moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Alla är vackra eller?

Kategori: Skönhetsideal och fulfobi

Nej alla är inte vackra, om vi ska se "idealmässigt" så att säga. Isåfall finns det också fula och jävligt fula människor. Asså jag förstår ju inte riktigt varför det skulle va så hemskt att va ful, egentligen. Asså okej du föddes med en jättesned näsa och tättsittande ögon och "kurvor på fel ställen", so what? Säger det nåt om din personlighet? Nej. Kommer det göra dig mindre lycklig? Troligen. Fast det borde inte va så. Shit va folk lider av fulhet och inbillad fulhet. Hetsbantning, kaloriräkning, vaxande, skönhetsoperationer och framförallt ÅNGEST över att inte va snygg.
 
Tänk om vi kunde släppa det hela och inte behövde gå omkring och försäkra alla våra kompisar om att dom är så vackra, så snygga, så fina utan bara whatever jag ska inte knulla med dig så skiter ju i ditt utseende vill ju hänga med dig för att du har en najs personlighet.
 
 
Det vi måste komma ihåg är att bilden av vad som är vackert, skönhetsidealet, inte är nåt allmängiltigt. Det är socialt konstruerat och varierar över tid och plats. Jag har verkligen svårt att fatta varför det är så viktigt att va snygg i tamejfan alla jävla situationer. Särskilt för tjejer då. Varför är det så viktigt? Eller asså jag vet ju varför det är viktigt egentligen. För att vi hela tiden ska bekräfta varann efter utseende, som om det vore nåt eftersträvansvärt liksom. "Va snygg du är!"  Varför ska jag bli glad av att höra det? Inte som att jag åstadkommit nåt viktigt direkt... 
 
Nu pratar jag inte om varför det är viktigt för en enskild individ utan nu pratar jag om varför hela jävla samhället är en stor fet catwalk. Jag har full förståelse för att enskilda individer är utseendefixerade - dom har ju lärt sig att det är viktigt. Men nån jävla gång måste dårskapet stoppas (minska). Kanske om vi alla uppmärksammade utseende lite mindre än vanligt så skulle det hjälpa. Nåt som verkligen skulle hjälpa är att inte lära barn att det är viktigt, iallfall. Suger åt sig som små svampar, dom små liven, läs mer om ungar o finhet. 
 
Ja ja ja jag förstår det "biologiska" att vi vill va attraktiva för dom vi ska para oss med osv osv. Men fattar inte varför vi måste höra att vi är snygga från alla andra också. Asså ska jag knulla med nån måste den ju finna mig attraktiv kanske, men i andra fall spelar det väl fan ingen roll?
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • -?- säger:

    Som du säger så måste ju våran partner anse oss som attraktiva, jag tror det är svårt annars och ha ett förhållande. Men jag tror iaf som jag ser på mig själv. Jag bryr mig faktiskt inte om vad dom andra tycker om mig. Självklart gör jag det inför killen/tjejen jag gillar. Men jag klär upp mig och fixar mig, dels för att jag tycker det är kul, att ha en extra fin klänning jag köpt från en fin affär. Men också för att jag själv ska trivas. Om jag tycker jag ser bra ut och är nöjd med utseendet så bryr jag mig inte om vad andra tycker.
    Vad skulle du nu kalla mig? Är jag utseendefixerad?

    Svar: Varför tror du att du måste klä upp dig för att trivas? Kan det vara för att vi lever i ett utseendefixerat samhälle, som lär oss att vi måste va snygga för att trivas med oss själva? Kan du trivas även om du är "ful" en dag, eller leder det till ångest? Jag ser skillnad på att vara utseendefixerad vad gäller andra personer (lägga sig i) och vad gäller hur en själv gör. Vill annars inte lägga nån värdering i huruvida för mig okända personer är utseendefixerade eller inte.
    Mican

    2012-10-19 | 16:59:51

Kommentera inlägget här: