moralfjant

ung & uppkäftig genushäxa

Man måste hela tiden bevisa sin manlighet

Kategori: Feminism och genus

Det är väl ingen hemlighet att könsrollssamhället förstör även för killarna?  Jag blir så jävla ledsen när jag tänker på att den finns uppemot hundra tjejjourer men bara typ två grejer för killar (killjouren och killfrågor.se). Det är dags att fokusera mer på tjejers välmående men SAMTIDIGT mer på killars livssituation. Att fixa träffar, sidor, chatter, jourer som fokuserar på killars vardag, på hur maskulinitetsnormerna påverkar. Att få killar att reflektera över att det enbart är normer och inget måste, att de får visa känslor, vara osugna på sex och dansa balett. Att det feminina inte är farligt. Ställen som är en trygg zon för killar att faktiskt få prata om sina känslor (utan att dömas eller kallas för fjollor).
 
Frågan är: vem tar tag i det? Jag gör det inte, för jag håller på med en tjejjour och pallar inte ett till engagemang. Men vem, vem gör det då? Vem jobbar för killarna?


Ett sånt här projekt är verkligen viktigt!
 
 
 

Kommentarer

  • Tess säger:

    Jag försöker att göra min lilla bit för att förbättra. Jag har en son så jag vill verkligen att han ska må bra och inte tvingas in i en snäv norm om hur män "ska vara".

    Svar: Va bra :)
    Mican

    2013-07-16 | 10:50:24
    Bloggadress: http://highlandertess.blogg.se
  • Laks - den djurrättande feministen säger:

    Sjukt viktigt problem som nästan aldrig tas upp. Väldigt bra videosnutt också!

    2013-07-16 | 12:31:01
    Bloggadress: http://laks.webblogg.se
  • Anonym säger:

    mina två söner 21 och 28 å r brukar gå med sin mamma på svettis ,kan det vara för att de är bonnungar? ibland tror jag att det är svårare att växa upp i staden ,att toknormerna är starkare där

    2013-07-16 | 20:09:41
  • Anonym säger:

    pelle pettersson som skrev

    2013-07-16 | 20:10:44
  • Rocky säger:

    Tänker ofta på det här faktiskt, tycker definitvt det borde startas nåt sånt här projekt i Sverige. Kunde inte motstå at skänka en slant till det där iallafall. :)

    2013-07-16 | 23:47:31
  • Sara Holmgren säger:

    Kolla in machofabriken.se. Mer sånt!
    Jag har både söner och döttrar och tänker (oroar mig) massor på genusfrågor.

    2013-07-17 | 09:07:02
  • Torkel säger:

    Jag vill kunna raka benen utan att behöva vara rädd att bli betraktad som en fjolla.

    Svar: Men verkligen! Måste förresten be om ursäkt, råkade radera en av dina kommentarer (jävla mobil-app som krånglar). Skriv gärna den igen om du minns vad du skrev och till vilket inlägg (jag hann inte läsa det).
    Mican

    2013-08-04 | 15:50:57
  • Torkel säger:

    Men idag är killar typ bara ursäktade att göra det om man är simmare eller bodybuilder

    2013-08-04 | 15:52:16
  • Julia säger:

    Hej, hittade din blogg idag och har börjat läsa en del på den. Jag har en fråga till dig, jag undrar vad du tycker om otrogenhet?

    Svar: Jag har skrivit lite om otrohet, men kan inte länka från paddan. Sök efter meningen otrohet är inte det värsta, i bloggens sökruta så borde det dyka upp. Eller sök bara på otrohet. Kul att du är här!
    Mican

    2013-09-03 | 17:59:41

Kommentera inlägget här: