moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Jag är ingen hen!

Kategori: Feminism och genus

Jag gillar ordet hen. Det är asbra att använda när jag inte vet vilket kön personen i fråga har, eller när jag ska avidentifiera personer (typ i forskningsrapporter istället för hon/han). 
 
Men jag gillar inte riktigt grejen med sluta benämna folk efter kön. Asså visst det ska liksom inte va superviktigt, typ det första en frågar när en träffar en liten unge. Men orden kvinna och man är ju inte farliga i sig. Det är ju att vi förknippar dom med olika förväntningar, där blir det fel. 
 
Jag förstår ju könslöshetsförespråkarna som säger att barn är barn, människor är människor och sen behöver vi inte gräva djupare i det (typ definiera kön) för dom gör det ju som en revolt mot att kön har så stor betydelse för allt idag. Samtidigt tycker jag också att det kan va lite väl överdrivet. 
 
Jag tycker att det är bra att ha kvar ord som kvinna och man. Och svart och vit. Men det ska inte läggas nån värdering i orden, utan dom ska va rent beskrivande i första hand. Det kan va lika kränkande att bli kallad för hen om en vill vara hon, som det kan va att kallas hon när en vill bli kallad hen.
 
Fattar ni va jag menar?

Kommentarer

  • Josephine säger:

    Jag förstår absolut vad du menar, och håller med i stor utsträckning! Men i ett samhälle där det inte spelar någon roll om en är svart, vit, homo, straight etc, då slutar liksom orden fylla sin funktion. För då finns inte längre behovet av att kategorisera folk och sätta in varenda jävel i ett fack.

    Svar: Visst visst men som jag ser det finns det tillfällen när det ska spela roll med kön. Typ medicinskt dårå, inte när det gäller egenskaper eller nåt sånt. Dessutom tror jag att det är farligt att i nuläget försöka applicera "det är ingen skillnad på könen och vi tänker inte studera kvinnor och män separatistiskt" för då kan det bli svårt att få syn på brister i jämställdheten. Då ser vi inte löneskillnader etc, om vi inte använder kön som variabel.
    Fast såklart vore det asnajs om vi i framtiden inte gav kön betydelse annat än rent medicinskt.
    Mican

    2012-11-22 | 18:11:54
  • Josephine säger:

    Ja absolut, det har du rätt i! Jag syftar väl mer på en social nivå mer än en statlig, och mer på andra benämningar än bara man/kvinna. Det blir otroligt farligt (och Per Ström-igt på nåt vis) om det inte visas på skillnaderna mellan könen, men då när det gäller klass, ekonomi, vård osv, vilket det på många sätt inte gör idag. Tyvärr när man visar på skillnaderna är det ju sällan en lösning på problemet förs fram, utan ofta blir det bara ett konstaterande och ett "fy det är inte bra", och så en kontring från typ Per Ström och hans gelikar.

    Svar: Håller helt med dig! Och dom biologiska skillnaderna överdrivs så jääävla mycket och används som försvar för förtrycket, usch. Typ tester visar att män har ett hormon som utsöndrar 0.1 gram mer logisk förmåga (asså nu hittar jag bara på nåt) slutsats av knäppisar: DÅ MÅSTE DET BETYDA ATT KVINNOR INTE ÄR SMARTA OCH DET ÄR JU DÄRFÖR DOM INTE HAR MAKT, INTE ÄR PRESIDENTER OCH SÅ! *kräks lite*
    Mican

    2012-11-22 | 22:30:32

Kommentera inlägget här: