moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Ikväll blire fest med genusgenier

Kategori: Skönhetsideal och fulfobi

OCH JAG ÄR SÅ JÄVLA TAGGAD!
 
Jag brukar egentligen inte vara så förtjust i att gå på Fest. Det är ett av dom (numera få) tillfällen då jag känner att jag "måste" klä upp mig och liksom va lite snygg - för att det är fest och andra tycker det är konstigt annars. Jag känner liksom närmast ett behov av att sminka mig och sätta på mig smickrande kläder. Ibland gör det inget för jag är ändå sugen på att pröva massor av olika kläder och sminka mig och fixa håret men minst lika ofta så går det över i nån slags ångest i att jag får bara inte vara ful!
 
Och jag hatar det. Hatar att känna att jag måste komma senare till festen för att jag inte känner mig tillräckligt snygg för att gå dit än. Hatar att granska mig själv kritiskt i spegeln och liksom noja om jag inte känner mig helt nöjd. För jag vill ju egentligen bara ha en kul kväll - ska det verkligen behöva vara så svårt?

Inför ikväll så känner jag bara pepp och ingen press. Tror det är för att jag vet att människorna där är sköna, öppensinnade och härligt feministiska och INTE kommer döma mig om jag väljer att komma dit utan smink. Jag kan liksom gå dit som jag vill och slippa på kritiska blickar på mig av andra (eller av mig själv!) vilket är så sjukt skönt. 
 
Hur känner ni innan ni går iväg på fest? Peppade eller pressade, eller kanske båda?

Kommentarer

  • Olivia säger:

    Eftersom att andra bli förvånad om ja sminka mig på fest (har aldrig börjat me kletet) bruka ja bara skita iet så känn ja int se myck press, de ä ba å far dit å låt finnodlingen glänsa

    Ursäktar min fina norrlänska hoppas du förstå

    2013-08-16 | 13:58:40
  • ett ritstift i din rumpa säger:

    jag är hårdrockare, men alldeles för jävla lat för att kleta på kajal och spraya håret till vardags, så när jag ska på fest eller liknande känns det bara roligt att ta tillfället i akt och köra stilen fullt ut :)

    2013-08-16 | 18:11:06
    Bloggadress: http://yllestrumpa.wordpress.com
  • Katarina säger:

    Jag sminkar mig inte inför fest och känner absolut noll ångest inför det. Kletar på lite mascara kanske 2 gånger i månaden, men det bara när jag är riktigt uttråkad. Klär inte upp mig heller. Bär "finkläder" (fina klänningar) till vardags, så ibland dyker jag upp i min favoritklänning, ibland i en mjukiströja jag brukar sova i. (:

    2013-08-16 | 21:54:47
  • Julia säger:

    Olika. Jag är tjejen som allra helst går runt i träningskläder och mina nike free HELA TIDEN. Smink använder jag ytterst sällan eftersom jag inte känner något behov av det. Och när det är fest klär jag mig oftast i jeans och linne eftersom jag trivs bäst i det MEN ibland när jag känner att jag vill festa till de lite extra kanske jag slår till på en skjorta! Haha.

    2013-08-17 | 01:33:33
    Bloggadress: http://juliasbullar.blogg.se
  • Matilda säger:

    Jag är en periodare vad gäller detta. Och perioderna utan smink blir längre och längre. Nu under sommaren har jag endast täckt finnar i princip och kanske mascara någon gång ibland. Anledning? Jag är LAT och tycker det är onödigt att slösa tid på. Sedan kanske en annan anledning är att jag bryr mig mindre och mindre.
    Något jag tycker är otroligt fint är dock kråksparkar och jag skulle gärna vilja ha den imagen att alltid ha det för jag tycker det är så fint men jag är ju som sagt för lat för att upprätthålla det där...

    2013-08-17 | 14:14:18
  • Victoria- Alla Förtjänar Att Leva säger:

    Jag sminkar mig ca.. aldrig. Oavsett om det är vardag eller fest, kletet går ej hem hos mig.
    Av dessa anledningar:
    - Lathet
    - Smink ej bra för hyn (generellt alltså)
    - Smink innehåller läskiga grejs (generellt alltså)
    - Det kostar
    - Lathet
    - Lathet

    2013-08-17 | 18:00:19
  • Victoria- Alla Förtjänar Att Leva säger:

    Kom på nu i efterhand att smink inte är bra för hyn därför att det innehåller läskiga grejs, det var kanske lite onödigt att skriva det som två anledningar.. ;)

    Nåväl.

    Läs denna länk om ni törs!!: http://na.se/nyheter/orebro/1.1226509-ditt-smink-innehaller-hundratals-kemikalier

    2013-08-17 | 18:04:24
  • Tuss säger:

    Då jag har Rosacea så sminkar jag mig ofta. Mest för att slippa andras kommentarer. Typ: Har du sprungit hit, du är helt röd i ansiktet? Solen har verkligen tagit i ansiktet på dig? Osv. Fest är för mig både glam och ångest, roligt att "göra sig fin" men ångest över att inte vara fin nog. Det brukar släppa på plats då jag är innehavare av otroligt bra vänner.

    2013-08-20 | 07:23:54
    Bloggadress: http://tankaravtuss.wordpress.com

Kommentera inlägget här: