moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Sexistiskt fast kul eller?

Kategori: Feminism och genus

Asså vid en första anblick så e den ju rolig. Det e den faktiskt. Ett hockeylag som dekorerat motståndarlagets sida på ett kreativt sätt - för att håna. 
 
Så börjar jag tänka varför den e så rolig. Det e ju liksom kopplingen att dom ser ut som tjejer (fjollor) och alla vet ju att tjejer inte kan spela hockey (!) och det e väl därför det blir så kul och så hånande. Och då blir jag ju lite deppig för jag tycker ju inte det resonemanget är kul, det blir liksom ytterligare ett nedvärderande av kvinnor.

Så konstigt att det egentligen inte är särskilt elakt att säga att en kvinna är manlig, medan det är så hemskt för en man att förknippas med kvinnlighet. Men så värderas ju manlighet (män) högre i vårt samhälle så ja.
 
Men äh jag kan ju välja att tolka bilden som om folk som är klädda som kvinnorna på bilden inte kan lira brunker-hockey? Att dom saknar skridskor, det kanske e det som är menat att va kul? Fast nää jag tror inte det tyvärr.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: