moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Måste du hälsohetsa in public?

Kategori: Skönhetsideal och fulfobi

Asså jag är verkligen för att skryta. Älskar att skryta. Men när folk berättar om hur dom tränar/äter är hälsosamma ÖVERALLT så blir jag trött i öronen. Vafan sluta bidra till att sprida hälsohetsen då.  Varför ska folk posta grejer på fb om hur långt dom sprungit eller vilken proteinshake dom druckit? 
 
Jättebra att du vill va hälsosam men världen behöver inte höra det. Det är allt vi hör redan. Ditt bidrag blir att öka utseendehetsen. Vill du det?


Kommentarer

  • Purre säger:

    Ja, det är ju intressant.. Vissa är väl stolta över sig själva, andra kanske bara skryter.. men för en del kanske det är en taktik att sporra sig själv... och för att stå på deras sida, bör en inte kommentera på deras vägg de dagar de inte tränar, och fråga varför de inte motionerat idag?

    Svar: Hihi att fråga varför dom inte tränat idag, vilka undanflykter det skulle bli :)
    Mican

    2013-01-11 | 17:09:47
    Bloggadress: http://www.purrespratstund.com
  • Ligneto säger:

    Japp det vill jag :D

    Svar: MEN DET FÅR DU INTE!!!!!!!! Fast va ska jag göra för att stoppa dej då.... :P
    Mican

    2013-01-12 | 17:55:57
  • Emma Fexeus säger:

    Fast hälsa behöver ju inte ha med utseendehets att göra? Att träna och äta nyttigt gör man väl främst för att må bättre, bli starkare och leva längre, inte för att se snygg ut på beach 2013, tänker jag. Åtminstone om man har något innanför pannbenet. Och att då dela med sig av det på fb eller twitter ser jag inget fel i, då det dels kan peppa en själv och dels inspirera andra. Däremot behöver man ju inte visa bilder på hur vältränad man är, eller berätta hur många kg man gått ner, eftersom det enbart handlar om utseende då.

    Svar: Nä det behöver inte ha med utseendehets att göra. Fast nu e det så att hälsa ofta används som svepskäl/synonymt med utseendehets, så det är liksom inte så lätt att skilja dom åt.
    Det blir en inspirering av hur viktigt det är att se bra ut, alltså. Skittråkigt ja men nåra äckliga jävlar har missbrukat begreppet hälsa så att det är synonymt med viktnedgång och smalhet. Tyväääärr.

    Mican

    2013-01-14 | 12:16:17
    Bloggadress: http://emmas.blogg.se
  • Emma Fexeus säger:

    Det där är ju upp till dig själv, hur du väljer att tolka det. Om någon skriver på fb att de sprungit en mil, och du får utseendeångest av det, så sitter ju det i ditt huvud och är inget du kan skylla på den som skriver.

    Svar: Fast nu handlar det inte om mej (är ju typ befriad från utseendeångest numera så folk kan ju lägga upp nakenbilder på modellkroppar utan att jag ska älta).
    När allt (tidningar, personer) överallt skriker ut om hur viktigt det är med en god hälsa (och underförstått en snygg kropp dårå) så spär en på hetsen genom att skriva om hur duktig en är som tränat idag. Jag vill inte bidra till det, men om du inte ser ett problem/tolkar annorlunda so by all means go ahead.

    Men det där argumentet att en får skylla sig själv om en tar åt sig är ju bara bisarrt. Så vi ska inte ifrågasätta anorektiska modeller, bantningstips i tonårstidningar etc? För vadå ungdomarna får ju skylla sig själv om dom tar åt sig av det? Det sitter bara i deras huvuden liksom.

    Det är så utbrett i samhället så det går inte att värja sej mot (däremot motarbeta om en är medveten).
    Mican

    2013-01-14 | 22:53:15
    Bloggadress: http://emmas.blogg.se
  • Emma Fexeus säger:

    Självklart ska vi ifrågasätta sjuka ideal och medias smalhets. Men jag tycker att det är en helt annan sak. Varför ska vi ifrågasätta och göra ner dem som lever ett hälsosamt liv? Hälsa och träning är inget dåligt, snarare något som de flesta i västvärlden skulle behöva tänka mer på. Men då ur synvinkeln _hälsa_, något man gör för att må bra, och inte utseende dvs något man gör för att bli snygg. Jag tycker man ska peppa folk som gör något bra, och att träna är bra. Att svälta sig, banta, gå på mystiska dieter osv är inte hälsosamt och inget som bör uppmuntras, men det är ju en helt annan sak. Jag tycker inte att man kan sätta ett likhetstecken mellan träning och utseendehets, inte alls faktiskt. Lika lite som jag tycker att kokbböcker och mattidningar uppmuntrar till fetma. För mycket av en bra sak är ofta dåligt, men betyder det att den bra saken är dålig? Nej.

    Svar: Jag håller med dej i att fokus på hälsa inte är nåt dåligt! Jag vill inte ifrågasätta eller kasta skit på dom som lever hälsosamt, det är ju asbra. Men varför måste folk hela tiden berätta om alla hälsoval dom gör?
    Mican

    2013-01-15 | 12:47:38
    Bloggadress: http://emmas.blogg.se
  • Katt säger:

    "Men varför måste folk hela tiden berätta om alla hälsoval dom gör? "

    Varför måste du berätta om alla utseendeval du gör? Sluta klaga på andras val och att de väljer att berätta om dem då du själv ältar huruvida du har smink och kroppsbehåring i det oändliga.

    Låt folk träna och berätta om det om de vill. Hälsa är bra. Låt folk ha kroppsbehåring om de vill. Vissa gillar det. Låt folk raka sig om de vill. Att det är lättare att hålla hygien och att slippa få hår i munnen gillar vissa.

    Svar: Berätta om normbrytande utseendeval = för att normalisera. Tyvärr behövs det...
    Ja folk får gärna raka sig det har jag aldrig sagt nåt om. Jag bara ifrågasätter varför det ska va en så stark norm att dom som inte vill göra det får skit för det.

    Och att hetsa om hälsa överallt tror jag skapar mer ångest än inspiration. Och jag vill motverka ångest hos folk. Så då ber jag folk att sluta hälsohetsa. Sen får dom välja om dom lyssnar på min förmaning eller inte, eftersom jag inte har makt att ta beslut åt folk.
    Mican

    2013-01-16 | 22:51:52

Kommentera inlägget här: