Skolan har ingen antipojk-kultur
Kategori: Feminism och genus
Kategori: Feminism och genus
Det är inte angående om det bland pojkar finns en antipluggkultur eller inte som meningarna går isär, utan om varför. Är det så att skolan är rätt, och det är omgivande kultur som säger åt pojkarna att det är fel att plugga? Eller är skolan dåligt anpassad till pojkar, så att de tappar motivationen, och det därmed skapar ett normaltillstånd där pojkar är omotiverade, och vi därmed får kulturella förväntningar om att pojkar inte pluggar? Naturligtvis kan båda effekterna existera samtidigt, men om det är så att skolan är dåligt anpassad till pojkar, då kommer det inte kunna lösas med att arbeta med den omgivande kulturen, det underliggande problemet skulle kvarstå och återföda kulturen, det vore nödvändigt att se till att skolan tar hänsyn till pojkars behov. Att bara angripa kulturen blir för mig som att angripa ett symptom (kulturen) som har återkoppling till ett annat symptom (låg motivation), istället för att angripa det underliggande problemet.
Alltså, enligt dig så existerar det inga relevanta biologiskt drivna könsskillnader?
Medan vi i väntan på den här omsocialiseringen där vi uppfostrar pojkarna så att deras behov blir likadanas som flickors behov, vore det inte bättre om skolan under tiden beaktade elevernas faktiska behov? Alltså oavsett om dessa behov skapats av socialisering eller biologi? Skolan av idag borde väl sträva efter att få så bra resultat som möjligt med de elever den faktiskt får, istället för att säga att de här eleverna är som de är p.g.a. socialisering, så vi kan strunta i deras behov och istället redan idag köra med en skola som hade varit rätt om pojkarna redan socialiserades så att deras behov var som flickors?
Och om vi rent hypotetiskt skulle anta att du har fel, att det faktiskt finns biologiskt drivna skillnader mellan könen, hur långt skulle du tycka att det var rätt och riktigt att driva ditt antagande? Alltså, om vi kör på med att socialisera om pojkar till att bli mer som flickor, så att de skall passa in i skolan, hur dåligt skulle pojkarnas resultat behöva bli, och under hur lång tid, innan du skulle betrakta det som omoraliskt att hålla fast vid strategin?
T.ex. behöver pojkar statistiskt sett lite högre volym än flickor för att de skall höra bra. Blir volymen för låg, måste man anstränga sig för att höra, och det är jobbigt, man tröttnar och slutar lyssna, tänker på annat. Om läraren lägger sin volym tillräckligt högt för flickorna, kan det vara flera pojkar som besväras av för låg volym. Oavsett hur det i framtid kommer gå med dina ambitioner att socialisera bort den här behovsskillnaden, borde inte skolorna anpassa sig till de behov som finns hos de elever som skolorna fram tills dess faktiskt har?
Bloggadress: http://bittergubben.wordpress.com