troende som finns i Sverige. Den krigiska attityden tror jag är något som har överförts till Sverige från länder som England och framförallt USA där religion har en helt annan ställning och religösa privilegier är ett problem, att jämföra med här där religösa inte bara saknar privilegier, det är ofta ett hinder för dom, som du själv säger.

    MEN och det är ett riktigt stort men, ifall en troende envisas med att kalla i dagen bevisade teorier för "tro" så ballar jag ur. Varje gång. Evolution, Big Bang m.m. är inte en fråga om tro längre. Ifall en troende ser en välvillig gudomlig vilja bakom våra naturlagar så är det inget som rör eller stör mig. Ifall de däremot förnekar vissa naturlagar "för de tror inte på det" så gäller inte lev och låt leva längre.

    Svar: Varför ballar du ur för det? Varför kan folk inte få tro att evolutionen är påhitt utan att du ska bli helt jävla manisk med att lyckas övertyga dom? Varför måste troende ta hänsyn till din "kompromissvilja" för att bli accepterade?
    Mican

    2014-04-16 | 23:16:28
  • roger säger:

    "Varför kan folk inte få tro att evolutionen är påhitt utan att du ska bli helt jävla manisk med att lyckas övertyga dom?"

    Jag försöker inte övertyga dom? Sen vet jag inte vad du menar med att " troende ta hänsyn till din "kompromissvilja" för att bli accepterade" Accepterar du att personer förnekar patriarkatet? Eller global uppvärmning? Accepterar du jude-ödlor konspirationsteorier? Kom ihåg att jag inte pratar om tron i sig utan om verklighetsförnekande "gud skapade världen på 7 dagar för 5000 år sedan" personer.

    Har du haft ett liknande samtal som följer någon gång?

    "Jag tror inte på patriarkatet, det är bara något feminister har hittat på. Det finns inget förtryck. Jag ser ju det här i mitt kök, inget förtryck här inte."

    Du försöker förklara och de svarar "Jamen det är ju bara din åsikt att kvinnor är förtryckta. Jag tror inte på det"

    Hur lite har du lust att vara pedagogisk och hur mycket har du lust att säga - Utbilda dig för helvete!, alternativt kasta något på personen? Allt är inte en fråga om åsikt. En del saker är bara en fråga om kunskap. Visst, vägrar någon tro på evolutionen, fine, inte så mycket jag kan göra åt det. Men det är inte något som bör respekteras. Det finns inget fint med total verklighetsförnekelse.

    Svar: Fast det är ju fett stor skillnad på att förneka patriarkatet och att förneka evolutionen. 1: De flesta här förnekar patriarkatet, nästan ingen förnekar evolution. 2. Det är skadligt att förneka patriarkatet (pga förtrycket fortsätter) men ingen skadas av att folk förnekar evolutionen. Så det argumentet funkar inte.
    Varför ska inte en person som lever i "verklighetsförnekelse" respekteras? Asså vad spelar det för roll om nån nu skulle tro på jultomten på riktigt? Det gör ju liksom ingen skada. Går inte ens att jämför med folk som förnekar förtryck.
    Mican

    2014-04-17 | 09:38:40
  • Roger säger:

    Ja, du har rätt. I sverige, idag, så stämmer det du säger att ingen tar skada av det. Internationellt och historiskt finns det massor av folk som tar och har tagit skada men det är en annan fråga.

    Tycker dock att "vi" (feminister, antirasister, sk. pk-människor) borde aggressivt vara emot tex Kristna värdepartiet och dess allierade som drar in sin tro i politiken. Dessutom en illlaluktande, förtryckande tolkning av sin tro. Agreed?

    Svar: Ja absolut måste vi kritisera när religion tar sig uttryck på sätt som skadar människor (som typ Kristna värdepartiet gör med sin homofobi m.m). Och på vissa platser i världen behövs ateism förespråkar för där är ateister förtryckta.
    Det jag stör mig på är det här underkännandet av enskilda troendes intellekt fastän tron inte är skadlig. När kritiken liksom handlar i "jag har rätt och du har fel och jag tänker inte tillåta att du tänker så fastän det är harmlöst för jag gillar det inte!"
    Mican

    2014-04-17 | 10:17:39
  • Matilda säger:

    Fast vi vet ungefär hur jorden uppkom, och ungefär när. Vi vet också varifrån människan uppkom, och att man inte kan födas av en oskuld.
    Nej jag respekterar inte fundamentalism och jag tänker aldrig göra det heller, det är inte friskt och det ska inte bemötas så.

    Svar: Vad är inte friskt? Att tro på nåt annat än big bang? Att se ett "högre väsen" som delaktig i jordens uppkomst?Tack för att du visar denna översittarattityd många ateister har, så folk fattar vad jag menar.
    Mican

    2014-04-17 | 12:48:59
  • Matilda säger:

    För övrigt är det så historielöst att jag blir förbannad när folk påstår att troende är förtrycka och talar om det som ett problem. Varenda dag skördar troende frukten av det förtryck troende utsatt ateister och andra troende för i årtusenden. Vet du hur mycket förtryck som utövats i de kristnas namn och hur länge detta pågick - här i Sverige? Det är som kvinnoförtrycket i Sverige, ungefär lika länge höll det på. (Nu förtrycks kvinnor fortfarande, men jag pratar om formell jämställdhet såsom rösträtt osv.)

    Svar: Har aldrig påstått att ateister inte förtryckts och fortfarande förtrycks om en kollar globalt sett. Men du måste väl hålla med om att det är norm att vara ateist i dagens Sverige? Eller på vilket sätt menar du att troende i Sverige "skördar frukten" idag?
    Mican

    2014-04-17 | 12:57:37
  • Sofia säger:

    Word Word Word kunde inte sagt det bättre själv!! Vad som är ännu värre är alla jävla DUMMA frågor man får. Att bli tillfrågad om varför man inte äter gris varje dag blir i längden otroligt tjatigt, och vad fan förväntar sig dessa för svar på "vad skulle hända om du åt gris???"??? JADU vad exakt ska hända? Vad händer om du äter kyckling? Typ ingenting va såvida man inte är allergisk? Åh blir skittrött.

    2014-04-17 | 14:59:53
  • Matilda säger:

    Ja nu börjar det (tack och lov!) förändras men länge har män och kvinnor fått leva med ett religiöst förtryck även i Sverige. Tänker på kyrkan som inte lät homosexuella vigas och aborträtten som länge hotats av religiös fundamentalism. Nej, det är inte ett problem att människor tror att man kan födas av en oskuld - men det är inte det jag försöker säga.
    Du är fan grym (ursäkta språket) på att skriva om strukturer på ett in-your-face-sätt och jag har inte samma talang alls, men ska försöka förklara..
    Du skrev ett inlägg någon gång för ett tag sen (stalker oh yes!) om huruvida det är lämpligt att yttra vissa åsikter med tanke på hur samhällsklimatet ser ut för tillfället och vad som tidigare har hänt i historien när dessa åsikter yttrats. Och ja, ateister blir förlöjligade så som religiösa blir men med andra ord. Jag går på gymnasiet och hittills har jag fått höra att jag 1. Kommer brinna helvete pga min tro 2. Fått min sexuella läggning förnekad ("det där med bisexualitet är så jäkla onaturligt och enligt Bibeln var det Adam och Eva inte Adam och Steve!" och 3. fått höra att det inte finns någon mening med mitt liv, jag bara tror det men vet inte mitt eget bästa pga ateist.
    Det är rätt märkligt att hävda att man blir kränkt av att någon försöker bevisa att det inte går att födas om man ej befruktats och att det finns viss fakta om hur jorden uppkom om man jämför med de vidrigheter som vissa religiösa människor utsatt och utsätter andra för. Oj vad allvarligt att du får din tro ifrågasatt när andra människor stenas pga homosexualitet. På samma sätt är det inte ett dugg synd om män som blir "utsatta för manshat" när kvinnor våldtas, hotas och mördas världen över.

    Svar: Jag tycker du skriver väldigt förståeligt!
    Oj jag har verkligen inte märkt av att troende (här) kränker ateister på det viset. Men det kan ju såklart handla om att jag vistats i helt andra kretsar, är ju liksom inte som att det inte hänt bara för jag inte upplevt det. Min världsuppfattning kring det här har varit att det majoriteta kränkande och hånandet (här och nu) har varit från ateister mot troende, men det kanske är en skev bild jag har.
    Mican

    2014-04-17 | 17:40:00
  • kyrksyster säger:

    Misstänker att jag nästan skulle kunna vara mormor till er alla som kommenterar här.

    Men kanske min erfarenhet av livet kan vara värt något.

    Det har alltid funnits en spänning mellan makt och maktlöshet. Det har alltid varit så att makten söker legalitet för sina åtgärder.
    I ett religöst samhälle använder man Gud/Allah/ Tor o s v för att försvara sin makt. I ett kommunstiskt land talar man om klassamhället och folkets diaktatur. I en demokrati - typ USA - har man försvarat sig med hotet mot demokratin. Allt är bara sätt att befästa sin makt och hålla folk i schack.

    Under många år av historien kan man se hur furstarna o liknande personer använt sig av kyrkan för att befästa sin makt. Makten har tagit sig rätten att utse biskopar och abbotar. Oftast deras släktingar eller lojala underhuggare. Som tack för hjälpen har de fått rätten att bekämpa oliktänkande.

    Man brukar kalla sånt för "en ohelig allians".

    Jag kan skoja rätt friskt om kyrkliga företeelser. "Life of Bryan" skrattar jag gott åt. Men jag blir ledsen om man gör narr av Jesus och gör sig rolig på bekostnad av det han faktiskt gjorde för mänskligheten.

    2014-04-17 | 22:43:09
    Bloggadress: http://kyrksyster.wordpress.com/
  • Sill säger:

    Intressant tanke: Placeboeffekten är vetenskapligt bevisad fungerar, tillochmed mot Parkinson, hjärnan och tankekraft kan heala den egna människan.

    Tänk dig en masshealning av världen, många människor på samma plats som aktivt tror och försöker göra detta på samma sätt.

    Bara en tanke, inget jag själv så att säga i dagsläget tror på.

    Svar: Hade vart awesome!
    Mican

    2014-04-18 | 12:36:15
  • Hajis säger:

    Ok. HBTQI-fobi förtrycker. Patriarkat, hederskultur, våldtäkskultur osv. Förtrycker. Något som förekommer i alla länder och alla kulturer.

    Religion förtrycker inte. Förtryckande strukturer kan förekomma inom religiösa grupper. Förtryck kan motiveras eller ursäktas med religiösa motiv. Men det kan likväl förekomma inom andra grupper. Förtryck kan motiveras eller ursäktas med en rad olika motiv.

    Såklart ska en ifrågasätta religioners roll i att reproducera och upprätthålla förtryckande strukturer precis som en ska göra med alla andra grupper. Såklart ska en jobba för jämställda och jämlika religiösa grupper precis som en ska göra inom vilken annan grupp som helst.

    Religioners roll i världen och Sveriges kristna historia i all ära men det var inte det Micans text handlade om.
    Hen beskriver hur hen kan uppleva ett förakt bland ateister mot hens religiösa tro. Hur hen är tröt på att försvara sig och hur hen nästan räds för att erkänna sig troende pga detta.
    Jag vet att Mican inte är ensam om detta. Jag vet också hur personer undviker att bära religiösa symboler för de orkar inte bli ifrågasatta, inte orkar bli dumförklarade. Ändå blir kommentarsfältet en lång försvarsställning.

    Det pratas om hur en har blivit illa behandlad av religiösa människor och hur en inte har mycket till övers för vissa religiösa människor. Hur en ska dra det till en global grej osv.

    Att vara ateist i Sverige är norm. Det är socialt accepterat med religionsförakt men inte det omvända. Det finns folk som mår dåligt av detta. Kan vi få prata om det utan att ni som inte har upplevt detta ska komma och flika in en massa saker, tack.

    Svar: <3
    Mican

    2014-04-21 | 02:38:18

Kommentera inlägget här: