moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Hej kvinnor, har ni fått höra nån sexistisk skit på sistone?

Kategori: Skönhetsideal och fulfobi

Hej hej ladies!
 
Jag vill gärna höra om ert "värsta-sexist-scenario". Alltså typ vilken är den knäppaste kommentaren ni fått? Gärna flera, om du har många på lager! Typ, har du fått skit för att du är för hårig? För sexig? För högljudd? För tjock? Amen du fattar. 
 
Och så vill jag veta: Var det en man eller en kvinna som kommenterade?
 
Så, vilken är den mest sexistiska kommentar du fått höra?

Kommentarer

  • peachbeast säger:

    Mitt ex (en man) hävdade på fullaste allvar att jag hade fått högsta betyg i en mattekurs på GU enbart för att jag var kvinna och att räkneövningsledaren var kåt på mig. Han själv hade klarat kursen med nöd och näppe.
    Jag var så arg att jag grät. Han fick mig till slut att säga att det bara var därför jag fick högsta betyget och att jag var en smutsig hora som hade accepterat betyget.

    Detta är en av mitt ex "fantastiska" (sarkasmen dryper) idéer. Den här incidenten i sig hade varit tillräcklig för att göra slut men det tog ett tag för mig att inse att det var fel på honom och inte mig.

    Svar: Men vilken idiot. Tur du slipper honom nu!
    Mican

    2013-08-27 | 09:23:09
    Bloggadress: http://supermancat.blogspot.com
  • Schniffen | neurotisk supernörd säger:

    Mitt ex var också jättefantastisk och tjatade om hur gärna han skulle vilja ha en trekant - Men bara med två tjejer. Eftersom han visste om att jag haft en flickvän tidigare, sa han varje gång trekantsämnet kom på tal att det borde ju gå bra för mig. Han fattade aldrig att jag fan inte vill ligga med ALLA tjejer bara för att jag haft EN flickvän tidigare, och menade att alla vill ha trekanter någon gång för spänningens skull. Det värsta är att det här bara är en liten del av hans illusion om att kvinnan ska åtrå mannen och att mannens njutning står i fokus.

    Det blev aldrig något av någon trekant och snubbjäveln är ute ur mitt liv också. Nu har jag ett underbart, avslappnat förhållande där jag och min tjej är helt överens om vad ömsesidig respekt innebär :)

    2013-08-27 | 09:37:24
    Bloggadress: http://schniffen.blogg.se
  • Paulina säger:

    Ett engångsligg sa; "Lägg av med dina porrfilmsstön", Jag stönar så mycket jag vill tänkte jag och ökade volymen ;)

    2013-08-27 | 11:01:33
    Bloggadress: http://yueqiumanbu.blogspot.com/
  • Linnéa säger:

    Det som är mest utmärkande är nog när jag var ute med min pojkvän och ett par vänner för ett tag sen och vi fyllekäkade på donken. Då kom ett par killar i vår ålder (20) och satte sig ner och pratade. När ena killen fattade att jag och min pojkvän var ett par så utbrast han "Aha shit då ska jag inte säga det jag tänkte på". Jag uppmanade honom att säga det i alla fall och så sa han till slut "Dina läppar är så vackra så du vill man ska suga ens kuk. Och dig..." nu vände han sig mot min kompis "...vill man bara knulla". Vi blev så JÄVLA arga och han kontrade med "Ni bad ju om det!!".

    Han hade också tittat oförstående på oss när vi sa att vi inte ville ha sex när vi skulle hem tillsammans och konstaterat att knulla är ju bäst. Lät som att han nog aldrig hade haft sex...

    Svar: Alltså...hur tänker människan?
    Mican

    2013-08-27 | 12:53:12
  • Angelica säger:

    Jag brukar inte få höra sexistisk skit särskilt ofta faktiskt. Tur för mig! En händelse som hände för flera år sedan som jag fortfarande blir arg över när jag tänker på utspelade sig på en arbetsplats. Jag var 21 eller 22 och skulle använda en bandsåg. Den manliga arbetsledaren i medelåldern frågar om jag kan använda en sådan. Jag säger att jag sågat bandsåg sedan gymnasiet eftersom jag läst några kurser design i trä. Arbetsledaren fortsätter att insistera att en manlig arbetskamrat ska hjälpa mig. Vad var problemet? Säger jag att jag sågat bandsåg sedan jag var sexton borde jag väl få använda bandsågen? Men icke.

    Svar: Men usch! Märkte han inte att du faktiskt kunde?
    Mican

    2013-08-27 | 12:55:38
    Bloggadress: http://www.whirlwind.nu
  • Fine säger:

    Jag har varit med om så många irriterande sexistscenarion att jag knappt kan räkna upp alla, men speciellt ett som hände för någon vecka sen dök upp i skallen när jag läste det här.

    Jag var på väg hem med Finlandsbåten och satt och chillade vid receptionen då ett gäng (fulla) grabbar går fram till disken och brölar: "Tjena! Skulle vilja ha en nice blondin med schyssta pattar och en fin röv, går det att fixa här?" för att sedan skrattande släntra därifrån.

    Jag satt bara och stirrade efter dem och tänkte... Vem fan gör sånt? Usch.

    (Btw hittade din blogg av en slump för ett tag sen, love it!)

    2013-08-27 | 13:47:40
    Bloggadress: http://libertine.blogg.se
  • :) säger:

    Kan inte minnas när jag senast skulle fått en sexistisk kommentar. När man blir kallad "flicka" eller "flicka lilla" av gubbar på jobbet (gubbar jag intervjuar alltså) ibland blir man ju milt irriterad iaf. Men det händer sällan...

    Har inte fått så mycket sexistisk skit i livet, men hört många andra få den. Typ kommentarer om shorts som är korta som trosor, kommentarer om för djupa urringningar med mera.

    2013-08-27 | 14:22:59
  • Malin säger:

    Har spelat brännboll när det var min tur att slå. Alla som stod "ute" gick närmare och killarna började med "ööööööööhhhh (fruktansvärt vältaliga för övrigt) ta kärringracket (det platta)!! Du kommer ju inte kunna träffa ändå!!"
    Jag tog basebollträet och slog nästan längst av alla (både killar och tjejer) den dagen. De var så förvånade att de glömde springa efter bollen!

    Utöver det så är det väl det "vanliga": människor som säger att tjejer som klär sig i kortkort ber om att bli våldtagna och detsamma om de blir för fulla eller drogade. Helt stört.

    Annars så kan man ju titta på kommentatorspåret till det här (http://www.youtube.com/watch?v=CgSQSQ6D16o) och se sexismen flöda!

    Svar: Nä fyfan vill inte se mer sexism tror jag :P
    Mican

    2013-08-27 | 15:35:14
  • sara säger:

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17358028.ab

    Om dansklubben Rockrullarna i Örebro som inte tillpter samkönade par (vilket de som dansklubb inte är ensamma om). Ute på dans ser det helt annorlunda ut med många härliga HBTQ folk.


    "Tjejsteg och killsteg" i pardans. I min värld heter det "förare och följare".

    2013-08-28 | 12:10:02
  • Laks - den djurrättande feministen säger:

    Precis när jag slutat raka mig under armarna för något år sedan var jag hemma hos min 10 år äldre syrra. Jag slängde mig ner på soffan med armarna under huvudet så håret syntes tydligt. Då sa hon "men ska du inte raka dig snart?". Även om det inte var illa menat eller så så minns jag att jag blev rätt stött. Jag hade precis börjat acceptera mig själv och mitt hår och kände att det faktiskt var jävligt gött att låta bli rakhyveln. Så kom hon där och ifrågasatte mitt nyfunna mod. Det kändes sådär. Och självklart var det sexistiskt (hon skulle ju aldrig säga så till mig om jag hade haft en penis liksom).

    Det var väl det tillfället jag kunde komma på.

    2013-08-28 | 20:07:27
    Bloggadress: http://laks.webblogg.se
  • Alexandra Dahlberg säger:

    Jag hade en gång det här samtalet med en fd pojkvän:

    - Alltså, kan du inte raka dig under armarna?
    - Varför det?
    - Alltså, jag tycker det är rätt ofräscht.
    - Men du rakar dig ju inte under armarna?
    - Nej, men det är skillnad...

    På vilket sätt hår under mina armar var mindre fräscht än hår under hans fick jag aldrig något bra svar på.

    Svar: Haha nää vilken pajas!
    Mican

    2013-08-28 | 22:31:19
    Bloggadress: http://tjejbloggat.wordpress.com
  • Katarina säger:

    När jag var liten volontärarbetade jag gärna med mormor hos den lokala hembygdsgården. Jag hade ett uppehåll på ett par år (lät istället mitt yngre kusinbarn ta över), men bestämde mig för att hjälpa till i år under midsommar igen (med kusinbarnet). Några utav pensionärerna där kände igen mig, andra inte. En utav dem som kände igen mig var en äldre gubbe som stod i korvståndet. Jag och kusinbarnet höll i fiskedammen som stod bredvid. Gubben såg att vi hade problem med att få upp skynket kring "ställningen" och kom ut för att hjälpa oss (vi är omkring 160 cm, han 180 cm). Vi var båda riktigt tacksamma tills han kläckte ur sig

    "Ja, hade ni bara varit lite längre så hade ni klarat det här galant ska ni veta. Det här med skynken och gardiner, det är ju trots allt kärringgöra. Det känns ju faktiskt lite trist att jag ska behöva göra det..."
    Jag avbröt honom innan han hann fortsätta.
    "Men vadå kärringgöra? Hänga gardiner kan väl de flesta göra?"
    "Jaaa, men det är ju bara kärringarna som tycker det är kul att välja ut dom och så. Tycker inte du det är kul med gardiner och kuddar och sånt?"
    "NEJ. Jag tycker det är skittråkigt och jag tycker inte du kan utgå från att jag gillar gardiner utifrån vad jag har mellan benen! Men tack för hjälpen ändå."
    Då såg han riktigt vrång ut och gick därifrån.

    Jag må vara bitter och rätt hemsk, men jag hoppas han under året får problem med höften så han inte kan vara med under nästa års midsommar. ORKAR INTE MED SURGUBBAR.

    Svar: HAHA ÄGD HAN BLEV!
    Mican

    2013-08-29 | 21:51:18
  • Julia säger:

    Inte det värsta som hänt, men senast idag var det en manlig klasskamrat som frågade mig varför jag nästan alltid klär mig i oversize- tröjor och andra löst sittande plagg. Jag svarade med att jag tycker det är bekvämt och skönt. Då säger han något i stil med "Tighta kläder skulle vara snyggare på dig. Du har kroppen för det".

    Att någon ens tar sig rätten att betrakta och sedan bedöma ens kropp på det sättet gör en bara väldigt illa till mods..

    Svar: Vilken idiot!
    Mican

    2013-08-30 | 13:49:24
    Bloggadress: http://juliachristine.blogg.se
  • Michis säger:

    En kvinna på mitt jobb har sagt att hon har svårt att umgås med kvinnor för att de är långsinta om hon blir arg på dem.

    I samma veva - Tjejer är elakare och falskare än killar. En kvinna sa det också.

    Den enda mannen i rummet satt tyst i soffan och sa ingenting.

    Jag blev upprörd och höll lite tal =)

    2013-08-31 | 16:33:48
    Bloggadress: http://www.michaeala.blogg.se
  • Michis säger:

    (det var det SENASTE sexistiska jag var med om, inte det värsta i livet)

    2013-08-31 | 16:34:31
    Bloggadress: http://www.michaeala.blogg.se
  • My säger:

    En (kill)kompis "skämtslog" mig vid ett tillfälle och vägrade sluta trots att jag sa nej. Jag ropade på min andra (kill)kompis och sa att "... slår mig", varpå han svarade att jag skulle vara "glad att någon vill ta på mig".

    2013-09-01 | 14:40:54
  • Sofia säger:

    Har varit med om en massa kommentarer, som oftast handlar om att jag är inkapabel att göra vissa saker för att jag är tjej. Senast var när jag spelade Beer Pong på en fest, jag och en annan tjej mot en kille och tredje tjej. Innan matchen ens startat skrattade killen högt och sa 'det här är ju ingen match, ni kommer suga, ni är ju tjejer!'. Det slutade med att vi förlorade men det var otroligt jämnt hela vägen och när matchen var slut gick jag fram till honom och sa att 'jag vill aldrig mer höra dig säga att någon är usel på grund av sitt kön' och han svarade faktiskt att 'nä, det kan jag nog inte göra'.

    2013-09-02 | 03:31:58
  • Ellinor säger:

    När jag skrattande berättade för min dåvarande pojkvän om min lillasysters senaste sexuella eskapader (själv är jag betydligt mer hämmad men fascineras av människor som vågar)..... så fick jag höra att det inte är normalt/friskt att ligga runt så mycket, att hon måste må väldigt dåligt som gör något sånt. Och det gör mig så trött för om min syrra istället hade varit en bror tvivlar jag starkt på att jag hade fått en föreläsning om bekräftelsebehov/osäkerhet etc.

    Svar: Men vilken idioti. Låt kvinnor knulla ifred för helvete.
    Mican

    2013-09-08 | 10:26:39
    Bloggadress: http://thewhitetrashbeautiful.blogg.se
  • japp säger:

    Jag har fått höra mycket i mina dar, tyvärr. Något som dock tar alla priser var en konversation med en man på krogen
    efter en stunds konversation smalltalk
    *man upptäcker att jag har ett halsband som symboliserar min religion*
    -Är du singel eller får du välja sånt själv?

    jag blev så chockad så jag knappt kunde svara på frågan, som om jag inte skulle få bestämma min partner för att jag tror på gud? Tror jag fick fram ett "ja jo det får jag" och sen gick jag därifrån. Hade ju varit lite roligare om man kanske inte hamnat i chock och svarat med att "nä det där får du allt ta upp med min far just nu ligger det ett bud på 100 kameler" så han faktiskt insett hur sjuk hans fråga var...

    2013-09-18 | 01:00:46
  • Moa säger:

    Det värsta jag kan minnas är när jag var typ sex-sju år och lekte på lunchrasten när några av killarna började kasta småsten på mig (jag var inte särskilt poppis på den tiden).
    När jag gick till fröken och bad henna få dom att sluta -det spelade ju liksom ingen roll när JAG sa åt dom- sa hon att "Dom gör det bara för att dom tycker du är söt! Pojkar gör sånt." sen gick hon och drack kaffe och jag gömde mig i ett träd med en bok.

    2013-11-17 | 16:53:40
  • affelander säger:

    "Vem har flätat ditt skägg?" Fläta är ju alldeles för svårt för en enkelspårig manshjärna...är ju 3 eller fler grejer att hålla koll på...(fått frågan ett 50tal ggr...suck).

    2014-02-16 | 11:27:12
  • affelander säger:

    Sorry missade att frågan var riktad till kvinnor...menade inte tränga mej på eller förminska verklig sexism...

    2014-02-16 | 11:29:20
  • affelander säger:

    Förlåt missade att frågan var riktad till kvinnor...menade inte tränga mej på eller förminska verklig sexism..

    Svar: Dä ä lugnt :)
    Mican

    2014-02-16 | 11:32:46

Kommentera inlägget här: