moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Jag kommer vägra berätta mitt barns kön för mina föräldrar

Kategori: Feminism och genus

Okej så jag vill inte säga till nån, ens mina föräldrar, om min unge är flicka eller pojke.  Men fan är hon helt dum i huvet? tänker ni kanske. Stackars barn som hon experimenterar med! Hon kan ju inte göra ungen till ett socialt statement!  Men jag ber er att läsa förklaringen nedan och se om ni ändrar er.

Det är vetenskapligt bevisat (lita på mej eller googla själva pallar inte källhänvisa) att flickor och pojkar behandlas olika, även som nyfödda och riktigt små. En flicka får mer kramar och mjukare ord och uppmuntras mer till stillhet än en pojke.  Hon hyssjas oftare medan pojkars skrikande mer ses som ett tecken på styrka och nåt att uppmuntra. Det hönsas också mer med små flickor – dom uppmanas vara försiktiga medan pojkar får experimentera mer. Också såklart så köper ju folk presenter till min unge vid födelse och ev dop (och det tackar jag inte nej till liksom) och då blir det traditionellt antingen rosa eller blått tema beroende på barnets kön.

Redan vid ung ålder indoktrineras alltså ungarna in i könsrollen. Samma könsroll som kommer till uttryck när pojkar inte vågar/får/vill ha klänning för att det är tjejigt och när tjejer på dagis får till uppgift att tygla dom vildare pojkarna. Barnen socialiseras in i sin roll och dom vuxna visar med pekpinnar på vilka vägar barnen får gå utifrån sitt kön. Dels genom dom vuxnas beteende och dels genom att säga saker i stil med ”den där tröjan är för flickor” eller ”det är bara pojkar som slåss!” jamen ni fattar. Barn är formbara och vill pleasa oss vuxna, dom vill bli omtyckta och älskade och dom vill göra rätt och vara ”normala”. Klart som fan att dom lyder och lär in dessa konstruerade regler.

Och det hela är så jävla skevt för vad är det egentligen som säger att en kjol bara är för flickor? Allt sånt är bara en fet konstruktion och det biologiska skillnaderna överdrivs friskt. Könsrollerna begränsar våra barn och hindrar dom från att få fler möjligheter att vara sig själva, göra det dom vill oberoende av vad som ses som passande beroende på vad som sitter mellan benen.

Jag vill inte att mitt barn främst ska utforma sin identitet utifrån sitt könsorgan. Jag vill att mitt barn ska få möjlighet att testa på så mycket som möjligt och få utforma sin identitet utan pekpinnar som grundar sig i hitte-på-regler som ses som självklara men som när en tänker djupare (bildar sig) faktiskt är jävligt överdrivna, onödiga och begränsande. Jag vill skydda mitt barn från dom som, visserligen i all välmening, vill lära mitt barn att könet spelar stor roll och att det  finns vissa givna ramar som bör följas – för det begränsar. Genom att hemlighålla barnets kön för omgivningen kan jag vara säker på att folk inte kan (medvetet eller omedvetet) indoktrinera mitt barn i könsstrukturen.

Varför är det så viktigt att veta barnets kön? Jo, för att vi inte vet hur vi ska förhålla oss till det annars, vad vi ska säga till hen, hur vi ska prata om hen och vilken färg vi ska välja på mössan. Och det är precis det jag vill, att folk inte ska anpassa hur dom behandlar mitt barn utifrån hens kön.  Score.

Jamen visst ungen märker väl så småningom att andra ger kön stor betydelse och hur det förhåller sig med könsroller. Men då har ungen iallafall mej (och min kille) som två nära som visar på ett alternativ till hetsen - och det kan vara mycket värdefullt tror jag.

Kommentarer

  • anon säger:

    Vilka kommer du berätta för då? Hur länge tänker du hemlighålla könet? Ska du skyla barnet på stranden så ingen ser könet och sprider sanningen? Ska dina föräldrar inte få ta hand om barnet för att de kan råka få veta? Det är en intressant idé, men håller den i praktiken?

    Svar: Nä den håller inte i praktiken. Men det är ett bra sätt att väcka tankar hos folk.
    Mican

    2012-12-19 | 08:44:46
  • Emelie säger:

    Tack! :D
    Absolut kör på bara! Jag bryr mig faktiskt inte!
    Det är bara kul om man får lite diskussioner! :)

    2012-12-19 | 09:54:05
    Bloggadress: http://emeliejuliusson.blogg.se
  • Emelie säger:

    Jag undrar bara hur du hade tänkt att döpa den till då? Någon gång måste du välja ett namn du avslöjar du väl könet

    Svar: Kan ju heta nåt könsneutralt som Kim, Robin eller Eli :)
    Mican

    2012-12-19 | 18:36:39
    Bloggadress: http://emeliejuliusson.blogg.se
  • Malin säger:

    Jag kan inte riktigt bestämma mig för vad jag tycker om en sådan idé. Rent spontant tänker jag att det är hur bra som helst. Sedan blir jag tveksam. Ska man inte vara stolt över det kön man får? Oavsett om man är man eller kvinna. Om mitt kön skulle hemlighållas för omgivningen, skulle jag då inte (omedvetet) få känslan av att det fanns något att dölja, något att kanske "skämmas" över? Alla andra får vara tjej/kille (biologiskt menar jag då), men inte jag, är det något fel på just mig då eller?

    Sedan förstår jag att det är svårt att få en "könsneutral" uppväxt om alla vet att man är antingen kille eller tjej. Som du säger Mican bemöts flick- och pojkbebisar olika av sin omgivning. Och det är synd! Finns det inget mellanting då? Att helt enkelt be omgivningen att tänka på vad och hur de säger saker, vad de ger för presenter etc. Självklart kan man inte göra det med alla, men med de närmsta. Det är ju trots allt de som betyder mest och de som påverkar ens barn mest. Även om det är en fin tanke du beskriver är det kanske inte värt det? Det är en bra markering mot omvärlden, men kanske "kostar det för mycket" för ens eget barn att hå all in i denna fråga?

    Jag har nyligen träffat en bebis vars föräldrar valt att hemlighålla barnets kön. Jag blev sur på mig själv över hur frustrerande jag blev. Hade jag pratat annorlunda om jag vetat barnets kön? Jag tror inte det. Åtminstone hoppas jag så. Men säkert lite. Däremot fick jag en fruktansvärd hang up på det och blev nog lite blockerad att säga något alls. Jag visste ju inte vad jag skulle säga istället för han eller hon för jag känner mig inte bekväm med ordet hen. Inte heller föräldrarna använde det ordet. De sa "den" eller "barnet" och det gjorde mig lite upprörd för att jag tyckte det lät så opersonligt. Jag skulle inte vilja vara en den. Jag skulle känna mig oviktig.

    Jag vet som sagt inte riktigt vad jag ska tycka i denna fråga, men det lutar åt att jag är emot att "ta ut svängarna så mycket". Jag säger som du Mican, motbevisa mig gärna! Vill gärna ha kommentarer på det jag skrivit nu.

    Svar: Ja det är inte lätt! Härligt att höra dej problematisera, tycker du tar upp många viktiga punkter. Särskilt fick du mej att tänka till om det där att det verkar som att kön är något en ska skämmas för. Jag tror absolut att det skulle kunna få den effekten om en konsekvent (även när barnet blev äldre och kunde kommunicera via ord osv) förbjöd att ens tala om könet. Däremot tror jag inte det är skadligt att inte ständigt påminna barnet om hens kön och vad som är lämpligt utifrån det.

    Självklart kommer jag berätta för barnet om den är flicka eller pojke när den själv frågar. Däremot kommer jag inte aktivt jobba för att barnet ska se det som viktigt att veta vilket kön hen eller andra barn har, det gör omgivningen så bra ändå...


    Jag tror det är svårt att be folk att inte behandla barnet utifrån dess kön, om det inte är genusmedvetna personer. För mycket pågår ju i det undermedvetna. Det är inte så att jag tänker "åh ungen är en flicka då ska jag prata mjukt med henne" utan det sker ju utan att jag är medveten om det.


    Men annars är jag ju en såndär som inte är främmande för att kalla människor för kvinnor/tjejer eller män/killar, då jag inte ser nåt skadligt i själva ordet så länge dom inte används som måttståck på annat än det rent biologiska. Dock överdrivs skillnader hej friskt så enda sättet att lära min barn att kön INTE behöver betyda att en är begränsad till visst beteende och intressen, tror jag är att undvika att lägga vikt vid kön genom att kategorisera barn utifrån flicka eller pojke.


    Återigen tack för dina tankar, bra att behöva tänka lite extra ;) Skriv gärna igen om du vill svara på det här. Peace out!

    AH DET GÅR INTE ATT STYCKE-INDELA JAG BLIR GALEN
    Mican

    2012-12-20 | 12:07:52
  • Malin säger:

    Jo, visst är det svårt att påverka även sin närmsta omgivning. Kanske går det när det handlar om mer konkreta grejer (typ att be folk att inte bara köpa "tjej- eller killprylar"till ungen), men när det gäller mer allmänna saker (som att man pratar på olika vis till tjejer och killar som du sa) går det säkert inte att påverka på samma vis.

    Men hur fasen ska man göra då? Vad blir bäst? Att på något vis "ta könet från sitt barn" känns nog inte helt schysst tycker jag. Men att låta ungen slussas in i alla genuskoder är ju inte snällt det heller. Kan man bara inte acceptera att man fått en pojke eller flicka, som förälder bete sig så neutralt som möjligt på genusfronten (för sig själv är ju den man kan påverka mest) och sedan, allt eftersom ungen växer upp, uppmärksamma barnet om hur samhället ser ut och understryka vikten av att känna efter vem man själv vill vara? Att det ser ut som det gör runt omkring oss kan vi ju inte ändra pang poff och att aktivt hålla sitt barn borta från alla genuskoder är ju som att visa upp en låtsasvärldsbild för barnet. Å andra sidan är det väl så vi alltid gör, försöker hålla våra barn borta från elände? Det är ju inte direkt så att vi gärna tar med våra barn till en militär krigsfront för att visa hur världen ser ut. (Lite drastisk jämförelse måhända, men ändå.)

    En liten tanke till. Det här med ordet hen. Jag har funderat lite under dagen. Så som du använder "hen" och "en" här på bloggen tycker jag är okej, nej inte okej, utan bra. Du använder det när du pratar om vem som helst, en obestämd person. På så vis gillar jag ordet för man lägger ingen förväntning på om det är en kille eller tjej man menar. Som att många säger t.ex. "såg du vad fort han körde!" (utan att se om det är en karl eller ej vid ratten) bara för att man på något vis har en föreställning om att killar kör snabbt men inte tjejer. Där tycker jag ordet hen är relevant (även om jag själv föredrar att säga "den" alternativt "han eller hon" i de lägena för att jag är för ovan/feg för att använda "hen"). Nåväl. Att däremot kalla en speciell människa för hen känns underligt tycker jag. Jag skulle aldrig vilja bli kallad för hen av någon! Oavsett om jag gillar bilar, barbie, bollar eller whatever så är jag en hon och jag skulle nog känna mig snudd på kränkt om någon tog det ifrån mig. Eller? Hur använder och ser du på ordet hen Mican?


    Svar: Jag tror en kommer långt genom att själv va medveten, och bara tänka mkt på det. Och förklara för barnet att det finns konservativ syn i omgivningen, absolut.
    Jag gillar ordet hen på vissa sätt, typ när en inte vet/inte är relevant eller också bra om det kommer till ett "tredje kön" för de som inte vill va antingen man eller kvinna utan mittemellan eller inget av det. Fast jag vill inte själv genomgående bli kallad hen. Har skrivit om det tidigare: http://moralfjant.blogg.se/2012/november/jag-ar-ingen-hen.html
    Mican

    2012-12-20 | 20:49:10
  • Linn säger:

    Ja! Detta behövs. Jag tycker att det är otäckt att folk delas in beroende på kön. Två grupper, varför är det ens relevant att veta vad en baby har mellan benen? Hu. Vad får man ut av att kategorisera människor efter deras kön, tänker jag. Väldigt bisarrt. Varför är könet så otroligt viktigt, så viktigt att många börjar skruva på sig och tycka det är obehagligt när man inte kan "se om det är en kille eller tjej"?

    Tack för att du tänker till och erbjuder ett alternativ för ditt barn.

    Svar: Tack för stöttning. Asså jag skulle inte ha nåt emot att berätta könet om jag visste att folk ändå behandlade pojkar och flickor lika. Men eftersom kön (tyvärr) spelar så stor roll sååå...vad har jag för val liksom?
    I senare ålder när det kommer till sex o sånt o biologiska grejer (typ i vissa sporter) så är det väl relevant att kategorisera efter kön. Men fan va det överdrivs i nuläget.
    Mican

    2013-01-07 | 19:18:07
  • Treodolf säger:

    Det är vetenskapligt bevisat att din sexuella identitet sitter i hjärnan, MAO könsidentiteten är medfödd.

    Idiotiska feminister att alltid tramsa till allt, flytta till saudiarabien om ni inte är nöjd med vita länder och vita männs uppbyggnad av samhället era töntiga idioter.

    Svar: Och vad exakt innebär könsidentiteten? Förutom att jag känner mej som att jag har fitta? Att jag ska vilja sminka mej? Raka mej? Välja ett visst yrke? Tror du på allvar att alla dessa egenskaper endast är medfödda? Att det inte påverkas av hur vi blir lärda att bete oss? Du tror inte att det kan vara begränsande?
    Varför skulle jag vilja flytta till Saudiarabien, där är det ju ännu värre? Tänk om jag skulle dra upp det här argumentet varje gång nån klagade på nåt i Sverige. Typ när folk vill betala lägre skatt/få mer sjukpenning så ba - amen flytta till ett annat land då om du inte är nöjd! Nä så funkar det ju inte va... Hade ingen kämpat för allmän röstrött (både för kvinnor och män som inte gjorde militärtjänst) så hade det inte kommit. Ändå var det motstånd från folk som du, som håller utvecklingen tillbaka.

    Kul att du erkänner själv att det är vita mäns samhälle iallafall ;)
    Mican

    2013-01-08 | 02:04:32
  • Frank M. Eriksson säger:

    Fyfan så jäkla bra idé!

    Min första tankebild som kom upp när jag läste rubriken var en bäbis i grå overall med texten "Inte hon, inte han - utan hen".

    Jag själv tror att det kommer bara vara väldigt bra för barnet att inte pressas in i en könsbaserad form, utan att få tänka och utvecklas fritt.

    Jag vet att jag själv blev djävligt förbannad när jag i högstadiet fick veta att alla hermafroditer som föds i Svergie blir opererade för att antingen vara flicka eller pojke, jag tyckte att det var ju så jävla sanslöst fel. Tänk om dem bestämmer sig för att det ska vara en pojke, och sen växer denna person upp och känner sig mer som en flicka?

    Då har man ju tagit helt fel beslut och förstört en persons hela identitet! Nä, man ska inte lägga sig i sånt. Enda anlednungen jag kunde se var ju just att vara båda strider mot samhällsnormen; Jag frågade ju just om det finns risk för fysiska problem utan operation, men det kände inte biologiläraren till.

    Hursomhelst så borde ju nån starta ett könsneutralt dagis :D

    Svar: Det tror jag med! Det finns ju åtminstone några uttalat genusmedvetna dagis, så det är bra :)
    Mican

    2013-01-27 | 02:08:14
    Bloggadress: http://knarf.se/
  • Laks - den djurrättande feministen säger:

    Jag tycker att det låter väldigt logiskt. Kan tänka mig att föräldrar som väljer att göra så stöter på fruktansvärt mycket motstånd från omgivningen.

    Svar: Det tror jag med.
    Mican

    2013-03-05 | 17:48:55
    Bloggadress: http://laks.webblogg.se
  • Anonym säger:

    Det här är en form av psykisk misshandel. Förstår att du bara menar väl men det är viktigt att du inser att du bara kommer skada barnet genom sådant här trams.

    Många könsroller är fullt naturliga och är starkt kopplade till de biologiska skillnaderna mellan män och kvinnor. Därav faller typiskt manliga och typiskt kvinnliga könsroller fullt naturligt för de allra allra flesta pojkar och flickor. Självklart finns det ett fåtal undantag som avviker biologiskt (exempelvis transsexuella personer) men för den stora majoriteten så är den könsroll som de "fostras" in i precis rätt för dem.

    Nu tänker säkert du att ja men perfekt, låt då barn hitta sin identitet själva så att alla kan må bra. Du glömmer dock bort att barn inte bara hittar en identitet själva, de är inte fullt utvecklade och tänkande individer utan de behöver vägledning och hjälp. Att inte erbjuda de någon som helst vägledning kommer leda till förvirrade tonåringar i en identitetskris utan dess like.

    Så om vi måste vägleda våra barn, vad är då det bästa sättet att göra det på? Jo såklart är det mest logiska att leda dem in i traditionella könsroller som är naturliga för dem, på så sätt kan man garantera att 99% av alla barn kommer hitta en identitet de är trygga i. Sen kan man fokusera på att lära barnen att acceptera de som är annorlunda, de som inte passar in i de traditionella könsrollerna.

    Svar: HAHAHA vilket jävla trams!
    Du säger att könsrollerna är naturliga, att dom är biologiskt betingade. Men faktum är att könsrollerna har sett olika ut förr i tiden, och ser olika ut i olika kulturer. Till exempel tillhörde det förut kvinnans könsroll att inte arbeta utanför hemmet, och mannen skulle absolut inte göra någon form av hemarbete. Är det biologiskt betingat eller?

    Vilka könsroller är dom naturliga? Dom som är idag, eller dom som var för 50 år sen? Och om dom är naturliga, hur kommer det sig då att dom ändras hela tiden?
    Mican

    2013-03-08 | 00:51:52
  • Anneli säger:

    Det svåraste sedan mina tvillingar föddes tycker jag är att "bestämma" hur andra ska prata och agera med dem. De känns väldigt oartigt att tacka nej till presenter och att rätta andra när dem pratar till mina barn. Det är en svår balansgång det där. Intressant ämne tycker jag! Bra tankar som gärna får gro hos fler!

    Svar: Det är inte lätt, men det är värt det ;)
    Mican

    2013-03-13 | 20:33:42

Kommentera inlägget här: