moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Vilken jävla hjärntvättande smörja asså

Kategori: Skönhetsideal och fulfobi

Köp en valfri "tjejtidning" och kolla hur många sidor som handlar om att utseendet är viktigt (sminktips, mode etc). Och sen kanske en sida där "grabbarna tycker till" om hur tjejer ska va för att attrahera dom.  Usch fy faan det är ju inte direkt som att det stärker självkänslan att bli itutad att en måste ändra sig för att duga. Är det inte att slimma till kroppen så är det åtminstone till att sota ögona på rätt sätt. Jävla bajs.

Men jävligt bra med sex-frågesidorna kan jag tycka, om jag minns rätt. Fast då får en ju samma sak från KP och slipper skiten som kommer på köpet annars. 

Kommentarer

  • Ligneto säger:

    Nåt som jag aldrig riktigt kommer att fatta är - Varför köpa tidningarna om man inte är intresserad av utseende? Det finns ju tidningar om hur man äter och tränar för att få bamsemuskler och annat skit... Jag köper inte sånt eftersom jag inte är intresserad av det (även om jag vet att sannolikheten att någon finner mig attraktiv ökar med ökande muskelmassa eller alternativt slimmad kropp).

    Sluta läs skiten.

    Svar: När jag va 14 så gick min värld ut på att va snygg - för annars kunde jag inte va lycklig ju, tänkte jag. Så självklart fanns ett intresse för utseende redan från början, när jag köpte tidningarna. Men hade jag inte fått läsa dom, om dom inte hade funnits, så tror jag inte att intresset hade ökat så mycket som det gjorde. Hade jag istället läst en tidning som ifrågasatte utseendehets, ja då hade jag nog kommit ifrån det lite tidigare skulle jag tro. Det är svårt att va 14 och läsa mellan raderna. Skulle behövt nån som gjorde det åt mej.


    För säg att det fanns en tidning som uppmanade osäkra tonåringar till ätstörningar, asså verkligen tydligt. Inte hade den fått finnas kvar pga "vadå, om en nu inte är intresserad av att få ätstörningar så är det bara att låta bli att köpa skiten". Nej den hade tagits bort pga den skickar ut farliga signaler till små tonåringar som inte lärt sig förhålla sig kritiskt till omvärlden ännu. Jag vill hävda att det är lite samma grej med dagens tidningar, fast få fattar det.
    Mican

    2013-01-21 | 07:55:08
  • Ligneto säger:

    Men man kan ju inte förbjuda allt bara för att vissa inte gillar det... Många tidningar, filmer osv osv innehåller jätteskumma saker men man förbjuder det ändå inte eftersom - var ska man sätta gränsen?

    Jag tror inte det hade förbjudits (om det inte finns någon lag som reglerar det) men det skulle säkert blivit stark debatt om saken och många skulle säkert bojkotta tidningen i ditt exempel.

    Att man ska vara kritisk till det man läser är kanske svårt när man är 14 år men då har ju de vuxna ett ansvar att förmedla "korrekta" (eller vad man ska kalla det) värderingar. Finns en hel del som skulle vara förbjudet om logiken var att "men unga människor förstår ju inte att man ska vara kritisk till det man läser" (tex skulle man nog få förbjuda en del feministiska tidningar ;) )

    Svar: Nämen genom att jag skriver detta kanske några får insikt och är försiktiga med att köpa såna tidningar till sina ungar.
    Var har jag sagt att jag tycker dom ska förbjudas? Säger bara att dom är skit.
    Mican

    2013-01-21 | 09:12:20
  • Ligneto säger:

    "För säg att det fanns en tidning som uppmanade osäkra tonåringar till ätstörningar, asså verkligen tydligt. Inte hade den fått finnas kvar pga "vadå, om en nu inte är intresserad av att få ätstörningar så är det bara att låta bli att köpa skiten"."

    Uppfattade detta som att du var för förbud... missuppfattade kanske :)

    Information är alltid bra ^^

    Svar: Asså måste ju erkänna att för min del fick den gärna förbjudas men det funkar ju inte på det sättet. Så jag nöjer mej med att propagera mot skiten så att folk undviker att köpa den.
    Mican

    2013-01-21 | 10:31:57
  • My säger:

    Intressant inlägg, bra skrivet!

    2013-01-21 | 11:23:14
    Bloggadress: http://fromdepptopepp.blogg.se
  • ett ritstift i din rumpa säger:

    fast sex-frågesidorna var åtminstone när jag läste tjejtidningar helt sjukt heterocentrerade (typ; "jag är kär i min bästis, är jag gay?", "oroa dig inte, det är troligen bara en fas" etc.)

    Svar: Ah det var dom kanske tänkte inte så mycket på det. Bra poäng!
    Mican

    2013-01-28 | 22:51:08
    Bloggadress: http://yllestrumpa.wordpress.com

Kommentera inlägget här: