moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Det här med civilkurage

Kategori: Whatever

Igår eftermiddag råkade jag befinna mej på odenplan, den tid av dan när det kryllar av folk. Ska precis gå över vägen till tunnelbanan när jag hör aggressiva röster lite bakom mej. Där är två uppenbart påverkade människor (min gissning: missbrukare) och skäller på en tiggare, liksom skriker åt honom medan dom går bortåt. 

Jag vill ju visa för mannen som tiggde att han är värd mer än så, att dom gjorde fel. Så jag går fram och säger hej och vilka puckon va, och passar samtidigt på att ge honom min växel. Då kommer missbrukarna tillbaka och börjar argumentera med mej att jag inte ska ge honom pengar. Jag svarar att det är min rätt att ge till vem jag vill. Dom agerar hotfullt, inte så jättemycket mot mig utan mest mot tiggaren, men jag känner mej lugn i att det är så mycket folk omkring och visst borde nån ingripa om han hoppar på mig eller tiggaren (dessutom va han rätt smal så jag hade nog fått ner honom alla dar i veckan). 

Ingen kommer dock fram och ställer sig på min sida. Missbrukarna spottar på tiggaren som då får nog och reser sig för att gå iväg, och då drar missbrukarna åt andra hållet medan dom kastar okvädningsord mot honom. Jag lägger en arm om tiggaren och försökte ge stöd (han talade inte svenska så gick väl sådär). Och då, kära vänner, kommer en till kvinna fram och klappar om honom. Och en annan ringer polisen. Finally.
 
Ibland märks det extra tydligt att vi människor är flockdjur. Studier har visat att desto fler människor som är omkring när en problematisk situation uppstår, desto mindre är chansen att nån agerar. Men om nån väl visar civilkurage så brukar andra haka på och hjälpa till, det kallas nåt med effekt men minns inte vad (vet ni?).
 
Så våga va den där första personen som agerar, fastän ingen annan gör det. Va den modiga som står upp för den som behöver hjälp. Det är inte pinsamt, eller ska inte vara. Hellre att gripa in i onödan, att att ignorera när det verkligen behövs ett ingripande. Jag skulle vilja få höra stöttande ord om någon hade skrikit och spottat på mej. Att någon ställde sig vid min sida. Skulle inte ni?
 
Det kanske är lite läskigt men det känns jävligt bra efteråt. Du känner dig stark och god :)

Kommentarer

  • Ligneto säger:

    Vet inte vad det du frågar efter kallas men det här med att sannolikheten minskar att få hjälp ju fler folk det är kallades för "nånannanismen" när jag läste socialpsykologi :p

    Svar: Nånannanismen? Hahaha va flummigt det låter!
    Svarar förresten på din förra kommentar lite mer utförligt i ett inlägg senare idag, för det är en vanlig missuppfattning att alla som kallar sig feminister vägrar se att män far illa också.
    Mican

    2013-01-29 | 09:39:40
  • Ligneto säger:

    Fast det handlar ju egentligen inte om att man inte ser att män far illa... Det handlar om att man ignorerar de män som är lägst i samhällsstegen när man pratar om makt... Det är lite skillnad.

    Svar: Jamen feminism är ju inte tillräckligt, den enda lösningen. Måste kombineras med andra teorier som täcker in dess luckor. Mer om det i em.
    Mican

    2013-01-29 | 10:34:34
  • Purre säger:

    KRRRAAAAAAAAAAAM!

    2013-01-29 | 14:30:48
    Bloggadress: http://www.purrespratstund.com
  • jessica säger:

    Snyggt gjort! Väcker några extra tankar på hur jag själv vill agera i liknande situationer.

    2013-01-29 | 15:02:55
    Bloggadress: http://kessen.blogg.se
  • Carro säger:

    Cred till dig! Fantastiskt med människor som bryr sig om andra öppet och inte låter det stanna vid att vara snack om medmänsklighet. Styrkan och glädjen jag kan känna av att bara ge ett leende till någon jag möter på gatan är stor, och att stötta någon och verkligen ställa upp på det sättet du gjorde är så himla gött att höra om och det gör mig varm i hjärtat. Mer sånt!

    2013-01-29 | 17:42:18

Kommentera inlägget här: