moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

13-åringar som har sex

Kategori: Våldtäkt, sex och sånt

Nej jag tror inte att yngre tonåringar per automatik mår dåligt av sex. Kanske inte ens om dom har sex med nån som är flera år äldre (även om det finns anledning att vara vaksam kring maktaspekter osv).
 
Det som jag ofta märker när jag (som tjejjoursaktiv) pratar med yngre tjejer är den tydliga dubbelheten kring sex. Dels vill dom ha sex för att det är spännande, dels vill dom ha det för att killen förväntar sig det. Dels vill dom INTE ha sex för att det känns läskigt, dels för att det fortfarande (sjukt nog) anses lite fult och slampigt av tjejer att knulla.  Massor av tankarna virvlar runt i huvudet på dom och dom får svårt att känna efter vad dom själva vill och vad andra förväntar sig att dom ska göra. Har inte samma erfarenhet av killars upplevelser men kan tänka mig att det är sjukt jobbigt för en kille som inte vill ha sex, eftersom hela manlighetsbild bygger på myten att killar alltid är kåta.
 
Vi måste avdramatisera sex. Vara varken "för" eller "emot" att 13-åringar experimenterar. Lära ut synsättet att "känn dig fram och känn av andra, gör allt som känns bra och inget som känns dåligt" för då tror jag vi är on to something.
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: