moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

När tafsande är en komplimang

Kategori: Våldtäkt, sex och sånt

Minns när jag 13 år gammal stod i kön till nån karusell på Gröna Lund med en kompis. Hade köpt ett guldkort tsm med kompisen, va där massor av gånger, asnöjd och hade skitkul verkligen.
 
Men just den där gången i kön var det inte så jävla kul. Bakom ett stod ett gäng killar, nåra år äldre, och snackade om och med oss. Flera gånger kände jag händer som las på min rumpa, och flera gånger tog jag bort dom. Ändå fortsatte dom. Till slut, trots att jag egentligen inte vågade, vände jag mej om och bad dom (nästan skrek) att sluta. Dom skrattade, men slutade iallafall.
 
Så när vi kommit bort från dom sökte jag stöd hos min kompis, lite sådär ångestpräglad av att känna mej utsatt och hånad. Och vad sa hon? Jo att jag skulle va glad att dom tafsat, det betydde ju att dom tyckte jag hade en snygg rumpa. Och vad tänkte jag om det? Jag blev faktiskt på bättre humör, ja lite smickrad.
 
Så trött på att vi tjejer får lära oss att vår kropp inte är vår egen, att män har sina lustar och att det inte är så farligt att dom tar sig rätten att tafsa. För det är inte okej nån jävla stans, att bli tafsad på. Om en inte har bett om det förstås. Och be om det innebär inte att klä eller bete sig på ett visst sätt ("slampigt") utan att helt enkelt visa att en faktiskt vill bli tafsad på av just den personen. 
 
Men så kom den dan när jag började ifrågasätta min önskan att va knullbar. Det berättar jag om i det här inlägget jag skrev för tjejjouren.se. Jag tröttnade på att bli bedömd för hur knullbar jag va.

Kommentarer

  • ett ritstift i din rumpa säger:

    kräks på den där uppfattningen att man ska ta det som en komplimang att någon tafsar, hur fan kan det vara en komplimang att kränka någon annan genom att klämma på dennes kropp utan någon som helst tillåtelse?

    http://yllestrumpa.wordpress.com/2012/07/04/att-de-tafsar-betyder-bara-att-de-tycker-om-dig/

    Svar: Ja. Och jag kräks ännu mer på att en del faktiskt tar det som en komplimang. Att en del inte förstår att ingen har rätt att ta på deras kropp oumbett. Att det bagatelliseras även av "offren".
    Mican

    2013-01-09 | 20:53:31
    Bloggadress: http://yllestrumpa.wordpress.com
  • ✰✰ säger:

    Haha åh vad jag känner igen det där, jag var ju tretton för bara cirka fyra år sedan. Minns första tiden på högstadiet, i skolan jag gått i innan hade inget sånt förekommit, men plötsligt så var det vardagsmat att en kände händer mot sin rumpa i korridoren, och en lärde sig att uppskatta det. Det var ju killarnas sätt att visa uppskattning! Som tur var så bytte jag skola i mitten av sjuan då den första gick i konkurs, och hamnade trots allt i en väldigt bra klass med en väldigt feministisk där sånt inte förekom, även om det var vanligt i resten av skolan... Behöll nog synsättet tills åttan, då jag insåg hur fel det var. Fyfan.

    Svar: Det är ju lätt att tro att det är nåt okej om en aldrig får höra nåt annat. Tyvärr.
    Mican

    2013-01-09 | 21:44:29
    Bloggadress: http://mirreearg.blogg.se
  • Emelie säger:

    Man känner ju igen sig lite... Jag vet inte hur nära vän du är med denna person idag med jag skulle säga att hon var riktigt dum i att säga sådär. Jag skulle aldrig tycka och har nog heller aldrig tyckt att när någon pratar om någons kroppsdel eller i det här sammanhanget tafsar utan "tillåtelse" är okej... Och det skull jag sagt också! Jag skulle nog som vän i det läget försöka muntra upp kompisen med lustiga huset eller whatever men aldrig uppmuntra det beteendet!

    Svar: Visst var hon dum. Men jag kan bara tycka mer synd om henne än om mitt eget 13-åriga jag, såhär i efterhand. Fatta va mycket skit hon ska ha funnit sig i, bara för att hon trodde att killar som tar sig friheter gör det för att va snälla - och att det är en bra grej.
    Det här var annars en tjej som var jävligt cool när det kom till att våga säga emot. Ändå detta tysta okejande av tafs... :(


    Mican

    2013-01-09 | 22:12:09
    Bloggadress: http://emeliejuliusson.blogg.se
  • Purre säger:

    Ja, det är en skrämmande tanke att det inte bara anses vara en komplimang av vissa utan att det också tas som det. Det kommer från att växa upp i ett samhälle som accepterar "boys will be boys".
    Att vissa människor ska vara där som plock-godis till andra och inte ha eget värde utöver vad andra vill med henne.. äckligt :(

    Svar: Precis så.
    Mican

    2013-01-10 | 18:23:16
    Bloggadress: http://www.purrespratstund.com
  • Josefin säger:

    Jag tycker du var stark som sa ifrån och tog bort deras händer. Sånt vågade aldrig jag, jag trodde på riktigt att man bara skulle du vet "på skoj" putta bort deras händer, fnissa och uppskatta det, för det var så man fick killar. Det började i unga dar, runt 9-10 och slutade när jag fyllde 18. När jag fyllde 18 och var ute på krogen för första gången och killar tog mig på rumpan, mellan benen och på brösten som om jag var en sak där för deras förfogande. I början vågade jag inte säga mycket, vände mig bara om och blängde, varpå killarna skyllde på en kompis och flinade...ah du vet sådär fegt. Men en dag vaknade jag upp och fattade att nej jag är inte deras! Nu förtiden puttar jag, river, och skriker om någon tar sig friheter. Jag skiter i om folk tycker jag "överdriver", jag är inte deras att ta på! Jag önskar det var det man lärde tjejer i 9-10 års åldern....att en pungspark är okej ibland.

    Svar: Håller helt med dej! Det är så fel att en ska behöva känna att en "överreagerar" och skämmas när nån tafsar. Det är dom som tafsar som ska skämmas!
    Mican

    2013-01-15 | 17:46:58
  • Paula säger:

    Åh, detta är typ som när man var liten och blev slagen av killarna på rasterna, och läraren sa "Han är nog kär i dej bara. Det kan du tänka på när de är dumma mot dej. De vill bara visa att de tycker om dej." Jag trodde på det först faktiskt. Jag menar, om en lärare säger det så måste det väl vara sant? Men det var verkligen inte så det var, de ville bara ha någon att banka på.
    Varför får killar alltid göra precis vad fan de vill utan någon som helst konsekvens? Varför ursäktar samhället alla jävla svinigheter från killar? Det är som att killar inte kan göra nåt fel. Det är den här sortens respons från omvärlden som lär killar att de kan ta precis vad de vill ha utan att fråga. Det är sån här mentalitet som fostrar småkillar till fullvuxna vidriga våldtäktsmän.

    Svar: Jamen exakt.
    Mican

    2013-01-15 | 18:15:26

Kommentera inlägget här: