moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Tjejer kan inte spela fotboll

Kategori: Feminism och genus

Åh fick en flashback på nåt som hände när jag va på Stadium sportscamp, typ 11 år gammal. Och lirade massa fotboll, min favvosysselsättning.
 
En träning hade vi besök av nån spelare från herrallsvenskan eller herrlandslaget, minns inte vem riktigt. Alla fotbollsälskande tjejer i laget samlades runt honom helt lyriska över att ha ett fotbollsproffs så nära. Ni vet hur viktiga vissa vuxna kunde va när en va i den åldern? Hur en skapade idoler?

En tjej frågade om han hade nåt tips till oss som ville bli fotbollsproffs.  Varpå han svarade att tjejer inte kan eller borde spela fotboll på den nivån. 

Jag minns att jag tänkte att han har fel, men att det kändes jobbigt att stå där och bli ifrågasatt för att jag älskade nåt som inte var för tjejer. Och coachen bad honom inte dra åt helvete, ifrågasatte inte ens. 
 
Bara att jag kommer ihåg det här (jag som aldrig minns nåt längre än två dagar) bevisar att sånt sätter spår. Folk som säger vad vi borde tycka om eller inte. Och så är jag ju inte fotbollsproffs idag. Inte så att jag säger att jag skulle ha varit världsbäst om han inte sagt det där. Men jag tror helt klart att jag hade varit bättre på fotboll om jag hade uppmuntrats mer till det. Typ inte behövt sluta spela det på rasterna i högstadiet för att folk snackade skit annars.
 
 

Kommentarer

  • Purre säger:

    :(
    Vilken´taskig jävel..
    Klart sånt sätter spår, det är ju just sådan indoktrinering av unga som håller igång könsmaktstrukturen.

    Och om han inte tyckte att tjejer borde spela fotboll, vad fan gjorde han där med er den hycklande jäveln? OK för att säkert fick betalt eller någon annan form av betalning, men hur mycket cred ska en atlet ha för att gå och möta fans för att krossa deras drömmar? Vilken hjälte.

    Jag kan väl förstå att coachen inte kände att det var hans plats att moppsa upp sig mot någon som han kanske beundrade själv.. men han borde i minsta fall ha förklarat för er efteråt att bara för att han är bra på fotboll behöver han inte nödvändigtvis vara en bra människa.

    Svar: Helt jävla dum i huvet va han. Coach va en tjej ;) Men aa hon borde förklarat efter.
    Mican

    2013-01-12 | 14:21:45
    Bloggadress: http://www.purrespratstund.com
  • Purre säger:

    Oj, nu var det jag som var sexistisk, förväntade mig att om coach var tjej hade hon sagt något.

    Och han hade mage att säga så inför en kvinnlig coach!

    Svar: Easy mistake. Ja han va dum i huvet helt enkelt.
    Mican

    2013-01-12 | 19:32:58
    Bloggadress: http://www.purrespratstund.com

Kommentera inlägget här: