moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Skolan har ingen antipojk-kultur

Kategori: Feminism och genus

En del (konspirationsteoretiker, oftast) hävdar att skolan femininiserats och att det är därför killar oftast har lägre betyg än tjejer. Att pojkar diskrimineras i skolan, alltså. Men nej.
 
Däremot har killar en antiplugg-kultur, som grundar sig i könsrollerna. På högstadiet blir det tydligt - killar ska vara motsats till tjejerna (annars är dom ju fjollor och bögar, det feminina föraktas) så därför blir det mycket macho macho. Och eftersom tjejer ska vara duktiga och lugna, kan ju inte pojkar välja samma bana.
 
En kille som vill få status i skolan kan inte sitta tyst men engagerad längst fram i klassrummet, och ställa relevanta frågor till läraren. Han kan inte avböja att följa med till kiosken för att han måste plugga lite till på spanskan innan lektionen börjar. Han kan inte låta blir att lana/spela fotboll med kompisarna för att han ska göra läxan istället. Han kan inte visa sig intresserad av samhällskunskapen, och han kan inte öppet sträva efter att få asbra betyg. 
 
För då är han en tönt, beter sig som en tjej. Ni känner igen det va? Såvida han inte har sjukt macho egenskaper som kan väga upp för det. Typ som en snubbe som gick i min klass på högstadiet. Han var smart och ambitiös, fick bra betyg. Vart dock inte lika retad för det som dom andra manliga pluggisarna. Varför? Han var superlång och muskulös, grym på alla sporter och sådär lagom macho-sexistisk med brudarna.
 
Och det är så jävla tråkigt att det ska va så här, för just i detta avseende är det killarna som drabbas hårdast. Det är en viktig jämställdhetsfråga. Lösningen ligger i att luckra upp könsnormerna, of course. Att sluta isärhålla könen. Att lära små pojkar att det är viktigt att kunna sitta still och planera och läsa (precis som vi gör med små flickor).
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • bittergubben säger:

    Det är inte angående om det bland pojkar finns en antipluggkultur eller inte som meningarna går isär, utan om varför. Är det så att skolan är rätt, och det är omgivande kultur som säger åt pojkarna att det är fel att plugga? Eller är skolan dåligt anpassad till pojkar, så att de tappar motivationen, och det därmed skapar ett normaltillstånd där pojkar är omotiverade, och vi därmed får kulturella förväntningar om att pojkar inte pluggar? Naturligtvis kan båda effekterna existera samtidigt, men om det är så att skolan är dåligt anpassad till pojkar, då kommer det inte kunna lösas med att arbeta med den omgivande kulturen, det underliggande problemet skulle kvarstå och återföda kulturen, det vore nödvändigt att se till att skolan tar hänsyn till pojkars behov. Att bara angripa kulturen blir för mig som att angripa ett symptom (kulturen) som har återkoppling till ett annat symptom (låg motivation), istället för att angripa det underliggande problemet.

    Svar: Skolan är dåligt anpassad till det som förväntas av pojkar, alltså pojkrollen enligt kulturen, kan ju sägas. Men då jag tror att förväntningarna på pojkars beteende har väldigt lite att göra med biologiska orsaker så tycker jag att vi bör ändra dessa förväntningar.
    Jag tror att kulturen skapar dessa "pojkars behov" och att det inte behöver va så, inget oföränderligt nedärvt. Kulturen orsakar låg motivation i högre grad än vice versa, alltså. Och pojkarna får lida för att vuxenvärlden/omgivningen/kulturen kategoriserar dom in i en könsroll, där dom inte förväntas bry sig om skolan.
    Mican

    2013-03-21 | 11:11:56
    Bloggadress: http://bittergubben.wordpress.com
  • bittergubben säger:

    Alltså, enligt dig så existerar det inga relevanta biologiskt drivna könsskillnader?

    Medan vi i väntan på den här omsocialiseringen där vi uppfostrar pojkarna så att deras behov blir likadanas som flickors behov, vore det inte bättre om skolan under tiden beaktade elevernas faktiska behov? Alltså oavsett om dessa behov skapats av socialisering eller biologi? Skolan av idag borde väl sträva efter att få så bra resultat som möjligt med de elever den faktiskt får, istället för att säga att de här eleverna är som de är p.g.a. socialisering, så vi kan strunta i deras behov och istället redan idag köra med en skola som hade varit rätt om pojkarna redan socialiserades så att deras behov var som flickors?

    Och om vi rent hypotetiskt skulle anta att du har fel, att det faktiskt finns biologiskt drivna skillnader mellan könen, hur långt skulle du tycka att det var rätt och riktigt att driva ditt antagande? Alltså, om vi kör på med att socialisera om pojkar till att bli mer som flickor, så att de skall passa in i skolan, hur dåligt skulle pojkarnas resultat behöva bli, och under hur lång tid, innan du skulle betrakta det som omoraliskt att hålla fast vid strategin?

    T.ex. behöver pojkar statistiskt sett lite högre volym än flickor för att de skall höra bra. Blir volymen för låg, måste man anstränga sig för att höra, och det är jobbigt, man tröttnar och slutar lyssna, tänker på annat. Om läraren lägger sin volym tillräckligt högt för flickorna, kan det vara flera pojkar som besväras av för låg volym. Oavsett hur det i framtid kommer gå med dina ambitioner att socialisera bort den här behovsskillnaden, borde inte skolorna anpassa sig till de behov som finns hos de elever som skolorna fram tills dess faktiskt har?

    Svar: Jovisst existerar biologiska skillnader som säkert kan påverka beteendet lite grann, men skillnaderna inom gruppen är större än mellan. Tycker ofta det biologiska överdrivs vilket får negativa konsekvenser.
    Skolan får jättegärna ändra på sig i nuläget, på vissa sätt, om det skulle gynna pojkar (och inte bli sämre för flickor). Om det krävs högre ljudvolym, fler manliga lärare för att få inspiration eller vettefan, ba kör på med det. Med försiktighet dock så att det inte befäster skillnaderna och hindrar att jobba med könsrollsfrågor parallellt.

    Just nu skriver jag C-uppsats om killars uppfattningar av betygsgapet (vad som orsakar det) för är så jävla intressant tycker jag. Kommer säkert blir fler inlägg när jag köttat igenom mer forskning!
    Mican

    2013-03-21 | 22:44:08
    Bloggadress: http://bittergubben.wordpress.com

Kommentera inlägget här: