moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

En ful tröja i julklapp

Kategori: Whatever

Julen närmar sig. Ack denna härliga tid när konsumtionshetsen visar sig som allra tydligast. Folk blir fattigare och fejklyckligare. 
 
Men ärligt talat. Vi köper för mycket grejer. Onödiga saker. Asså hur många gånger har du inte fått en klapp du lika gärna kunde va utan? Så varför slösa på jordens resurser i onödan? Och varför flytta julen från en mysig familjehögtid till ett jävla stress-inferno där det viktigaste är att alla får en tillräckligt dyr present?
 
Så här gör jag istället:
 
- Kommer överens med kompisar att istället för att köpa klappar till varann, så tar vi dom pengarna och hittar på nåt kul tillsammans (typ bio, bowling ja ni fattar)
 
- Jag säger tydligt vad jag önskar mej - saker jag behöver
 
Och så uppmuntrar jag folk att köpa mig en get. 

Kommentarer

  • Michis säger:

    Det enda jag mår dåligt över är hur många klappar min unge kommer få. Han har så mkt redan och är nöjd ändå.

    Men JAG vill ha presenter! Och köpa presenter. Julklapparna är ngt jag ej vill avstå. Jag älskar att umgås OCKSÅ men jul utan julklappar känns hemskt. Vi hade julklappsbyte ett år då vi fick en present var och det vill ingen i familjen göra om. Att julen är barnens högtid som folk brukar säga, det kanske funkar finfint om man har mer än ett barn i hela släkten =)

    Däremot säger jag alltid vad jag önskar mig för att inte få massa onödigt. Och när jag frågar folk vad de önskar sig och vägrarsäga, då svarar jag att de måste säga nåt annars köper jag nåt symboliskt för jag ej har en aning så måste de stå där o låtsas bli glada annars. När jag sagt det brukar de flesta säga några saker.

    Däremot har jag alltid haft en 100:- gräns på klappar. Vi är en stor familj och släkt så 100:- per person måste räcka. Man kan faktiskt hitta himla bra personliga klappar för 100;- eller mindre!

    (Ett exempel: Trägunghäst för 20:- till en person, stickade halsdukar för 3 personer för 99:- = FYRA klappar för 120:-)

    2012-12-01 | 16:49:59
    Bloggadress: http://michaeala.blogg.se

Kommentera inlägget här: