moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Alla dessa snygg-bilder på facebook

Kategori: Feminism och genus

som typ alla i min kvinnliga bekantskapskrets lägger upp i tid och otid. Asså jaa ni e skitsnygga (för fula människor lägger inte upp bilder lika ofta har jag märkt) och jag fattar att ni vill höra det igen och igen. Men jag blir ändå så ledsen på alla kommentarer som bara rasar in "snygg du är" "finast" "nice ass" och så svarar hon "amen du då gumman!" 
 
Det handlar inte om att jag tycker att folk som lägger upp dom här bilderna är idioter som objektifierar sig själva. Jag tror inte att problemet ligger i att tjejer väljer att lägga upp bilder och att andra tjejer direkt fångar upp och bekräftar hur fiiiiiina dom är. Det är liksom bara ett symptom (som visserligen spär på grundorsaken men men). Det verkliga problemet är att tjejers utseende värderas så oproportionerligt högt i vårt samhälle. Det märks inte bara genom snygg-bilder på fejjan och instagram. Du ser det i tidningar för kvinnor ("få en platt mage på 5 dagar") i TV (all hjärntvättande reklam och typ alla program, är BARA snygga kvinnor med i stort sett men många fula män) och fan ÖVERALLT. 
 
Nu för tiden får kvinnor gärna vara smarta, drivna, karriärslystna, stand-uppare, sångare, statsministrar MEN det räcker inte med att bedöma dom efter deras smarthet. Dom måste hela jävla tiden bedömas efter sitt utseende också. Som om det var relevant liksom? Är inte alls på samma sätt för män. Kolla! Öppna ögonen och seeee
 
Bild stjälad från min guru Lady Dahmer
 
Jag ska börja kommentera på snygg-bilderna tror jag. Skriva nåt i stil med "du är så snäll och charmig!". Eller upplevs det som hånfullt? Eller som att jag tycker dom är fula? Vill bara skrika åt dom att dom är mycket mer än bröst och platt mage. Kan jag göra det eller? Vad kan jag göra? Hur stoppar vi snygg-viktigheten och snygg-bekräftelsebehovet? Åh tänk om det fanns ett enkelt sätt...
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: