moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

En muslim tycker till om hijabuppropet

Kategori: Whatever

Hittade denna i ett kommentarsfält. Tyckte den var så fin så var tvungen att fråga jigartala (som skrev den) om jag fick lägga upp den här, och det fick jag. 

Lustigt med alla kommentarer om att ”det inte är rätt sätt att stödja” när initiativet kommer från målgruppen själv. Gå bara in på fb-gruppens sida och läs vad de muslimska kvinnorna skriver där. Hur rörda alla jag pratat med är och hur det här på ett sätt har fått många att känna hopp för sina medmänniskor. Systrar jag pratat med sitter i princip hemma och gråter av glädje FRAMFÖRALLT över hur många ickemuslimer som engagerat sig. Uppropet har verkligen sprängat alla gränser då även män (både muslimer och andra) har deltagit. Jag har själv slöja och jag umgås mycket med andra slöjisar och jag känner ingen som blivit tvingad till det. Men ändå verkar det hela tiden som om många tycker det är rätt att ”offra” oss för de ev stackare som tvingats till att ha det. Det finns kanske klädregler i vissa muslimska länder men långt ifrån alla!

Ni pratar om förtryck när det är NI som omyndigförklarar oss. Vi är tydligen inte ens kapabla att välja på vilket sätt vi vill ha stöd i vår vardag. Om du inte känner dig bekväm med att delta på detta sättet är det en sak men snälla sluta omyndigförklara oss och våra berättelser. Det som jag upplever som mest kränkande är när jag blir förminskand i min vardag genom att folk talar om för mig hur jag lever när de inte har en aning och det enda som skiner igenom är deras egna fördomar som jag tycker det är skrämmande att folk har år 2013. Det är dessutom oftast människor med minimal erfarenhet från att umgås med muslimer.

Och sen vill jag säga några saker också:

Visst kan jag förstå dom som menar på att det blir fel att vita, icke-religiösa personer drar på sig slöjan av solidaritetsskäl, just för att det blir ett slags exotiserande och att det stigmatiserar människor som faktiskt är religösa när hijaben blir nåt slags utklädningsplagg. Som hon här skriver, till exempel. 

Men uppenbarligen betyder det ju mycket för många muslimska kvinnor, den här solidaritetsakten (som nämns i kommentaren ovan och av flera andra) så helt fel kan det ju liksom inte vara. En får liksom väga solidaritetsaspekten kontra eventuell exotiseringseffekt och i det här fallet så tänkte jag att solidaritetsaspekten vägde tyngre (och så tog jag på mig hijab av anti-rasistiska och feministiska skäl). Därav inte sagt att det var ett oklanderigt val som inte får kritiseras. 

Det jag inte kan förstå är de människor idioter som säger att de vägrar ta på sig slöja för den är ett symbol för kvinnoförtryck och att de inte vill bidra till upprätthållandet av muslimska kvinnors ofrihet typ. Alltså ursäkta, men wtf? Isåfall borde ju även Slutwalk kritiseras, där ju syftet bland annat är (som jag fattat det) att demonstrera mot sexism, och för kvinnors rätt att klä sig som de vill - genom att demonstrerande kvinnor klär sig "slampigt". För att bära klackskor och sminka sig är ju ursprungligen för att behaga männen, och DET KAN VI JU INTE STÖDJA!!!??

Trött jag blir på människor som inte inser att samma "förtryck" ligger bakom smink som slöja. Och att detta inte utesluter att kvinnor kan vilja sminka sig/bära slöja och då ska få göra det - dom får välja själva. 

Kommentarer

  • Emma säger:

    Det är skillnad på att anse att någon skall ha rätt till något och att stödja det som en bra och kvinnovänlig sak. Skulle därför inte bära slöja men inte heller promota smink och höga klackar. Att folk sedan slår ner andra för att de ogillar deras kläder, oavsett plagg, är naturligtvis både oacceptabelt och rent vidrigt.

    2013-08-20 | 18:39:40
    Bloggadress: http://hemmahosknyttet.blogg.se

Kommentera inlägget här: