moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

En fin feminist

Kategori: Skönhetsideal och fulfobi

Vilma är en feminist jag träffat som är jävligt smart och trevlig. Vi har lite olika syn på det här med att va fin, tror jag. Hon tror inte att det är ett problem att folk får komplimanger för utseende. Jag tror att såna komplimanger är en sida av myntet, där utseendeångest är en annan.

Fast fan hon skriver så vettigt så jag blir lite kluven ändå. Går det att fokusera på utseende (enbart positivt) utan att det får negativa konsekvenser? Till exempel för barn som granskar oss och ser att det är viktigt för vuxna att va fina. eller för oss själva, om finhet uppskattas kommer vi nog kämpa mer för det. Eller?
 
Det är svårt svårt och jag tänker inte hävda att jag sitter inne med sanningen för vem fan är jag att veta liksom? Däremot vill jag gärna lyfta fram mina tankar om att utseendefokus kan va problematiskt, för den diskussionen behövs.
 
Iallafall, läs hennes inlägg! Så får ni se en fin feminist (till skillnad från här då).
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • Nina säger:

    Jag känner mig också kluven i den frågan..

    I mina tonår var jag besatt över tanken att vara snygg, jag trodde helt ärligt att "bara jag blir snygg så blir jag lycklig". Att vara snygg innebar då att till varje pris se ut som och följa normen. I dagsläget förstår jag ju att lycka har väldigt lite med utseendet att göra, dock kan ett fördelaktigt utseende göra vissa aspekter i livet lättare.

    Egentligen ser jag ingen anledning till att kommentera folks utseenden, och jag gör det väldigt sällan. Det skulle vara då att jag kommenterar kläder, men det känns inte riktigt som samma sak. Man kan ju alltid byta kläder, man kan inte lika lätt byta ut sin kropp eller ansikte! Jag brukar snarare kommentera om de sa någon insiktsfullt eller gjorde nåt roligt, tycker faktiskt att det väger bra mycket tyngre. T.ex. "du är så jävla skön/bra/rolig/underbar/klok/skärpt"

    När det kommer till mitt eget utseende känner jag mig nöjd så länge min pojkvän tycker att jag är fin, och det gör han ju. Då spelar faktiskt inte någon annans åsikt någon roll för mig. Jag blir faktiskt mycket gladare när någon uppmärksammar mig för min personlighet, eller något bra jag har sagt eller gjort!

    2012-11-07 | 19:46:43

Kommentera inlägget här: