moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Förtydligande om min våldsacceptans

Kategori: Whatever

Jag tycker inte det är okej att bruka våld mot nazister eller andra grupper med människohatiska värderingar med syftet att typ skada eller hämnas. Syftet med våldet ska liksom vara att visa motstånd mot förtryckande värderingar som ej borde uttryckas i samhället (pga livsfarliga för vissa människor) genom att typ spruta vispgrädde på demonstrerande nazister eller typ på andra mer ofarliga sätt förstöra deras demonstration. Att helt enkelt visa att nazism är inte okej. För det räcker inte att du bara sitter och tycker det på din kammare liksom.
 
Syftet är inte att skada människor med vissa åsikter, utan att hindra att dessa åsikter blir alltmer accepterade i samhället. 
 
Fruktansvärt hemsk och sjukt onödig grej att lägga sprängladdning utanför SD:politikers hem, där hen och hens familj riskerar stora skador. En helt annan grej att spruta med vattenpistoler på demonstrerande nazister. Stor skillnad.

Kommentarer

  • Torkel säger:

    Av ren nyfikenhet apropå våldsacceptans: Att blåsa kulorna av en våldtäktsman med hagelgevär, anser du det acceptabelt?
    Minns att jag var i en diskussion om ett fall där detta hände, en kvinna på 80 år gjorde det på två män som våldtagit hennes barnbarn (som var vuxen), och jag var den enda som ansåg att våldtäktsmännens fel inte gjorde hennes handling rätt, ens ur ett "öga-för-öga"-perspektiv, för då skulle man lika gärna kunna ta fram yxan och hugga av händerna som straff för misshandel också . Vad tycker du? Vore kul att höra vad fler tycker, ifall jag missat något helt i mitt tankesätt.

    Svar: Älskar såna här diskussioner!Nej, jag tycker inte det är rätt. Men däremot förståeligt. Handlingen var en hämndaktion, endast syfte att straffa. Jag gillar inte det- Däremot om det hade varit så att våldtäktsmannen höll på och utnyttja massor av ungar på löpande band men inte åkte fast pga va maffiaboss eller nåt, så skulle det va okej att misshandla/mörda han så han inte kunde fortsätta. Då är inte syftet att straffa honom, utan att skydda många andra. Förstår du hur jag menar?
    Mican

    2013-12-18 | 18:14:22
  • Torkel säger:

    Absolut! Håller också med att det var förståeligt, om någon gjorde något liknande mot någon av mina anhöriga hade jag förmodligen varit frestad att göra samma sak mot dom, men som sagt, eftersom det var en hämndaktion var det inte rätt ändå. Dock är jag absolut för t.ex kemisk kastrering eftersom det är återkalleligt och kan fungera som säkerhetsåtgärd. Och med ditt exempel om mafiabossen håller jag absolut med dig, kommer att tänka på en scen ur Robocop, om du sett den, då en man håller på att våldta en kvinna men sedan tar henne som gisslan när polisen kommer, och polisen då sätter ett skott rätt i skrevet, det var en situation då det var rättfärdigat.

    Svar: Nu får jag lust att se den!
    Mican

    2013-12-18 | 19:30:58
  • Amelia säger:

    En rätt rolig sak jag har tänkt på på tal om den här texten… Ingen röstar på SD, men ändå är det en av de största partierna..? Vilket borde betyda att någonting utav deras politik har något som människor håller med om… Skulle alla dessa människor vara rasister? Bara en fundering.

    Svar: Japp, jag tror att dom flesta människor är rasister. Sexister också. I olika grad. Tänk då på att min definition inte är samma som de flestas.
    Mican

    2013-12-18 | 20:58:49
  • Torkel säger:

    Såg den när jag var 12, STOOORT misstag! Man får fysiskt ont bara av att titta på den :)

    2013-12-18 | 21:01:23
  • Torkel säger:

    Sedan tycker jag också att det är skillnad på aktivt våld och att genom passivitet låta någon komma till skada. Om man tar Breivik som exempel, det vore fel att avrätta honom, men jag ser inte heller något skäl till varför dom norska skattebetalarna ska ansvara för hans säkerhet genom att betala miljoner för en extra säker cell som kommer skydda honom från dom andra fångarna.

    Svar: Njae, vet inte riktigt vad jag tycker i frågan.
    Mican

    2013-12-20 | 08:49:46
  • Torkel säger:

    För att citera Batman Begins: "I won't kill you, but I don't have to save you". (Ja, det kanske är billigt att citera Batman, men ändå) På samma sätt som Lisbeth Salander lämnar Martin Vanger åt sitt öde under bilen som håller på att explodera.

    Svar: Haha jag älskar att citera filmer och låtsas att det är grymma antika visdomsord :p. Jo, jag tycker Lisbeth gjorde helt rätt men ser också en skillnad i att en privatperson gör det och att samhället gör det.
    Mican

    2013-12-20 | 18:45:36

Kommentera inlägget här: