moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Jag är så jävla trött på att se flickfittor

Kategori: Skönhetsideal och fulfobi

Så fort en ser en naken kvinna bör en vara beredd på att mötas av hårlöshet överallt förutom på huvudet. I alla jävla filmer, i alla jävla tidningar. Till och med i Illustrerad vetenskap!
 
 
Alltså, hårlösheten som norm. Flickfittor som norm, på kvinnor. What's up with that? Vilket jävla idiotiskt påhitt att tjejer för att känna sig snygga ska behöva sitta dubbelvikta i badkaret och raka fittan för att sen drabbas av näckspärr och utslag och kliande när det växer ut. 
 
Nästan lite pedofili över det hela, det här med att den kvinnliga kroppen för att vara sexuellt attraktiv ska likna ett barns (genom att vara hårlös). Varför är kvinnlig kroppsbehåring så tabu? 
 
Jag ska till badhuset imorgon. I ren protest ska jag duscha extra länge och med fittan vänd bort från väggen så att alla tjejer/kvinnor kan få se lite hår för en gångs skull. Fan va befriande. Och så ska jag göra high-fives och vågen hela tiden så att folk får se mina håriga armhålor också.
 
 
P.S. Jag dömer inte enskilda individer som rakar sig, jag ifrågasätter att det är en norm. Jag har inget intresse av att dubbelbestraffa kvinnor som rakar sig. Det finns en socialt påtvingande norm kring det hela (betyder dock INTE att alla som rakar sig är "offer" ifall nån ville tolka det så) och vore därför djupt osympatiskt och ej särskilt konstruktivt att kritisera rakade kvinnor. Och ja, folk får raka sig även av andra anledningar (jag rakar armhålorna ibland för jag luktar mindre svett då, vill inte bli personligt kritiserad för det, men går ej i taket när nån ifrågasätter att rakade armhålor är norm osv...)
 
 P.S 2. Fan vad jag skulle uppskatta om folk kunde ha lite perspektiv på saker och sluta börja rabbla om "rätten att raka sin fitta" när en kritiserar hårlöshetsnormen.
 
 

Kommentarer

  • pelle pettersson säger:

    hej mican kul att du är i form trots det värsta som hände, min fru rapporterade från gympan (svettis i uppsala styrkemedel blandade åldrar)att där är det släta armhålor men Orakad fitta som gäller .

    Svar: Haha jag återhämtade mig snabbt! Sweet sweet, det kanske inte är så illa som jag trott!
    Mican

    2013-07-03 | 15:46:51
  • Shamandalie säger:

    Word! Är så less den där normen. För mig har den inneburit år av klåda och andra besvär. Hår är naturligt och skyddar, vill folk ha hår på kroppen ska de få ha det utan att få höra att det är äckligt. Att inte vilja ha det ska ha samma premisser. Alla får vara som de vill!

    Svar: Exakt! Krossa hårlöshetsnormen så att folk kan få VÄLJA att vara hårlösa, eller håriga ;)
    Mican

    2013-07-03 | 15:50:29
  • Lesthis gothworld säger:

    Jag försökte spara ut mitt hår i vintras men jag tyckte det kliade av att ha massa hår där xD när jag har rakat så märker jag inget alls. Konstigt nog.

    Svar: Ja, en ska göra det som passar en själv bäst. Det som stör mej med fitthår mest är att det ibland fastnar toapapper i det och så måste en rycka loss det och så gör det ont :P Men fördelarna överväger nackdelarna för mej.
    Mican

    2013-07-03 | 18:23:32
    Bloggadress: http://lesthi.blogspot.se/
  • pernilla säger:

    Får aldrig nackspärr, tar inte lång tid, får aldrig röda prickar och det kliar inte när det får växa ut en bit : )

    Svar: För all del, fortsätt då raka :) Olika saker passar olika individer.
    Mican

    2013-07-03 | 23:23:03
  • Marielle Alvdal säger:

    Jag skrev såhär i ett blogginlägg för ett tag sedan:

    "Det har länge varit norm att raka håret under armarna och på benen som kvinna. Idag räcker det inte.

    För 20 år sedan var brasiliansk vaxning något man såg i extremporr, idag är det en sådan norm att raka eller vaxa könshåret att många flickor i tidiga tonåren blir mobbade om de låter bli.[c]

    Vanliga problem vid hårborttagning i underlivet är besvär med inåtväxande hårstrån, inflammationer och svampinfektioner[b], [c].

    Även de vuxna som kan raka sitt könshår helt besvärsfritt bidrar till att småbarn neråt 11-årsåldern känner sig tvingade att raka underlivet för att de tror att andra tycker att de är äckliga och onaturliga om de låter bli. Man kan undra varför hår som växer på en man är naturligt medan hår som växer på en kvinna är ofräscht.
    Efter bilden på tjejen med orakad armhåla på melodifestivalen och den nätmobbning bilden ledde till, tycker jag att det till och med kan vara ett viktigt ställningstagande att låta bli att raka sig.[e] Som Nanna Johansson formulerade sig: “Jag undrar vad en man hade behövt göra för att hamna på en skärmdump från melodifestivalen”[a]. Det är märkligt.

    Vuxna människor får hår på kroppen, könshår, hår under armarna och på benen. Hår är kvinnligt såväl som manligt och helt naturligt. Könshår håller underlivet friskt och i balans. Människor med hår på kroppen som tvättar sig är precis lika fräscha som människor utan hår på kroppen som tvättar sig. Framför allt: Ingen skall få säga till någon annan att de är ofräscha eller äckliga på grund av att de väljer att inte vara slavar under porrens och samhällets skönhetsideal."

    Länk till blogginlägget och källor: http://mariellealvdal.wordpress.com/2013/04/14/bristen-pa-valfrihet-i-stravan-efter-skonhet/

    Svar: Najs, ska läsa det mer noggrant imorrn :)
    Mican

    2013-07-04 | 13:20:46
    Bloggadress: http://mariellealvdal.wordpress.com/
  • Jennie säger:

    Usch, jag stör mig också på hårlöshetsnormen. Och jag stör mig på att jag gått på den så mycket att jag känner mig mindre snygg om jag inte rakar benen och armhålorna.

    Ansar bikinilinjen också men tänker aldrig mer raka könshåret. Provade en gång och fy fan vad vidrigt det såg ut sedan - tätt, tätt med röda plitor som blev varfyllda. Sexigt värre ...

    Nej, håret finns där av en anledning. Det måste vara lite luftigt.

    Att det funkar bättre att raka armhålorna är väl för att vi luftar dem mer.
    Men egentligen har väl håret också en funktion att hålla kvar kroppslukt som ska locka till sig potentiella partners?
    I dagens överparfymerade samhälle spelar det väl ingen roll. Svårt att urskilja någons naturliga kroppslukt genom doftmixen av tvål, schampo, hudkräm, deo och kanske lite extra parfym.

    2013-07-04 | 22:24:12
  • Tatiana säger:

    Hmmmmm...."Vanliga problem vid hårborttagning i underlivet är besvär med inåtväxande hårstrån, inflammationer och svampinfektioner."
    Jag har rakat mig dar nere valdigt lange nu. Jaaaaa, for att jag vill. Det ar ett javla tjat pa att raka sig mellan benen eller inte. Har folk inget annat att prata om, undrar jag ibland. Inatvaxande harstran, ja det har jag haft men svamp eller infektion pga av rakning? Det har jag aldrig hort talas om. Om du har svamp i muttan sa beror det nog pa nagot annan an rakning. Tycker jag. Ang varfyllda och roda plitor - det far man om man rakar sig pa fel satt.
    Hur gick det pa badhuset? Manga reaktioner pa din hariga mutta o armhalor? Jag ar nyfiken.

    Svar: De flesta "vill" raka sig. Frågan är hur många som skulle velat om det ej var påtvingande norm. Badhuset gick bra, såg typ ingen annan i min ålder eller ens så många äldre med fitthår. Såg att en unge kollade på mej (hennes morsa va helrakad) så då har jag iaf visat lite mångfald för henne!
    Annars - inga reaktioner. Så skönt!
    Mican

    2013-07-07 | 00:37:31
    Bloggadress: http://www.fargosisters.com/serendipity
  • Alex säger:

    Åh folk som sitter inne med sanningen "Om du har svamp i muttan sa beror det nog pa nagot annan an rakning. Tycker jag. Ang varfyllda och roda plitor - det far man om man rakar sig pa fel satt. " ÄLSKAR FOLK SOM HAR SANNING. För alla är likadana, har hy som reagerar på samma vis osv. Personligen får jag röda utslag hur "rätt" jag än rakar mig, men jag har vänner som skulle kunna torr-raka fittan utan att den klagade. Det är troligen också mycket enklare att intala sig själv om att en gör saker pga "personligt val" när kroppen inte motarbetar en - som tex mig själv och mina rakade ben som jag bestämt föredrar att ha rakade (OBS har ingenting med normer att göra ALLS. ETT BESLUT HELT TAGET UTAN SAMHÄLLETS PÅVERKAN VID 9-års ÅLDER *Lol*)

    Svar: Haha jovisst jovisst.
    Mican

    2013-07-07 | 01:23:38
    Bloggadress: http://act-normal.tumblr.com
  • Arg mamma säger:

    Hur tror du att det känns för vuxna kvinnor som av naturen har väldigt lite eller inget hår mellan benen att få höra att de har "flickfittor" som det är pedofilvarning på? Det är inte extremt ovanligt att den som lider av ofrivilligt håravfall på huvudet har samma symptom på resten av kroppen, eller att sköldkörtelrubbningar innebär att den drabbade personen har extremt lite hårväxt på kroppen.
    Nej, din avsikt var inte att djävlas med dessa personer utan att kritisera samtida normer. Det förstår jag med. Men är en hårlös fitta en "flickfitta" så måste det väl gälla oavsett orsak till att den är hårlös? Är det pedofilvarning på de män och kvinnor som inte ens störs av att deras partners fitta är hårlös även om hårlösheten inte är självvald? Har du ens tänkt på hur det kan kännas för en fysiskt sent utvecklad tonårstjej som redan mår dåligt av att vara sen i utvecklingen och kanske precis inlett ett sexliv med en jämnårig
    partner att du blandar in pedofili ? Ditt inlägg påminner om den hets och det hat man kan se mot väldigt smala tjejer, trots att smalheten kan bero på fysiska sjukdomar (som t.e.x cancer) och inte per automatik beror på de sjuka skönhetsidealen. Dessutom ser inte vuxna kvinnors underliv generellt ut som förpubertala flickors enbart för att de är hårlösa. Jag har fött flickebarn jag bytt otaliga blöjor på och kan berätta för dig att mitt eget underliv ser helt annorlunda ut.

    Svar: Ja, det var väl magstarkt uttryckt. Dåligt av mig. Jag förstår nu att det kan tolkas som att jag tycker att rakning i sig är fel, och skambelägger "hårlösa" individer. Jag kunde ha diskuterat kring en infantilisering av kvinnokroppen utan att slänga mig med dom uttrycken.
    Tack för din arga, rättframma och helt befogade kritik!
    Mican

    2013-08-19 | 16:15:41
  • Anonym säger:

    Grundproblemet med "melodifestivalgate" som nämns bland kommentarerna är att det blivit normaliserat att offentligt kommentera och recensera kvinnors kroppar. Precis det som du gjorde när du skrev en rubrik om att du är så djävla trött på att se alla flickfittor på badhuset.
    "Titta inte då!" är den naturliga svarsrepliken både till dig och till de idioter som spred inzoomade bilder på tjejen i publiken med håriga armhålor.
    Att kvinnor låter bli att raka sig som ett viktigt ställningstagande efter melodifestivalen löser inte på något sätt grundproblemet. (Även om man självklart inte ska raka sig om man inte trivs med det eller inte ser någon orsak)
    Nästa gång kan det nämligen lika gärna vara en inzoomad bild på ett par enligt rådande norm lagom stora och lagom runda bröst hos en tjej i publiken på något musik eller idrottsevenemang som sprids och kommenteras på sociala medier, och en tjej som besökte evenemanget av helt andra orsaker än att hon ville ha sin kropp offentligt recenserad och kommenterad tvingas höra huruvida (män)niskor

    2013-08-19 | 16:44:39
  • Arg mamma igen säger:

    tvingas höra huruvida människor vars preferenser hon förmodligen inte bryr sig ett dyft om tycker att hon är attraktiv eller inte. Sexistidioterna skulle förmodligen till råga på allt inbilla sig att hon automatiskt skulle tycka det var smickrande att de tydligen uppskattade hennes bröst.

    Det här fiktiva scenariot och det tjejen med håriga armhålor fick utstå är bara två sidor av samma mynt.

    Jag har ett annat förslag på ett viktigt ställningstagande. Så fort vi hör och ser någon i tal eller skrift fälla ovidkommande kommentarer om kvinnors kroppar, oavsett om det är "positiva" eller negativa sådana förklarar vi att det har inte med saken att göra. Det är lika illa om någon säger "politikern xxx är dum i huvudet, men hon har åtminstone sjyssta pattar" som " politikern xxxx är dum i huvudet och har dessutom äckliga hängpattar" . Ingen borde kunna vräka ur sig någon av kommentarerna utan att få den fullt befogade frågan "VAD har det med någonting att göra?"

    Svar: WORD! Jag är lätt på det förslaget!
    Mican

    2013-08-19 | 16:57:29
  • Torkel säger:

    Att jämföra med pedofili att föredra rakade fittor känns lite extremt, det känns ungefär som att kalla det pedofili att föredra att killar rakar av sig skägget för att man vill att de ska ha pojkansikten. Vet inte, kanske det är en dålig jämförelse?
    Det är klart, män har ju inte direkt någon press på sig att raka skägget mer än på vissa arbetsplatser där man kräver det, men om jag t.ex har som personlig preferens att en tjej rakar fittan men fortfarande tar avstånd från den hetsen som pågår eftersom det ändå är upp till var och en, är det också pedofilvarning?

    Svar: Menade inte pedofilivarning på individer som föredrar rakat (tycker din jämförelse är bra) utan menade typ den samhälleliga infantiliseringen av kvinnor. Uttryckte mig heller inte så bra kan jag känna i efterhand, se svaren till Arg Mamma.
    Mican

    2013-09-01 | 17:11:29
  • Johan säger:

    Väldigt bra skrivet, jag håller med om varje ord! Klokt och rationellt.

    2013-09-03 | 09:10:36

Kommentera inlägget här: