moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Kom fan inte och säg att det är ett fritt val eller att jag överdriver

Kategori: Skönhetsideal och fulfobi

Jag vet i alla fall att jag hatar normen om hur tjejer ska se ut.
Alltså FYFAN vad skönt om normen var det som är naturligt,
dvs att tjejer är håriga, för det är vi. Jag är som en gorilla :D 

Jag önskar att jag vågade att stå emot normen och vågade visa mig som jag är.
Men jag är feg, feg för vad andra ska tänka och tycka.
Därför så sitter jag alltid där med rakhyveln,
förbannar mig själv över att jag fallit offer ännu en gång och låtit mig påverkas,
låtit andra bestämma hur jag ska se ut för att få känna mig sexig. 
Och det är mitt fel,
för varje gång jag tar upp den där sabla rakhyveln bidrar jag till att förstärka den onaturliga normen.
Suck..
 
//snodd från Dansaren Aida

Kommentarer

  • Ligneto säger:

    Jag rakar mig också. Både i ansiktet och under armarna... Det är normen men det är också så jag vill se ut. 'Varför vill man vara hårig under armarna' frågar jag... Det är inte trevligt - vare sig det gäller tjejer eller killar.

    Svar: Fast vem har bestämt att det inte är trevligt? Rakar du benen också? Jag säger inte att folk inte får raka sig. Jag tycker bara att folk ska sluta försöka få andra att raka sig, genom att tex säga hur äckligt håriga ben är på tjejer.
    Mican

    2013-01-15 | 10:43:14
  • Ligneto säger:

    Det handlar nog om vad en majoritet faktiskt tycker. Tror att du inte skulle bli särskilt upprörd över om någon berättade att du hade en snorbuse hängandes över läppen ;)

    Men sen finns såklart det fria valet. Man måste inte raka benen på samma sätt som man inte behöver göra något åt snorbusen... Handlar bara om huruvida man är villig att ta konsekvenserna av det val man gör.

    Och nu kanske du menar att man inte alltid har ett fritt val (vilket säkert skulle vara trevligt om man vore nazist eller andra som "inte hade val") men min åsikt är att man alltid har ett fritt val - frågan är bara om man är redo att stå för konsekvenserna.

    Svar: Fast jag vill inte behöva höra att jag är äcklig bara för att jag inte rakar benen. Och nej det är inte samma sak som att va snorig eller svettig. Valet är inte fritt om jag känner mej tvingad att göra nåt för att inte bli retad/ifrågasatt. Varför ska jag behöva stå för konsekvenserna av andra människors trångsynthet? Det är ju som att säga till nån som är homosexuell - jamen håll varann i handen, men va beredd på att hela tiden bli förlöjligade för du får ta konsekvenserna av ditt avvikande!
    Förstår faktiskt inte hur nån människa kan tycka det är okej att killar & tjejer känner sig tvingade att ha vissa kläder/viss frisyr/ viss hårighet för att accepteras. Självklart handlar det om vad en majoritet tycker, men det är ju inte skrivet i sten. Alla med lite vett i skallen vet att normer förändras över tid. Och nu försöker jag påbörja en förändring där normerna ska breddas och det ska bli mer tillåtet att se ut på fler olika sätt, utan att dömas. Hur kan det vara fel?
    Mican

    2013-01-15 | 13:36:49
  • Ligneto säger:

    Du pratar utifrån "idealvärlden" medan jag pratar om den värld vi faktiskt lever i. Visst skulle det vara underbart OM man fick vara precis som man vill osv men så ser det inte ut. Så har det aldrig sett ut och troligtvis kommer det aldrig se ut så. Normer finns eftersom människor behöver normer. Människor tycker att det är viktigt att tillhöra ett "vi" och för att ett "vi" ska kunna existera krävs ett "dom".

    Sen är det skillnad på att jag inte tycker det är särskilt hett med hår på vissa ställen och på att jag faktiskt skulle säga det till någon helt omotiverat om jag inte fick frågan ^^. Tycker också att människor kan hålla inne med sina åsikter om det är så att det sårar någon och man själv inte vinner något på att säga det. (Jag vinner detta utmärkta tillfälle att få diskutera med dig ;))

    Svar: Fast ifall ingen nånsin försökte förändra normerna och samhället, var skulle vi då stå idag? Hur tror du egentligen att förändringar kommer till? Att det är okej för tjejer att ha byxor på sej idag (fånigt exempel men jaja) är ju för att några började den trenden och slogs för sin rätt till byxor (faktiskt en skådespelerska som alltid tog byxor på sig till galafester och därför blev nekad inträde, men fortsatte tills det accepterades). Hur tror du att det kommer sig att homosexualitet accepterats alltmer? Kom det bara hux flux eller är det för att några engagerat sig i frågan och jobbat för att öppna upp människors sinnen?
    Självklart kommer jag att kämpa för "idealvärlden" och många saker kan uppnås av detta kämpande. Hur kommer det sig annars att leksaksföretag tar in genustänk när dom gör sina kataloger? Jo för att en del människor jobbar för förändring.

    Jag tänker inte ta bort normer, det är klart det alltid kommer finnas normer. Men deras innehåll går att förändra.
    Mican

    2013-01-15 | 13:57:16
  • Ligneto säger:

    Just "idealvärldar" brukar kallas "utopier" och en del i definitionen av en utopi är att den är ouppnåelig. Jag tror inte att man kan ta bort normer utan bara byta ut dom med andra normer. Och problemet med det är att det är svårt att förutsäga vilka de nya normerna kommer att vara.

    Tror till exempel inte att jesus (om man utgår ifrån att det som sägs om honom är sant) hade för avsikt att skapa krig, förföljelse och annan skit. Han hade nog de bästa avsikter men det är lite för mycket kaos-teori för att det ska gå att förutsäga om det kommer bli bra (vilket historien visat oss).

    Och utifrån detta tror jag det bästa man kan göra är att utgå från sig själv och göra det som gör en själv lycklig istället för att lägga all sin kraft på vad alla andra tycker. För jag tror att det enda som kan hända är att man går från att vara "den förtryckte" till "förtryckaren" om man vill förändra andra människors normer och värderingar. Se bara på hur det har gått från "det är okej att få bära byxor" till att "det är okej att kalla män för gubbslem och annat". Tog inte särskilt lång tid.

    Svar: Fast nu börjar du med knasiga konspirationsteorier om att kvinnors bärande av byxor har lett till manshat. Tänker inte diskutera vidare på det spåret.
    Jag gör det som gör mej lycklig, och är nog den självsäkraste människan jag känner. Så då känner jag att jag vill underlätta för andra att må bra - för det gör mej lycklig att kämpa för andras välmående. Typ genom att kritisera onödiga normer.

    Sen att andra vill låta världen va otrevlig för att dom inte "tror på förändring", tja men gör det då. Men ifrågasätt inte mitt engagemang.
    Mican

    2013-01-15 | 14:29:20
  • Ligneto säger:

    Nu vet jag inte riktigt vad du läser... Det jag säger är att det är lätt att börja som en välvillig själ och hamna i den position som man började bekämpa... Du kan se hur det sett ut efter vilken revolution som helst så har man hållit kvar vid samma strukturer (eller typ "same same - but different") gång på gång där enda skillnaden är att de som "räddade" folket har blivit "förtryckarna".

    Trevligt att du är självsäker.

    Du får så gärna kritisera onödiga normer - jag kommer då inte försöka stoppa dig. Vet inte riktigt var du lästa att jag ifrågasatte ditt engagemang. Men om man vill förändra normer tror jag det kan vara bra att veta vad man ska förändra dom TILL och inte bara att man ska ta bort dom. Jag tror inte att destruktiva normer försvinner bara för att man tar bort de destruktiva normer som finns just NU.


    Svar: Okej men nu tror jag att jag fattar vad du menar. Missuppfattade väl ditt "det kommer alltid finnas normer" som om du försökte säga att det jag gjorde var onödigt.
    Men du tänkte kanske mer att jag ska va försiktig med att kritisera till exempel rakande och sminkande, för att då kan det bli tvärtom norm att dom som rakar/sminkar ses som konstiga/avvikande.

    Skillnaden är väl att jag tror att det är möjligt inte bara att byta ut normer, utan att bredda dom. Så att till exempel norm för hur folk ska se ut kan innefatta mer variation.

    Sen tror jag ju också på att öka människors medvetenhet kring att normer faktiskt bara är just normer och inte nån allmängiltig sanning, för då tror jag att färre blir dömda som konstiga - och att det känns bättre för dom som inte vill leva enligt normen,
    Mican

    2013-01-15 | 16:10:45
  • Laks - den djurrättande feministen säger:

    Ligneto - Och vad i helvete har DU för rätt att komma och bestämma vilka som är sexiga/snygga och duger? Har inte JAG och alla andra människor rätten att bestämma själva över sina egna kroppar? Raka, inte raka, tatuera, skönhetsoperera, träna, inte träna...

    Det du gjort här kan sammanställas med att gå in på ett tatueringsforum och skriva klart och tydligt "fy faan vad äckligt det är med folk som är tatuerade!". Varför liksom, varför?

    2013-01-15 | 20:41:02
    Bloggadress: http://laks.webblogg.se
  • Ligneto säger:

    Ojojoj... chilla...

    Varför jag kan det? För att "vem som är sexig/snygg" är en subjektiv uppfattning. Är det konstigt?

    Vad jag har gjort (trodde jag iaf) var att gå in på en samhällsdebatterande blogg och debatterat... men det kanske man bara får om man har samma åsikt som dig?

    2013-01-15 | 21:55:13
  • Purre säger:

    Jag kan i alla fall med stor säkerhet påstå att min bloggavatar inte bidrar till att sprida normen med rakade ben ^^

    Svar: Haha det har du rätt i!
    Mican

    2013-01-16 | 15:16:04
    Bloggadress: http://www.purrespratstund.com
  • Laks - den djurrättande feministen säger:

    Ligneto - Fast du säger att man ska "ta konsekvenserna" av att man inte rakar sig. Vad är det för konsekvenser? Kränkningar? Mobbning? Som hon i melodifestivalen som var orakad? Är det så du anser att folk som inte följer normer ska behandlas? Liksom "alla som är minsta annorlunda än massan ska frysas ut, dem får nämligen skylla sig själva eftersom de borde vara redo att ta konsekvenserna av sitt handlande!". Eller?

    PS. Att ha snor i ansiktet är inte fräscht. Att ha kiss över hela benen är inte heller fräscht. Men att ha långt, kort, rakat, orakad, brunt, svart, grått hår - det har ingenting med fräscht eller ofräscht att göra. Sen kan man ju ha personliga åsikter om vilket man föredrar, men kom för faan inte och säg att de som väljer att inte raka sig förtjänar att bli kränkta.

    2013-01-16 | 17:08:39
    Bloggadress: http://laks.webblogg.se
  • Ida H säger:

    Jag är också väldigt hårig. Inte lika hårig som min bror, men ändå så jag har fått kommentarer om det. Mitt nyrslöfte i år var att låta bli att ta bort hår under 2013 och redan börjar jag uppskatta mitt kroppshår mer. Klappar på mina ben och berömmer håret där för att det växer så fint. Så välkommen in i gorilla-klubben, där hårigt folk är så håriga som de naturligt är! :)

    Svar: Ja det är intressant hur snabbt en börjar acceptera håret :)
    Mican

    2013-01-17 | 21:24:30
    Bloggadress: http://levapositivt.blogspot.se/

Kommentera inlägget här: