moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Varför dricker du alkohol?

Kategori: Feminism och genus

För att det är gott? För att det är kul? För att känna dig bekvämare/mindre blyg? För att fly vardagstristessen? Eller nåt annat? En blandning?

Det finns en sjukt stark alkoholnorm i vårt samhälle. Om du dricker enbart cola på festen, må det nu va en födelsedagsfest med massa 20-åringar eller en företagsfest för medelålders banknissar, så ses du som konstig. En del blir rent av provocerade av att du inte dricker och försöker övertala dig att ta en öl. Annars är du tråkig, en stämningsdödare. Eller åtminstone frågar folk varför dricker du inte? 
 
Jag har istället lust att fråga er som dricker: varför dricker ni egentligen?
 
Ofta tror jag att det handlar om ett "alla andra gör det". Precis som med andra normer, det blir liksom jobbigt att bryta mot dom. Och så himla enkelt att bara följa med strömmen och lita på att strömmen vet vad som är bäst för en själv. För visst är det jävligt kul med alkohol men hey, det är grymt kul att röka hasch också. Fast där tänker vi mer på dom långsiktiga konsekvenserna va? Egentligen är det inte så stor skillnad i negativa effekter, faktiskt... 
 
Jag tycker att alkoholen i sig är en stämningsdödare. Många blir så jävla blåsta och elaka och jobbiga när dom dricker. Jag saknar ställen där jag kan hänga nyktert och slippa all jävla alkohets. Jag är trött på att allt helgumgänge med en grupp mänskor liksom per definition måste innehålla alkohol.
 
Ja jag dricker själv ibland (typ nån gång i kvartalet). Jag intalar mig att det är för att det är gott, att det blir kanske lite roligare ändå och alla andra gör det ju så varför inte. Fast jag vet ju egentligen att det är dåligt. Så varför skippar jag det inte? Cola är ju godare. Men det är ju liksom vuxet och lite coolt att dricka, och det vill jag ju inte missa. Typ.
 
Alkoholen för mer negativt än positivt med sig ju (i form av våld, sjukdom etc). Så varför ses det inte som problematiskt att typ alla dricker? Varför ses det inte som ett problem (annat än av tråkiga nykterister höhö) att folk inte kan va nöjda med sina liv utan att fly verkligheten med giftdrycker? 
 
OCH NEJ JAG HATAR INTE FOLK SOM DRICKER ALKOHOL JAG FÖRSÖKER FÖRÄNDRA EN DESTRUKTIV SAMHÄLLSSTRUKTUR HÄR VAVAVAVA.

Kolla gärna va Fanny skriver om det också här

Kommentarer

  • Natli säger:

    Man har aldrig så roligt, kreativt och fullkomligt hämningslöst sex som på fyllan! ;)

    Svar: Det var en anledning jag glömt att ta upp ;)
    Mican

    2012-11-19 | 17:00:58
    Bloggadress: http://skrattmoes.blogg.se
  • Michis säger:

    Ja du.. så mkt negativt behöver det väl inte komma av fylla? Jag brukar ha askul när jag är full. Mycket roligare än om man är nykter. Att vara på fester gravid utan alkohol var dötrist! Fly? Ja flyr vardagen gör man väl.. sen tycker jag det är mysigt o bli lite lurig. Och Natli har ju även hon en poäng ;D

    Så länge man kan hantera alkoholen tycker jag inte det behöver vara så himla illa!

    (Så jäkla sugen på vitt vin nu!!)

    Svar: Visst visst det har jag full förståelse för att folk tycker! Frågan är varför det blir en sån stor grej av att folk INTE dricker...
    Jag vill inte förbjuda alkohol (eller snus eller så) för människor måste själva få välja hur de vill lägga upp sina liv hälsomässigt och rolighetsmässigt. Men blir konstigt när det är sån stark alkoholnorm så att folk som inte vill följa den ifrågasätts.
    Mican

    2012-11-20 | 10:27:46
    Bloggadress: http://michaeala.blogg.se
  • Annica säger:

    Hej, det är första gången jag läser din blogg nu, intressant (halkade in via Lady Dahmer där du kommenterat).
    Håller med dig om att det är helt koko att man ska behöva förklara varför man inte dricker, även en som jag som gärna dricker på fester eller middagar kan ibland helt enkelt känna för att inte göra det. Korkat att man ska, i vissa sällskap, behöva stålsätta sig för att säga "nej", att man ens efter man väl fått ur sig sitt "nej" ska behöva en anledning till att inte dricka är galet!
    Det finns så många som har stora problem med alkohol som har jävligt svårt att stå emot att man är rent korkad om man kan med att ifrågasätta om de "inte ska ha ens en öl?" Många gånger har man ingen aning om vad personen som säger "nej" kanske kämpar med inom sig.
    (Cola är inte heller så jävla bra om man ska vara moraltant, varken för den kropp som klunkar i sig den eller för det samhälle där den produceras)
    Hejs och fortsätt skrivandet så fortsätter jag läsandet!

    Svar: Fan va kul att du är här! :D
    Cola är iaf bättre än alkohol... Jag får inget rus av det som gör att jag blir mer våldsam eller korkad. Btw jag är inte moraltant jag är moralfjant ;)
    Mican

    2012-11-20 | 15:20:34
  • Emma säger:

    Jag älskar vitt vin. Det finns så otroligt många goda vita viner att jag nästan tuppar av när jag tänker på det. Men jag gillar ju även alkoholfria viner, så det är ju inte själva alkoholen som lockar utan smaken!

    Att man reagerar så konstigt när människor inte dricker på party är i mina ögon rätt så konstigt med, även om jag själv blir frågvis. Oftast tänker man ju bara "Jaha, den personen ska köra!" eller liknande... Det är konstigt, med tanke på hur mycket ont som kan komma ur alkoholen. Trasig familj och liknande... Jättekonstigt egentligen.

    Svar: Jaja och folk får gärna gilla alkohol visst visst. jag gillar oxå nåt vitt vin som är grymt gott. Men den som tror att det inte behövs diskussion om alkoholens skadeverkningar borde nog tänka om...
    Mican

    2012-11-20 | 15:21:37
  • Laks - den djurrättande feministen säger:

    Åh så skojigt med någon som ser det här med alkohol på samma vis som jag! Är själv nykterist, har druckit en handfull gånger varav jag spydde en gång. Då kom jag liksom på att; va faan håller jag på med egentligen? Jag VILL ju inte dricka. Jag vill ses som en "riktig" tonåring för en gångs skull, det är det jag vill.

    Efter det drack jag aldrig mer. Good choice säger jag bara.

    2012-11-21 | 22:45:42
    Bloggadress: http://laks.webblogg.se

Kommentera inlägget här: