moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Om ordet hen, eller: är du smartare än en sjätteklassare?

Kategori: Whatever

Johanna, 12 år, skriver sina tankar om ordet hen.

Första gången jag hörde ordet hen, jag var kanske 10-11 nånting, så tyckte jag att det var löjligt. Jag tänkte bara på hönor, och förstod inte riktigt. Men sedan lärde jag mig mer om det, och nu, som ni kanske vet, så tycker jag att det är ett jättebra ord! Jag vet att en del människor tänker på hönor när de hör det, men om ni lär er innebörden av ordet så förstår ni nog bättre. Det är ett ord som egentligen bara vill göra det lättare för oss!

Det är inte meningen att hen ska ersätta hon och han, eller att alla ska bli könslösa. Men det är ett bra ord att använda om du inte vet könet på någon, eller om det inte är viktigt vilket kön någon har. Det går snabbare att säga och skriva än hon/han. Det låter dessutom bättre i talspråket!

Sedan kan det ju vara så att vissa människor faktiskt inte känner sig som man eller kvinna, eller känner sig som "ett mellanting", och då är hen också användbart! Så att dessa människor också har någonting att kalla sig för. För grejen med hen är ju, somsagt, inte att alla ska vara likadana. Det finns ju till för att göra världen lite friare, och för att göra det enklare att prata! Tjoflöjt!

Kommentarer

  • SannaM // lärare ~ normkritiker ~ lesbisk svenssonmamma säger:

    Bra Johanna! :-)
    Skrev också ett inlägg om hen igår. Mina elever och kollegor använder det allt mer, det dyker upp både i elevtexter, mötesprotokoll och i spontant tal. Kul!

    2013-04-11 | 07:54:57
    Bloggadress: http://minasannaord.wordpress.com
  • Anna-Karin säger:

    Jag upplevde detta för ett tag sen: (Ibland är det fint att jobba med barn) Jag spelar Loke i Lajvverkstadens påsklovlajv. De 10-12-åriga deltagarna har just insett att Loke inte går att lita på och jagat ned mig. Det står ca 10-15 barn runt omkring mig och dividerar om vad de ska göra med mig. Ett av barnen säger:
    - Jag tycker vi ska släppa henne.
    Ett annat responerar:
    -Henne? Loke är väl en han? De tittar på mig.
    - Är du tjej eller kille? frågar en.
    - Varför välja när man kan vara båda? svarar jag.
    - Loke är en hen, konstaterar det första barnet nöjt. Alla accepterar detta med en självklarhet som all världens internettrolls skräck för hen aldrig kommer rå på. Yey hen!

    Svar: Vad fint :)
    Mican

    2013-04-11 | 13:12:15
    Bloggadress: http://menstrugglingtodrinkwater.tumblr.com
  • Jojjohanna säger:

    Tack, för att du gillade inlägget! :D

    2013-04-16 | 21:16:03
    Bloggadress: http://thebestforeverandnever.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här: