moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Blir du hellre kallad sexist än feminist?

Kategori: Feminism och genus

Blir fan upprörd av den här undersökningen. Hur kan folk på allvar tycka att det är värre att bli kallad feminist än sexist? 

Enligt wikipedia (första meningen):
Sexism (från engelskan sex, kön, och -ism, ideologisk riktning) eller mindre korrekt könsrasism, innebär fördomsladdad diskrimineringförtryck och utnyttjande av människor enbart på grund av könstillhörighet.
 
Feminism är en samling rörelser som syftar till att definiera, upprätta, och försvara kvinnors politiska, ekonomiska och sociala rättigheter
 
VA FAAAAAAAAAN?
 
Cred till My Vingren

Kommentarer

  • Sara Brännholm säger:

    SJUKT!
    Dock brukar jag trösta mig med att, det KAN vara en person som klickat ett gäng med gånger eftersom det faktiskt är möjligt att rösta fler gånger och det är helt galet vad folk gör vrickade saker.

    Svar: Ja vi kan ju hoppas.
    Mican

    2013-01-29 | 18:58:29
    Bloggadress: http://schmenus.wordpress.com
  • aida säger:

    haha fan så jävla sjukt, vet folk ens vad sexism/feminism innebär?

    det verkar inte som det.. :(

    Svar: Tror inte det.
    Mican

    2013-01-29 | 19:30:09
    Bloggadress: http://www.aidalazarian.blogg.se
  • MammaLola säger:

    Håller med, förstår inte det heller!

    2013-01-29 | 21:35:14
    Bloggadress: http://vimorina.blogg.se
  • Ligneto säger:

    "Feminism är en samling rörelser som syftar till att definiera, upprätta, och försvara KVINNORS politiska, ekonomiska och sociala rättigheter".

    Tror att det är ordet jag markerat i definitionen som folk stör sig på. Eller de stör sig nog inte på ordet utan på ordvalet i kombination med att feminismen säger sig vara för jämställdhet oavsett kön.

    Det är vad jag stör mig på iaf... En grupp som kämpar för kvinnors rättigheter men som säger sig kämpa för allas...

    Svar: Fast det kan ju ändå inte va VÄRRE än sexist?
    Nej jag håller med om att feminismen är till för kvinnors rättigheter (även om jag tror det kan leda till bättre villkor för killar av farten i vissa frågor). Men en kan ju va feminist OCH könsrollskritiker OCH jobba för mansfrågor :) Täcka in det som feminismen missar liksom.
    Mican

    2013-01-30 | 10:54:32
  • peachbeast säger:

    Feminism verkar tyvärr ha blivit ett skällsord ofta synonymt med manshat och egoism. Jag har ofta hört folk säga något i stil med: jag är väl ingen jävla feminist!
    Som om det skulle vara så dåligt att vara feminism! ? Förstår inte detta alls!

    Svar: Nä tycker det är askonstigt.
    Mican

    2013-02-01 | 11:17:11
    Bloggadress: http://supermancat.blogspot.com

Kommentera inlägget här: