moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Vad fan snackar du om för jävla strukturer?

Kategori: Skönhetsideal och fulfobi

 

Tycker du bilderna ovanför är no big deal? Inget att uppröras över? Kanske roliga? Absolut inte kränkande eller skadliga, och att den som tycker det överreagerar?

Då har du inte fattat nåt av det jag snackar om.  Men det gör dig inte till en ond eller obotligt korkad människa. För det ÄR svårt att fatta hur allt hänger ihop, hur en liten reklambild kan leda till kroppshat och att en skämtbild kan driva jämställdheten åt fel håll. Det är fett jävla sjukt svårt att greppa faktiskt.

Däremot är du helt jävla dum i huvet och äcklig och hemsk om du inte ens FÖRSÖKER förstå vad jag (och andra genustalibaner m.m) blir upprörda ”över så lite”. Om du vägrar lyssna på det jag säger och börjar babbla om hur lättkränkt jag är och att jag överdriver.

För nej, jag tycker inte att det är kul att spy galla över smågrejer. Jag tycker bättre om att diskutera ”större frågor” som våldtäkt, trafficking och ja ni fattar.  Men dom större frågorna för jämställdhet, hänger ihop med dom små. Det gäller att kunna sätta olika företeelser i ett större sammanhang, att tänka större och analysera outside the box.

Det gäller att försöka se strukturer. Att sätta varje liten skitgrej i raden av alla andra små skitgrejer och se vad summan av allt blir.

Att någon enskild reklambild visar en slät, smal, avklädd kvinnokropp är helt ofarligt. Men lägg ihop den med andra alla delar i samhället (filmer, reklam, m.m)  som säger att det är just denna kropp som är bra nog att visas. Och där har du en ingång till tjejers starka kroppshat och utseendeångest.

Att män i alla filmer porträtteras som alltid kåta – bidrar till att unga killar känner sig pressade att typ alltid vilja ha sex.

Att en reklamkatalog för leksaker är uppdelad i pojk- och flick-, ja det bidrar till att förstärka könsrollerna som säger att killar och tjejer ska vara olika, och att det är nåt fel på den som inte passar in i mallen.

Att en skämtbild av en pojke som tjuvkikar på en flicka på toa är målad på en högstadieskola - bidrar till att föreställningen att ”boys will be boys”- att dom kåta, busiga, ostyriga pojkarna inte kan låta bli att ofreda flickor och att flickor helt enkelt får finna sig i det som om det vore charmigt och kul.

Det går inte att titta på en enskild bild, eller ett enskilt uttalande, och hävda att det är helt ofarligt och inte alls kränkande eller dåligt för jämställdheten. Du måste sätta ALLT i ett sammanhang.

Och asså jag fattar att du inte fått en aha-upplevelse av det här inlägget och totalt ändrat dig. För det tar lång tid att ifrågasätta sin världsbild, det är skitjobbigt också.  Men det är fett najs once you’re there.

Kommentarer

  • Lukas säger:

    Dum i huvudet, äcklig och hemsk? Läs vad du skrev igen. Du har ju så många rätt. Varför lägga det på den nivån?

    Svar: Jag tycker att en är hemsk och dum i huvet och äcklig om en vägrar lyssna på andras förklaringar, inte ens försöker. Men ska göra det tydligare att jag menar folk som hånar utan att försöka förstå.

    Btw den här bloggen kommer att va "på den nivån". Om en vill läsa en rumsren text rekommenderas böcker. Jag är grov i munnen, och säger vad jag tycker - som det står i profilen.
    Mican

    2013-02-08 | 08:02:54
  • Alex säger:

    Hej!
    Du, vad bra du är! Du ger mig fan lite hopp om framtiden, ramlade hit efter att ha läst dina vettiga kommentarer inne hos Fanny.

    Åh <3!

    Svar: Amen tack :D
    Mican

    2013-02-08 | 10:06:39
  • Kakan | Krumelur-MurmelDjur säger:

    Helt rätt!
    Håller helt med dig och ja.Kan man inte ens försöka lyssna ja då är man jävligt korkad och då är det fan synd om människan.

    2013-02-08 | 10:23:04
    Bloggadress: http://minaallajag.wordpress.com
  • Ligneto säger:

    Men samtidigt är det ju som du sagt en annan gång att det feministiska perspektivet inte är det enda perspektivet (kanske inte ens ett särskilt användbart perspektiv i vissa fall)...

    Ta tex det här med trafficing som du skriver... Majoriteten av de människor som utsätts för trafficing är män - så antagligen tycker du inte att det är ett så intressant ämne utifrån vad du diskuterar för utan du menar säkert "sexuell trafficing". :p

    Visst kan man se vissa strukturer som är diskriminerande och där diskrimineringen sker mot ett specifikt kön men man kan ofta se det från andra perspektiv som jag oftare föredrar eftersom man ofta verkar hamna i ett logiskt resonemang där man alltid får rätt oavsett om verkligheten ser ut som A eller som B.

    Svar: Jag håller med dej i det mesta, att det blir ett val till sist. Bara det att jag värderar att se "könade perspektiv" högre än du tror jag. Jag tror att det krävs för att kunna komma tillrätta med vissa problem. Till exempel tror jag att det blir viktigt att ha ett könat perspektiv på varför typ bara män skickas ut i krig, eller varför typ bara kvinnor blir våldtagna. För att få upp ögonen för hur könsroller kan påverka, och hur viktigt det blir att förändra.
    Men visst, gärna andra perspektiv också. I vissa fall. Ibland kan det va bra att blanda flera perspektiv ju :) Intersektionalitet som det så fint heter tydligen :p
    Mican

    2013-02-08 | 14:46:15
  • peachbeast säger:

    Bra sammanfattat :-).
    Precis som de säger i lyxfällan - det är alla dessa småbelopp som är farliga för inget av dem får en att tänka efter och sluta spendera. Äh, det är ju bara 10 kr det gör ju inget...

    2013-02-08 | 19:19:14
    Bloggadress: http://supermancat.blogspot.com
  • Björn säger:

    Väl skrivet. Det är så jävla provocerande att behöva dra den här förklaringen om och om igen. Speciellt eftersom många faktiskt frågar just "vad fan är grejen?" men sen ändå inte lyssnar.

    2013-02-09 | 09:39:10

Kommentera inlägget här: