moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Åh jävlar va blodigt det blev!

Kategori: Feminism och genus

Jag skar mej:
 
Jag mensade:
 
Vilken bild tycker du är äckligast? 
 
Det är så konstigt att mens är så himla hysch-hysch medan annat blod, spyor och avhuggna djurhuvuden florerar fritt i filmer och statusuppdateringar på facebook. Vad är det egentligen som är så himla äckligt med lite blod från fittan? Varför är det så stor skillnad när det är blod på en pappersbit och blod på en binda?
 
Fan kan ju inte ens säga ordet mens utan att vissa blir generade. Säger en menskopp ja då tar det hus i helvete. Jag är trött på det jävla skambeläggandet av kvinnliga kroppsvätskor. Fan det är lite blod liksom, kanske lite slem. Get over it, halva befolkningen ser det en gång i månaden. Det är fullkomligt n.a.t.u.r.l.i.g.t
 
Shit till och med att köpa oanvända tamponger i affären upplever ju många pojkvänner och makar (och säkert en del tjejer) som pinsamt. Why? Jag gjorde det själv förut, hade liksom lärt mig att "sånt här är äckligt och ska fan döljas annars är du snuskig"
 
Varför denna ständiga prydhet, och allra särskilt när det rör kvinnliga kroppsligheter?
 
 
 
P.S. Men okej NEJ, det är inte min mens på bilden. Detta eftersom jag 1. Inte har nån mens pga hormonspiral 2. Även om jag hade mens skulle jag inte våga flasha det såhär eftersom jag är rädd för reaktionerna.
"Blodet" på bilderna = soya och lingonsylt...
 
Vill ni se nån som vågade flasha på riktigt? Kolla in LD

Kommentarer

  • Laks - den djurrättande feministen säger:

    Jag skäms när jag köper bindor. Men jag har blivit bättre på att prata om det. Det känns inte skämmigt alls nästan. Mitt eget blod tycker jag inte är ett dugg äckligt. När jag mensar så går jag ju inte runt och tänker faan vad äcklig jag är, jag tycker snarare att situationen är äcklig snarare än själva blodet. Man måste ha på sig en jävla blöja för att det inte ska börja rinna en massa kroppsvätskor längst benet liksom...

    Ojdå, visste inte att jag tycker det var så kul att skriva om mens X) blev rätt mycket mer än vad jag tänkte skriva från början...

    Svar: Snackas så lite om mens så när det väl kommer på tapeten finns en del att säga ;)
    Mican

    2012-11-21 | 22:27:22
    Bloggadress: http://laks.webblogg.se
  • Ystra Virvelsvans - No Poo-frälst säger:

    Ååh, jag kommer ihåg när jag först fick mensen. Gick i trean och alla killarna freakade ut fullständigt när det råkat bli kvar lite blod på toastolssitsen *kolla* är det mens?

    Flickorna var inte så brydda, men killarna. Inte hade någon förälder tänkt på att kanske lära sin pojke lite om vett och respekt angående flickornas första känsliga period med menskladdet. Det efterlyser jag mer. Att föräldrarna vågar informera om och förklara varför det blir så och att det faktiskt händer! För skolan började ju inte med den undervisningen förrän typ 3 år efter att jag fått mitt klet.

    Blev dock inte särskilt skadad av det. Hade jag inte kört på tygbindor så hade jag inte haft minsta problem med att köpa bindor på affären. Jösses, det ger mig ju en ursäkt att köpa med choklad! :-)

    Skulle till och med kunna ha min hink med vatten och bindor fullt synligt vid besök hade det inte varit för min sambo som av någon anledning vill gömma undan allt som har med mens att göra och helst inte ens vill höra när jag försöker förklara hur det kan kännas vid värk och vad det beror på.

    Svar: *tummen upp till dej* *tummen ner till grabbarna*
    Mican

    2012-11-22 | 19:27:20
    Bloggadress: http://ystragoesnopoo.blogg.se

Kommentera inlägget här: