moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Åh va orättvist bara för att han har kuk

Kategori: Feminism och genus

Nåt jag märkt är att killar som säger feministiska uttalanden får mer cred än tjejer som säger samma sak. Som att det vore mycket häftigare för att en man säger nåt smart. Och ofta är det inte ens så smart utan en grej som alla som har IQ högre än en dörrmatta vet, men ändå ska folk börja hurra och applådera och hylla mannen.
 
Och jag ba "men jaaaaaag då kolla va mycket smart jag säger hallå se mig se mig se mig". Nä men ärligt talat stör det mig. Jag tycker inte att det är extra coolt när en kille är vettig. För mig gäller samma minimistandard för bildning, oavsett kön. So please sluta behandla "vettiga" män som små barn som lyckats klara ett superenkelt mattetal? Thanks.
 
 
 
 

Kommentarer

  • Lisa säger:

    Jag tycker en man ska få mer cred just för att dem själva inte är en kvinna. Vi som är tjejer har lättare att förstå oss på våran "situation" medan killarna då tänkt efter lite mer eftersom dem faktiskt är det motsatta könet... Om du förstår vad jag menar

    Svar: Borde en vit anti-rasist få mer cred också då eller? Visst behöver jag tänka efter mer eftersom jag som vit tillhör normen, men det kan fan förväntas att den som har mer makt också tar mer ansvar (åtminstone lika mkt). Så nej jag håller inte med.
    Mican

    2012-12-06 | 15:59:38
  • Lisa säger:

    Ja det borde dem, för dem förstår sig heller inte riktigt på deras situation men dem kämpar för dem ändå för att dem känner att rasism är fel.

    Dem kanske inte ska få cred för det, men jag tycker det är imponerande med människor som försöker förstå andras situationer...

    Svar: Jag tycker egentligen inte det är så imponerande att försöka förstå andras situation, snarare är det väldigt oimponerande att inte göra det. Men jag fattar va du menar. Problemet kan va att det blir så att en manlig feminists (eller vit anti-rasists) värderingar värderas högre och då blir det knas.
    Mican

    2012-12-06 | 19:53:52
  • Lisa säger:

    Nej värderas högra vill vi ju inte, men de kanske ska uppskattas så fler vill göra som manliga feminister och vita anti-rasister.
    Så tänker jag.

    Svar: Alla feminister borde få mer uppskattning ;) Lite av en bristvara tyvärr...
    Mican

    2012-12-06 | 21:05:01
  • Lisa säger:

    Sant...

    2012-12-06 | 22:51:41
    Bloggadress: http://emeliejuliusson.blogg.se/
  • Emelie* (ska det stå....) säger:

    Sant...

    Haha läste kommentarerna och tänkte på Lisa....

    Jag håller nog med dig Mican!
    As kul förresten att du skaffa en blogg! Läser den varje dag! :D

    Svar: I c! Kul att ha dej här och va glad jag blir!
    Mican

    2012-12-06 | 22:53:09
  • Omi säger:

    Jag vet, så sjukt irriterande!! Det ska vara samma krav för alla - killar ska inte lättare komma undan med att vara lite dumma i huvudet, och de ska inte få en massa beröm för helt självklara saker som att vara för jämställdhet. Geez!

    2012-12-08 | 13:56:36
    Bloggadress: http://omigibson.blogspot.com

Kommentera inlägget här: